Publicerat April 14, 201115 yr Gokväll Har en fundering ang. olika ammofabrikat och om de skitar ner olika mycket. Var för ett tag sedan på Virå och pangade cirka 100 smällar Norma .308W Jaktmatch. Innan det började pangas var pangen ren och urdragen. Vid sedvanlig städning av pangen var det minimalt med koppar och krutskräp i bössan. Blev en repris på Virå igår med samma upplägg och antal smällar . Denna gång med Remington´s Jaktmatch. Gjorde rent pangen nu ikväll och fyförfaen vad det var skitigt av både koppar (grönt) och krutskräp . Kan det skilja så mycket på olika fabrikat ? Mvh En fundersam M
Publicerat April 14, 201115 yr Jo då så kan det vara, tipset är att vara vaken på det o se till att städa bort skiten. Allt är beroende på krutets renhet när det brinner, kulornas mantlar och deras egenskaper. /Christian
Publicerat April 15, 201115 yr Om det var Remington UMC som användes så förstår jag kommentaren, skitigaste ammo jag någonsin använt Inte var det någon vidare precision heller....dög iofs till älgbanan. Raggarö
Publicerat April 15, 201115 yr när jag var på skjutbanan i höstas och inte hade haft tid att köpa Norma så tänkte jag asch jag gynnar skytteklubben denna gången och köpa två askar eftersom jag vet att dom oxå handahåller Norma, denna gången satt skytteklubbens idiot där och gav mig Remington jag frågade om dom inte hade Norma och fick då den där blicken "idiot till fruntimmer" och svaret "tror du bössan vet vilken ammo du skjuter med?" skamsen gick jag därifrån med Remington askar och ner till kompisarna på älgbanan... när jag sedan stod och skulle skjuta och matade fram första skottet kände jag att detta inte stämde trögt som skam att få ner slutstycket trodde jag inte repeterat ordentligt så gjorde om med samma resultat... kände då paniken komma lite smygande ska den gå sönder nu innan älgjakten, sjutton den fungerade ju som smör för ett par veckor sedan när jag sköt.... fick iallafall iväg en serie men sa sen nä det funkar inte och kompisarna såg oxå att det inte stämde en som är duktig med vapen tog bössan och skulle skjuta några skott åt mig men nä inte det heller... fick då låna några skott av en kompis som har 308. Norma med sig och se då var det som smör igen att repetera och serierna flöt på och det var roligt igen. Efteråt gick jag upp med Remington askarna igen till idioten och sa du får faktiskt ge pengarna tillbaka på detta för det funkar inte i min bössa... svaret jag fick "då har du väll gjort fel"... suck. som tur var satt en annan kille där oxå och han sa men du .... Remington funkar faktiskt inte i en del bössor så sluta tjata och ge henne pengarna. kändes så bra att det inte bara var något fick för mig och sen hade ju faktiskt kompisen på banan provat och fått samma resultat. summa av denna långa historia är att jag aldrig köper Remington...
Publicerat April 15, 201115 yr Författare Tack för responsen Christian...ja absolut så måste man ju hålla ett öga på detta. Raggarö.....jupp den gröna asken har en halv ask kvar att skita ner pangen med. Jämta...Jag hade inga problem med att mantla i eller ur skotten. Det blev "bara" jävligt skitigt. Kan ju skilja på vilken bössa man använder ? Tackar gör M
Publicerat April 15, 201115 yr Det där har jag upplevt också ,skjuter vanligen barnes TSX i min 45blaser vid jakt och lite tavelskytte men för att det inte ska bli så himlarns dyrt att skjuta så laddar jag remingtons 300gr HP kula också och ska man jämföra så är det riktigt skitigt efter jag använt remingtonkulorna
Publicerat April 23, 201115 yr Jag håller på och brejkar min LTR i 308 och fick med mig några askar UMC. Mantlar nåt helt horribelt! Och ändå har jag skjutit 23 enkelskott. Har tröttnat och tänker gå över på Norma nu.