Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

gåsjakt

Featured Replies

Publicerat

tjenare! det har varit mycket tal om villka patroner (hagel) som är mäst lämppade till just gåsjakt. så nu skulle jag vila höra villka patroner hagelstorlekar och laddningar ni annvänder just på denna jakt. har välldigt svårt att bestämma mej för villka patroner som är bäst. ge tips! :)

Publicerat

Jag använder 36g Gafab bly 4:or nästan uteslutande till allt hagelskytte med storlek eller på styvare håll förutom kajor och duvor.

De hade dock ett snabbare krut förut men det är fortfarande bra plugg.

Sedan finns Rottweil 36g bly 4:or men de är t o m ännu dyrare än Gafab och något långsammare så de testar jag inte längre.

Det bästa alternativet, men svårare att hitta, är jaktammo från Hull :wub:

Som du ser så använder jag uteslutande 4:or på jakt och det funkar mycket bra för mig i snortrånga Teague choker mellan 3/4 och Xfull.

Publicerat

us1 magnum.

Publicerat
  • Författare

så det är bara vanliga 12/70 patroner som ni annvänder? jag har vell nog tron på allt för grova hagel. det jag annvänder är 12/76 or med en laddning på 50 gram us 1 :P men dom är ju så jävligt dyra :P men ska nu till hösten testa us 4 om dom vill dö av dom ;)

Publicerat

Jag kör med 36g us 3or i 12/70 till gås. Körde gyttorps blåa 5or (minns inte vikten) förut men det kändes som att jag ofta fick skjuta två skott för att få ner dom så därför bytte jag till 3or vilket funkar betydligt bättre.

Publicerat

Jag kör med Winchester us 4 42g och de har fungerat bäst! Sen har jag Gryttorp 5 som jag kör i början på sesongen och lite senare Gryttorps gåspatron us 4.

Kör man grövre piller tycker jag det e lättare med skadeskjutningar blir för lite hagel å gässerna dimper ner ett par hundra meter bort...

Publicerat

Gyttorps 3or. Tidigare sköt jag med ettor men finner att det ger sämre resultat än treor. Skadeskjutningarna minskade markant då jag bytte. Om jag skjuter på tavla får jag bra täckning med en jämnhet som jag önskar. Är gässen riktigt nära går det bra med finare hagel men treor har varit bra för mig!

Publicerat

Körde några svängar med Rio Winner 28 gram us 7.. funkade helt ok :wub: Ja jag höll ned hållen!

Men min tro är att patronerna är av underordnad betydelse faktiskt, fixa taktiken så man får in dem nära så stupar de med det mesta i princip. Ska man banka sträckgäss så lär man nog behöva grövre pryttlar, riktigt goda erfarenheter av Rios 36 grammare us 3-5..

Mvh!