Publicerat April 17, 201114 yr Blev uppringd strax innan 11 idag. Var en kille som skjutit på en ensam vuxen gris vid 21-tiden igår. Han hade letat över skottplatsen igår utan att hitta något. Han hade även spårat några hundra meter med egen hund. Så han var nog rätt övertygad om att han bommat även om skottet kändes bra. Men så hade han och hans jaktkamrat kollat skottplatsen en gång till idag och då hade de hittat en 5mm stor benbit över 5m bortom där grisen stod. Var så liten bit att det inte gick att avgöra var den kom ifrån. Vi började med Funny i spårlina. Hon tog spåret direkt. Följde det bra i 100m men började tveka lite, men följde det knappt 100m till. Sen bröt vi och provade att släppa henne hon tog nån runda söderut men kom tillbaka. Bytte hund. Spårade med Lina. Tog samma spår som Funny men kom nog 50m längre. Sen när hon tvekade så släppte jag. Hon tog en sväng ner där Funny vände men kom tillbaka för att direkt dra iväg åt samma håll. Sen tuffar hon iväg söderut. Syns väl att hon följer spår så vi går ut på en väg och följer efter. Hon korsar vägen en bit framför oss och så kommer upptaget bara 130m ifrån oss. Står i stort sett still. Men vi går runt lite för att komma rätt i vind. När vi är inne på 80m så lämnar jag skytten och går på. Står i en nyröjd plantering med fullt av fällda stammar. Kommer in på 10m ser Lina men ingen gris, fast jag förstår att den är 2m framför Lina i riset. Så flyttar den några meter åt sidan så jag backar åt samma håll. Så får den syn på mig och rusar mot mig, men fastnar mot en stam 4m ifrån. Vågar inte skjuta för jag har inte koll på hunden. Men så backar grisen undan så jag får ett läge på 10m. Men jag och förstaskott. Nu går den in i riset igen men jag lyckas få in en kula i halsen. Skjuter sen ett avfångningsskott för att va på säkra sidan. Visar sig va en galt på 70kg och träffen satt rätt över ryggraden. Verkade inte blött så mycket. Den hade gått ca 800m från skottplatsen.
Publicerat April 17, 201114 yr Gott jobbat! O jag är som vanligt avis.. Härligt, att ni fick ihjäl grisen alltså
Publicerat April 17, 201114 yr Alltid lika kul när det går bra. Snyggt jobbat men kom ihåg att dra av ett första skott hemma innan du ger dig iväg så skall du se att det går bättre
Publicerat April 17, 201114 yr Författare Härligt, att ni fick ihjäl grisen alltså Ja får jag bara hålla på ett tag så brukar jag träffa till sist.
Publicerat April 17, 201114 yr Kul att du har lite å göra! Kom upp till mig nån helg så gör vi ett seriöst försök att vända ditt skytte så att du skjuter andraskottet först... Eller nått i den stilen //Mekus
Publicerat April 17, 201114 yr Kom på en lösning.. Skaffa en spritpenna och skriv en 2:a på alla skott du har så ska du se att det blir bättre.
Publicerat April 17, 201114 yr Författare Ursäkta att jag ger grisarna en fair chans och skjuter ett varningsskott först. Var ju lite tur att den fastnade i riset, annars hade jag nog varit tvungen att få dit första skottet. Hade nog blivit lite onödig närkontakt annars.
Publicerat April 18, 201114 yr Bra jobbat och skönt att få rasta hundarna..då behöver jag inte ringa ner dig till skåne om det skulle behövas hund-hjälp :-p
Publicerat April 20, 201114 yr Författare Kul att det går bra för dig och hundarna Musköt! /ekebo Ja tjejerna kunde inte ha en bättre chaufför.
Publicerat April 20, 201114 yr Ja tjejerna kunde inte ha en bättre chaufför. Nu e du allt självgod va? /ekebo
Publicerat April 20, 201114 yr Författare Nu e du allt självgod va? /ekebo vi hade ett igår också. Eliasson har skrivit om det i sin dagbok.
Publicerat April 21, 201114 yr vi hade ett igår också. Eliasson har skrivit om det i sin dagbok. vissa har det bra:P att få jaga när det inte är säsong;) själv får man nöja sej med att skjuta råttor med hagelbössa på jobbet:D
Publicerat April 21, 201114 yr Författare vissa har det bra:P att få jaga när det inte är säsong;) själv får man nöja sej med att skjuta råttor med hagelbössa på jobbet:D Du får väl skaffa dig en jakthund så du också kan gå lite eftersök.
Publicerat April 21, 201114 yr Du får väl skaffa dig en jakthund så du också kan gå lite eftersök. Han umgås ju med folk som skjuter tills det inte rör sig mer..
Publicerat April 21, 201114 yr Författare Han umgås ju med folk som skjuter tills det inte rör sig mer.. Jaså?
Publicerat April 24, 201114 yr Du får väl skaffa dig en jakthund så du också kan gå lite eftersök. jo det har jag ju redan, men det blir ju inga eftersök här omkring för de e ju ingen som vågar skjuta:P