Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Avlivning av varg ?

Featured Replies

Publicerat

Hej !

Citat "– Det är ju uppenbart att det finns en liten grupp människor som inte nöjer sig med att man får jaga varg lagligt.

Dessutom är det olagligt i sig, att ens försöka avliva varg med hagelgevär, säger polisens utredare Erold Coleman till ttela.se."

Länk: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/04/Polisen-utreder-grovt-jaktbrott-1.16432/

Visst måste den här polisutredaren ha slirat med tungan när han uttalade sig ?

Kommer jag till en olyckplats och det ligger en uppenbart trafikskadad varg i diket och plågas, visst måste jag kunna AVLIVA den?

Om jag sedan använder Klass 1-studsare, hagelbössan eller yxan måste väl vara egalt?

Bara jag förkortar lidandet för djuret ifråga. (DVS jag kan inte använda en smörkniv i trä för avlivning)

Så har jag uppfattat att det gäller för älg o ren osv (det djur som är mest troliga i mina trakter).

Visst gäller samma regler oavsett vilket vilt djur det är frågan om?

Om det inte är samma regler som gäller, vars finns reglerna så man kan se vad som gäller?

med vänliga hälsningar

Ulf

Publicerat

Du har i huvudsak rätt. Gäller det avlivning av vilt som man hittar skadat tex vid vägkanten så får du ta vad du har och avliva det, bara det inte görs på ett olämpligt sätt så det blir djurplågeri. Detta gäller dock bara vilt, inte tamdjur som ren... Där har jordbruksverket en komplicerad förskrift vad som gäller avlivning av tamdjur, dvs hur det skall ske. Men när du får göra det är en annan fråga, främst för renägaren att svara på. Gör man det utan tillstånd kan man göra sig skyldig till skadegörelse. Om det är motiverat kan man dock bli straffri enligt reglerna om nöd.

Publicerat
  • Författare

Du har i huvudsak rätt. Gäller det avlivning av vilt som man hittar skadat tex vid vägkanten så får du ta vad du har och avliva det, bara det inte görs på ett olämpligt sätt så det blir djurplågeri. Detta gäller dock bara vilt, inte tamdjur som ren... Där har jordbruksverket en komplicerad förskrift vad som gäller avlivning av tamdjur, dvs hur det skall ske. Men när du får göra det är en annan fråga, främst för renägaren att svara på. Gör man det utan tillstånd kan man göra sig skyldig till skadegörelse. Om det är motiverat kan man dock bli straffri enligt reglerna om nöd.

Att det var separat regler för ren, det hade jag missat ! Tack för det klargörandet!

Sedan brukar det inte vara något problem i praktiken (när det gäller ren) bara man gör en vettig & sannsad bedömning av situationen.

Det jag reagerade på är polisens uttalande.

Jag tycker att det är ett olyckligt uttalande av den här polisen, som i bästa fall uttrycker sig slarvigt.

När jag tog jägarexamen så fick jag lära mig att man juridiskt skilljer på Jakt, Eftersök, Avlivning och Skydd (dvs paragraf 28).

Min erfarenhet är att "vanligt" folk har väldigt dålig kunskap om detta. För många är allt jakt.

Att polisen uttalar sig om vad som är tillåtet (dvs juridiskt) och sedan säger felaktiga saker är minst sagt olyckligt!

Det kan vara att han bara sa fel i hastigheten men det kan också vara så att han inte har kunskapen.

Man börjar fundera.....

Tack för ett bra svar !!

Med vänliga hälsningar

Ulf

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.