Publicerat April 14, 201115 yr Jag diskuterade med en herre för ett tag sedan som påstod att denne hade kulor med BC 2.0 Min närmaste omgivning håller nog med om att jag besitter någon form av kunskap inom ämnet handladdning men, jag trodde han drev med mej men övertygelsen i diskutionen gjorde mej tveksamm. är det någon som vet att detta är möjligt? BC 1.1 har jag själv langat iväg men högre vette f..n Vad är maximalt BC? /Tack på förhand
Publicerat April 14, 201115 yr Jag är ganska rudis på ämnet men har en databas med en massa kulor och den högsta BC1 jag har är denna: Mfg Diameter Weight Type SD BC1 Barnes ,510 800 LRS-BR ,439 1,095
Publicerat April 14, 201115 yr Ett G1 BC mycket högre än 1 är extremt svårt att nå, att nå ett BC om 2 är kanske möjligt om än otroligt men då talar vi om GX där jämförelsekulan är någon helt annan. /Christian
Publicerat April 14, 201115 yr Jag kan inte mattematiken runt detta men vågar säga att det inte är möjligt. Googlade och träffade detta http://en.wikipedia.org/wiki/Ballistic_coefficient .50 VLD torde väl vara bland dem värsta och dessa klarar just över 1,0
Publicerat April 15, 201115 yr Har vi ingen bågskytt här som mätt hastigheter och räknat ut BC på sina pilar?
Publicerat April 15, 201115 yr Det finns ingen övre gräns för hur stort BC kan vara. I praktiken kan du ha ett BC på en miljon.
Publicerat April 15, 201115 yr Hmm kanske bara är jag som inte förstår, men om vi inte anger frågan närmare så kan vi inte svara på den, BC= balistisk koficient på en kula är ett jämförelsetal mellan en standard och den mätta kulan. I dagligt tal användsBC G1 värden Där jämförelsen är mot G1 kulans funktion att hantera vindmotstånd, där finns det en praktisk högsta värde med nål projektiler om 1,6 G1 men problemet därvid är att dessa inte stabiliserar i flykt utan har en oscillerande rörelse och därmed en reell BC G1 som är väsentligt lägre, Lutz är tillverkaren/mannen i Europa som har sysslat mest med extrema kulor och VVLD design och inte ens där anger man högre värden än 1.11 G1, internationellt är det408 Cheytac och utvecklingsteamet bakom den kulan som har nått högst. Men som sagt för att nå ett BC GX om 2 eller högre så tar man bara en sämre jämförelseprojektil, så når man högre siffror, om det är intressant/relevant tja kanske då jag inte vet vad det är man skulle mäta med ett sådant jmfr värde. Nu kan jag ha fullständigt fel i detta och då ursäktar jag mig i förväg. /Christian
Publicerat April 15, 201115 yr Ja, i "verkligheten" är så klart bc över 1,0 ganska så ovanligt, om vi talar om "normala" kalibrar. BC räknas ju ut mha kulans formfaktor, dess vikt, samt dess diameter/kaliber. Så har man en lång tung kula med stor diameter så får man ett större bc. Jag har lite planer på att approximera bc för min Volvo 940. Är rätt säker på att den kan var rätt hög
Publicerat April 15, 201115 yr Ja, i "verkligheten" är så klart bc över 1,0 ganska så ovanligt, om vi talar om "normala" kalibrar. BC räknas ju ut mha kulans formfaktor, dess vikt, samt dess diameter/kaliber. Så har man en lång tung kula med stor diameter så får man ett större bc. Jag har lite planer på att approximera bc för min Volvo 940. Är rätt säker på att den kan var rätt hög Vad är formfaktor? Var/hur finner man den? Hur ser formeln ut i övrigt för att räkna ut BC?
Publicerat April 24, 201115 yr Vad är formfaktor? Var/hur finner man den? Hur ser formeln ut i övrigt för att räkna ut BC? Så vitt jag förstått så är formfaktorn helt enkelt ett tal som beskriver kulans form, dvs. hur mycket luftmotstånd en viss form har.
Publicerat April 26, 201115 yr Så vitt jag förstått så är formfaktorn helt enkelt ett tal som beskriver kulans form, dvs. hur mycket luftmotstånd en viss form har. Jojo... Men hur kan man få fram den i siffror så att du kan använda talet i en formel? Eller är det test i vindtunnel som ger talet? Kanske otydlig i frågeformuleringen.