Publicerat April 18, 201115 yr NY och trevlig pryl som man bara måste testa:-) Vad tror ni om detta? Har alltid haft med mig avståndsmätare när jag jagat men blir aldrig att man använder den när situationen uppstår. Men här sitter den monterad och man slipper plocka upp den och då riskera röra sig så viltet upptäcker en. http://www.youtube.com/watch?v=HSUdds51pns kommer nog hamna runt 3000kr i sverige
Publicerat April 18, 201115 yr NY och trevlig pryl som man bara måste testa:-) Vad tror ni om detta? Har alltid haft med mig avståndsmätare när jag jagat men blir aldrig att man använder den när situationen uppstår. Men här sitter den monterad och man slipper plocka upp den och då riskera röra sig så viltet upptäcker en. http://www.youtube.com/watch?v=HSUdds51pns kommer nog hamna runt 3000kr i sverige Jo, den ser ju bra och häftig ut på reklam! Har man däremot använt sig av avståndsmätare på jakt så inser man snart att denna mätare kommer förmodligen att mäta allt annat än hjorten. Grenar, trädstammar, blad, grässtrån m.m Jag tror inte för en sekund på att den killen i reklamfilmen fick exakta avläsningar redan på 50 meters avstånd. Bara att titta på hur terrängen ser ut. Att använda en avståndsmätare kräver en viss stadga på handen för att du ska mäta på rätt ställe. En hjort som befinner sig 37 meter bort, du mäter och ser inte en tuva med gräs 23 meter bort, mellan dig och hjorten. Lasermätaren ger dig avståndet till det uppstickande gräset. Du drar och skjuter. Missar hela hjorten. Du må tro att det är lätt att göra detta misstag när det blir skarpt läge under jakt. Om det sen är lite dåligt ljus så blir det ju inte bättre av det. Jag har i flera år använt en handhållen avståndsmätare. Man intar sitt pass/treestand. Hänger upp bågen/ryggsäcken och sen tar man fram sin mätare och mäter in hållpunkter runt passet. Då vet man avstånden precis så exakt som man behöver veta det när viltet väl dyker upp. Björken 12 meter, stora stenen 24 meter osv. osv. När sen skymningen faller på så inser man även hur dåligt skymningsvärde dessa mätare har. Man ser inte ett skit längre bort än 10 meter. Det ska vara om man kostar på sig en Leica kikare med avståndsmätare för 20 000 kr. Då kan man få acceptabelt skymningsvärde. Leupold och Bushnell har förmodligen inte lysande siffror i linsen. Ytterliggare en grej som försvårar mätningen i skymning/gryning. Jag har haft 3 olika mätare och ingen har annat än svarta siffror som är omöjliga att se när ljuset tryter. Nu vet jag inte exakt hur denna bågmonterade leupold funkar. Men det är väl bara att prova den och se om du hade nån nytta av den. I nuläget skulle jag inte montera en sådan på bågen. Jag är mer åt att skaffa en kikare med inbyggd avståndsmätare. Däremot är det ju kul att sitta med en avståndsmätare på pass och mäta lite avstånd. Jag har hittills bara hunnit använda den på några afrikanska vilt under bågjakt och på toppfågel/rådjur under gevärsjakt. Man har inte alltid tid att börja mäta avståndet direkt på djuret. Att mäta direkt på djuret under jakt med båge lämpar sig förmodligen bäst under smygjakt. Du kommer smygande genom skogen fram till åkerkanten. Då kan du först mäta till djuret och sen fram till åkerkanten du tänkt smyga fram till. Då vet du att du har t.ex 22 meter fram till djuret när du kommit fram till åkerkanten. Sitter du vid en viltväxel där det är lite trångt och svårt att se längre än 25 meter åt något håll så behöver du förmodligen ingen avståndsmätare när djuret väl kommer. Du har säkert redan mätt ut ditt närområde. Men det är ju alltid kul med nya prylar. Testa den och återkom med recension. Ska bli intressant att höra! Mitt råd till alla er som inte vill eller tar sig råd att skaffa avståndsmätare: Om du inte vet hur långt det är till djuret, så är det förmodligen för långt!
Publicerat April 18, 201115 yr Författare Du har många rätt i din beskrivning. Men just i afrika skulle jag tro den skulle fungera vid vattenhållen. Men som du säger man mäter avstånd när man kommit till passet. Så gjorde jag med i SA (några få gånger) Man har ju relativt bra avståndsbedömning när man hållt på med bågskyttet ett tag. iaf inom avstånd för bågen. Sen skjuter man in en av dagens snabbare båge på 22-23 meter så är det bara hålla mitt i på de lite större djur från 5-27 28meter så är det iaf för mig. är ju inte en 5:a man ska träffa precis Mvh
Publicerat April 18, 201115 yr Författare Sen är det ju det med mig, att jag hatar att ha massa onödigt skit på bågen. Ingen pilkoger och sånt, blir bara massa extra vikt och obalans i bågen enligt min mig. Och känns som denna nya pryl sitter mitt i syfältet man vi ha. Men får väl ändå prova när det kommer nytt...
Publicerat April 18, 201115 yr Sen är det ju det med mig, att jag hatar att ha massa onödigt skit på bågen. Ingen pilkoger och sånt, blir bara massa extra vikt och obalans i bågen enligt min mig. Och känns som denna nya pryl sitter mitt i syfältet man vi ha. Men får väl ändå prova när det kommer nytt... Det största kruxet är väl att man ska hinna hålla koll på varenda pryl man släpar med sig ut. Sitter man på pass så ska avstånden vara klara från början. När djuren väl dyker upp så ska det enda man koncentrerar sig på vara att dra bågen och placera pilen med precision. Bågkoger är ju ett bekvämt sätt att frakta sina pilar på. Men jag har de senaste åren kört med höftkoger eller en ryggsäcksmodell med koger på. Gillar inte den extra tyngden som ett bågkoger ger. Just bågkoger har vi diskuterat i en annan tråd. Jag tror inte att denna bågmonterade avståndsmätare kommer att bli någon större succé. Man ska alltså stå där i full uppdrag och kika igenom en avståndsmätare och samtidigt hålla koll på allt annat. Då måste det rimligen vara bättre att mäta i förväg och sen bestämma sig för att trädet som står 30 meter ifrån mig är mitt längsta avstånd från just detta pass. Går dom längre bort än så får man ta djuret en annan dag helt enkelt. Men det är kul med en avståndsmätare. Satt i ett treestand på Åland och tittade på djur. Hade en riktigt fin bock på 126 meters håll och några getter med killing på 56. Med bössa hade det ju varit enkelt. Men nu jagar man ju inte med båge för att det ska vara enkelt.
Publicerat April 18, 201115 yr Författare Precis!!! Vad många finna djur man kunde skjutit med bössa om man haft det när man va i SA, men är ju ingen sport:-P Min nästa utmaning blir nog bergs zebra i Namibia nästa år... hade varit riktigt kul att lyckas med en ansmygning på en sådan med bågen.
Publicerat April 19, 201115 yr Min kommentar e precis som JS säger, fast vill tilläga en sak, stressfaktorn! När man väl är i en skarp situation är det så mycket man måste vara säker på och som ska funka i själva skyttet och jag tror att dessa siffror ökar på stressen för man börjar omedelbart tänka " Ok va det där avståndet till djuret, eller va det kvisten, varför ändrar den sig så mycket nu då,, jävlar nu blinkar den !! " osv. Min tornjakts teknik är just så att jag tar mätpunkter till 20 meter i en radie från där jag står inte 360 grader förstås men så långt jag anser mig kunna skjuta säkert. är djuret innom denna halvcirkel behöver jag inte med min båge fundera på avstånd utan bara sikta rakt på! så jag kan fokusera på teknik och hur jag står i tornet osv. MEN, om man har ett rödpunktsikte med stor display och om de kan bygga in en avstånds mätare som kan justera punkten automatiskt på ett tryggt sätt, skulle jag fundera på att testa ett dyligt sikte. I övrigt, inget att ha, bara mer tjafs på bågen som gör säljarna glada.