Publicerat April 18, 201115 yr Hej. Hundarna började skälla en bit in på tomten o jag var tvungen att kolla vad det var. Det var den här fula saken som kommit fram från idet o sola sig i värmen. Är inte direkt någon fantast av ormar men ser ut som en snok. blää mvh Kimmo
Publicerat April 18, 201115 yr Japp det är en nyvaken liten snok. Vill du slippa ormar i trädgården så se till att trädgården inte är lämplig ormbiotop.
Publicerat April 18, 201115 yr Det är väl minst två på bilden. Ett huvud straxt under och delvist skuggat av det tydliga huvudet.
Publicerat April 18, 201115 yr Det är väl minst två på bilden. Ett huvud straxt under och delvist skuggat av det tydliga huvudet. Ja nu då du säger det så Hej. Det är två stycken o jag tror dom parar sig. Det ser inte ut som någon parning men det är ju svårt att avgöra på en bild. Jag tycker inte dom ligger ringlade runt varandra så mycket som vid en parning och huvudena ligger inte på rätt sätt för en parning. Om det var en parning så ser det snarare ut som att hanen försöker kväva honan. Troligen har du ett bra dvalningsställe i närheten där dessa två gynnare har spenderat vintern, vanligast är en gammal husgrund eller en gärdsgård.
Publicerat April 18, 201115 yr Författare Heh heh.... Kan inte så mycket om ormar men det kanske var förspel då. Dom gungade mot varandra o hade sig. Gjorde något liknande på ett dansgolv under en tryckare i mina ungdomens dar o det slutade med en lavett. Vet inte vad jag gjorde för fel heh.....
Publicerat April 18, 201115 yr Grattis! Vill du slippa huggormar i trädgården ska du se till att ha gott om snok. Dessutom håller de sorkar och grodor i schack bland jordgubbarna.
Publicerat April 18, 201115 yr Grattis! Vill du slippa huggormar i trädgården ska du se till att ha gott om snok. Dessutom håller de sorkar och grodor i schack bland jordgubbarna. +1
Publicerat April 18, 201115 yr Författare +1 Joo, jag tänker inte avliva dem. De stör mig inte. Vidriga är dem men de får vara ifred.
Publicerat April 18, 201115 yr Faan du skulle ju snabbt åkt till närmaste zoologiska affär o köpt ett akvarium o gjort fint med varm belysning för den lilla ormen då hade du o barnen o frugan haft en trevlig stund framför akvariet Mvh.
Publicerat April 18, 201115 yr Är dom bra på att ta råttor? Vem var det som hade råttor? Var det Karelarn? Eller var det Wizard? Fina djur om man inte är rädd för ormar. Förväntade mig att se ett par idag, men icke. Hörde lite prassel i löven som kan ha varit orm, förstås.
Publicerat April 18, 201115 yr Hej. Hundarna började skälla en bit in på tomten o jag var tvungen att kolla vad det var. Det var den här fula saken som kommit fram från idet o sola sig i värmen. Är inte direkt någon fantast av ormar men ser ut som en snok. blää mvh Kimmo Fin bild, förresten!
Publicerat April 19, 201115 yr Grattis! Vill du slippa huggormar i trädgården ska du se till att ha gott om snok. Dessutom håller de sorkar och grodor i schack bland jordgubbarna. förklara gärna för en som inte tycker ormar är trevliga djur, inte på gräsmattan iallafall..., trivs inte huggormar med snokar? vi brukar varje år ha enorma antal snok ägg i gödselstacken och ett ex antal snokar ringlandes lite över allt det enda positiva är att möss antalet brukar sjunka men den gamla jämten som blivigt huggormsbiten är vansinig på dom och sen tycker jag det är otrevligt eftersom grabben är ute mycket på gräsmattan, visst är snok ofarlig men jag är rädd att det en dag är en huggorm istället...
Publicerat April 19, 201115 yr Hur får man bort huggormen ifrån tomten?? min ena hund vart biten igår rakt över nosen inne i hundgården! men han hade tur, jag hitta bara ett ingångshål på nosen! trök ur så mycket gift de bara gick så får se nu då vad som händer han verkar kry än iallaf! MVH
Publicerat April 19, 201115 yr Snok och huggorm trivs inte tillsammans. Vad det beror på vet jag inte rent vetenskapligt, men de har ju jaktrevir, samtidigt som de inte trivs i samma typ av miljö. Hemma har vi gott om snok runt husen och runt hagmarkerna, medan huggormen håller till nere mot mossen. Att snoken blir betydligt större i kroppen kan ju också ha med saken att göra. Huggorm får man annars bäst bort genom att ha kortklippt gräs, torrt, och sand runt de områden där du vill ha fritt. Ta bort möjligheterna till kombinationen skugga/sollägen, eftersom de är växelvarma och vill ha möjligheter att sola/svalka sig. Du kan också flytta alla ormar du hittar till "bättre" marker (grannens bakgård )