Publicerat April 18, 201115 yr Hej! I min iver att komma ut på mer sjöfågeljakt, så sitter jag i båtköpar-tankar. Just nu jagar jag med två tunga motorbåtar som står i var sin ände av jaktmarkerna, men då det kan ta en dryg halvtimme enkel resa till det tilltänkta målet, och nu funderar jag på att utvidga, så vore det ju mycket trevligt att kunna ta bilen så man kommer lite närmare, och så bara knuffa ner en båt i vattnet och vara framme på några minuter. Med detta i tanken så funderar jag på en lätt båt, så pass att man på två man kan bära den, alternativt dra den på en liten kärra, från en väg till lämplig sjösättningsplats (strand). Storleken är så klart av vikt, då den måste klara av åt minstonde 1m vågor, och bära tre man med utrustning + hund. Så tankarna har tidigare gått åt plastbåt ~4m men så såg jag nu att en rib båt dök upp på blocket, och då är man ner på 40-50kg+motor vilket är smått otroligt för lata ryggar =) Men år detta bra måntro? Är det någon som har provat att åka bland stenar med ribbåt? Hur stor bör en sådan vara för att ses som sjöduglig vid 1m vågor? Alla tankar och åsikter rörande ribb båtar är hjärtligt välkomna. Och om någon irriterar sig på att jag har skrivit ribbbåt på sex olika sätt så är det bara för att göra det mer sökbart
Publicerat April 18, 201115 yr For å gjøre det enkelt for deg. Det finnes Ingen ting negativt med rib. FANTASTISKE båtar!!! Ang vågar; jo større vågorna er, jo mer vil du ønske at du sitter i en rib. Ingen båtar (småbåtar) er mer sjødyktig. Punkt slut. Lett å manøvrere og tåler ekstreme mengder med stryk. I Norge bruker man rib til sjørafting. Høye hastigheter med store vågor.
Publicerat April 18, 201115 yr Författare Som musik i mina öron =) Finns det inte någon riks att dom tar skada bot vassa sternar, eller är gummit så bra att man inte behöver vara orlig?
Publicerat April 18, 201115 yr Det skal VELDIG mye til. Men klart, det KAN skje... Jeg har alltid med meg lappesaker "just in case" men erfaring fra 6 ribbåtar fordelt på 15 år har jeg brukt det 2 ganger. Begge gangene var idiotkjøring fra min side... OM det skulle skje, Og du ikke har med lappesaker. så synker ikke båten. Den er fortsatt sjødyktig nok til å komme seg hjem i lav hastighet selv i høg skjø. Ha med deg en bit PVC duk, en liten bit fint sandpapper og PVC-lim som tørker fort i fuktige omgivelser. Supler med en liten pumpe, så kan du punktere mitt i Østersjøen uten problem. Du som ska gå nært land til en hver tid behøver egentlig ikke tenke på dette.
Publicerat April 18, 201115 yr Författare Detta låter bara bättre och bättre. Hur länge kan man förvänta sig att gummit håller i en sådan båt? Blir det torrt och sprött inom överskådlig tid? Om så så kan man så klart bara lägga en presenning över när man inte använder den.
Publicerat April 18, 201115 yr De flesta ribbar går bra i sjö eftersom dom alltid flyter PÅ vattnet på ett annat sätt än vanliga båtar som ligger I... (har väl haft lite jobbigt i gropig sjö och baktung båt) Och det är väl främst solen som nöter på gummit nog... Men de ribbar jag har erfarenhet av står i solen hela sommaren och det tycks inte vara något problem... De har någon läcka då och då, MEN det beror nog främst på att de är runt och över 10år gamla, OCH att de som har haft läckor har körts av seglarföreningens juniorer ( vars körförsiktighet jag inte säger något om )... "Hamnribben" som gästhamnens personal(jag) använt, har inte varit trasig en enda gång under de 3 år jag jobbat där, och jag har inte sett några lappningar i den heller... Smidigt också när man kan lasta grejer i mitten och sitta på pontonerna under lugna förhållanden... De jag har erfarenhet av har 40hk och 50hk utombordare... Du tänkte väl dig aningen mindre verkar det som?... Har en misstanke om att ju mindre rib du köper, desto fler märken av varierande kvalitet (som med allt annat)... för jag har nog sett diverse leksaker som turisterna haft med sig som jag inte skulle betala pengar för... Och vassa stenar är inget problem så länge man tar det lite lungt... Sen blir det ju bättre ekonomi då båten väger mindre + mindre vattenmotstånd... Man får ut mera av en mindre motor helt enkelt... Jag köper RIB när snurrebåt blir aktuellt för mig...
Publicerat April 18, 201115 yr Detta låter bara bättre och bättre. Hur länge kan man förvänta sig att gummit håller i en sådan båt? Blir det torrt och sprött inom överskådlig tid? Om så så kan man så klart bara lägga en presenning över när man inte använder den. HIMO svarte vel på det meste. men ang gummien. dette er bl.a. spörsmål du bör stille til sälgaren. hvor gammel er båten? har det värt noen lappinger på den? har den stått ute året om? om du har den inne på vinteren (eller i hvert fall tilldekt) så tåler gummien MANGE år. 10-15 år er ingen problem for en rib som blir tatt vare på. at den står ute hele sommeren er heller ingen problem. men klart, det vil nok lönne seg i det lange löp å legge presenning når den ikke er i bruk. om du kan.
Publicerat April 19, 201115 yr Författare Tack så mycket för fina ord och uppmutran. Jag ska ta och fara och titta på den.