Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Astro till stående fågelhund?

Featured Replies

Publicerat

Går och funderar på att skaffa en astro till min vorsteh. Pejl för mig är 90% livförsäkring men visst är det trevligt att snabbt hitta hunden när han står i den tätaste av tjäderskogar. Använder en Knut edén fågelhundspejl idag men jag tycker det är ett jäkla racklande ibland med signaler från fel håll och så vidare. Fördelen är dock att pejlen piper redan efter 3-4 sekunders stånd och det ger möjligheten att märka på pejlen om hunden jobbar med en undanlöpande tjädergeneral.

Astron har ju den fördelen att visa precis var hunden är samt att den visar hur hunden har sökt. Att astron kan ha lite dålig räckvidd är inget problem då min hund är injagad i skog och jobbar inom max 100 meter från mig (om han inte kommer på att han ska driva en hare i 10 minuter eller så) Att det dessutom är en fin karta i den är ju en bonus, speciellt på nya marker. Nackdelen är ju förstås batteritiden och den ojämna kvalitén som verkar finnas på enheterna.

Så, ni med pekhund och astro, hur tycker ni att den fungerar. Känns det som en bra grej eller är det i ärlighetens namn mest en kul pryl som inte är så nödvändig? Hur länge tar det innan astron markerar att hunden står?

Det är mycket att fundera på för dom är ju rackans dyra ändå...

Publicerat

Astron är väl egentligen framtagen för stående fågelhund ?

Räckvidden kommer garanterat räcka även om du får ett dålig ex..

Hur snabt makören "står" vet jag inte men eftersom man va 5 sekund får uppdatering var hunden är så ser man ju vad hunden håller på med i realtid.

Man har ju superkoll på vilka ytor som blivit avsökta m.m.

Går oxå lätt att ta sig tillbaka med hjälp av Astron till stället där hunden varit om det nu hänt nått intressant.

Typ hunden kommer tillbaka med fjädrar i käften o jord på näsan när han/hon egentligen skulle apporterat ;)

Köp du en Astro, är rätt övertygad om att du kommer bli nöjd.

Publicerat

Tycker Astron är precis som du säger en bra säkerhets grej men också kul att kunna se vad hunden har för sig i verkligheten då man jagar i skog eller annan miljö då man inte har visuell kontakt.

Ser inga nackdelar alls för själva användandet på en fågelhund. Så länge man använder den med förstånd och låter hunden jobba själständigt.

/Petter

Publicerat
  • Författare

Jo, fasen det låter ju som en fin grej. Man kanske skulle passa på att beställa nu efter 3-4 öl. Har just köpt en ny hagelbössa dessutom så när man ändå har spenderbyxorna på sig så...

Publicerat

Går ju som sagt att välja 'hundtyp' mellan drivande och stående på Astron. Väljer man stående får man faktiskt en pointerlik skapelse som symbol när hunden står...inte nödvändigt men kul ;)

Sent from my U20i using Tapatalk

Publicerat

Tycker den är bra, både på fjäll och skog. Ovärderlig om man är på vargmarker! Och inte minst är GPS-funktionen kanon när man jagar på okända marker.

Publicerat

tycker ibland den är lite dålig på å peka ut riktningen...måste kalibrera kopassen med jämna mellanrum...hänt et par ggr att den visat galet och jag gått ifrån ståndet snarare än emot...men helt klart en kul grejj och bra ur säk synpunkt...min yngre förmåga gillar eller gillade och skicka älgar på långskjuts förra hösten,frustrerande när man ser en vorsteh dra km efter km rakt ut innan motagningen försvann...men nu är det bättre knske 5-10 minuter så är han åte jämnfört med 1 tim tidigare. men kul att se på astron att återgången var spårnoga

Publicerat
  • Författare

Har funderat och provat lite mer nu, och visst är det så att astron är en kul och bra grej för oss med stående. Den största fördelen tycker jag är när man jagar på okända marker. Dock så har jag jämfört den med min knut edén-pejl och jag vet faktiskt inte om fördelarna motiverar 6000kr. Jag har övat mycket med snurrpejlen och får in bra riktning till hunden på minst 5-6km, och det endast på drygt halv styrka. Då hängde sändaren dessutom på en skoterkälke mitt i ett samhälle, bland hus och annat. När man lärt sig sortera bort baksignaler så är gamlingen faktiskt riktigt ok. Närpejlingen är också helt ok. Fördelen med astron är väl då att man ser VAR hunden är istället för åt vilket håll han är. Snabbare att hitta med andra ord.

Knutte edén har dock en gigantisk fördel enligt mig, och det är att den reagerar direkt om hunden står. Mycket lättare att avgöra om hunden följer en löpa..

Nä, jag är inte så säker längre. 6000 kan man använda till en jäkla massa annat..

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ja det blev en astro i alla fall. Kunde inte låta bli. Har bara testat den lite medan jag gick till ica. På dom 300metrarna fungerade den bra förutom att den under en kort sträcka visade allt totalt bakochfram. Norr var söder och hunden var på fel ställe. Fick för mig att något i ett närliggande hus störde den då den blev normal igen efter 50 meter. Men det som slog mig är vilken utveckling som skett bland handhållna gps:er. Min gamla garmin venture tappade kontakten rätt lätt men denna hade bra satelitkontakt inne på ica och jag kunde gå bland hyllorna och se exakta avståndet till hundenheten. Ingen tappad kontakt mellan dessa heller trots hus, hyllor och väggar. Dock var det ju bara drygt 300 meter men det verkar ju lovande.

Publicerat

Astron är riktigt trevlig.

Har den på min ståendehund när jag är ute och kör. Även kul att se hur långt hunden gått under en dag.

Dessutom körde jag den på taxen. Bra livförsäkring när det gäller väger och dylikt och det var kul att se hur spårnoga han var påvägen tillbaka och sådant.