Publicerat April 19, 201115 yr Materialet jag använder är genomgående 3 mm vegitabiliskt garvat. Slidan skall bli till en lätt modifierad enzo trapper men borde funka till allt liknande för det är ganska stora marginaler. Slipning av verktyg. Min enkla men väldigt funktionella läderskärningsjig. En tjock aluminiumprofil, en svetstång och en spånskiva och en mattkniv. Egentillverkad och härdad syl. Skuret på frihand.
Publicerat April 19, 201115 yr Författare Jag har valt en brun (lite brungrön) 0,35 flätlina som jag vaxar med ekvax. Den var extremt enkel att sy med och så där 20 gånger starkare än knappnålslinan. Jag ville ha lite stelare formspråk i denna slidan än den förra. Jag vaxade sömmhålen innan jag oljade vilket ledde till att det tog någon timme innan den råa linoljan sugits upp jämnt. En minnesritning, hällan är flyttad och lite material är bortplockat för att minska spillet. Den lilla extra flärpen är ett trådskydd och den kan man skippa om man vågar lita på limningen som trådskydd.
Publicerat April 20, 201115 yr Författare Jag skall göra ett gäng såna här och har börjat rita in små förändringar redan nu. Är det någon som har mer feedback.
Publicerat April 20, 201115 yr Robust, slitstarkt, välgjort, praktiskt helt klart. Lite väl kantig design för min smak men det är som sagt bara en smaksak, fint arbete är det oavsett
Publicerat April 20, 201115 yr Jättefint arbete! Tycker kanske att slidan verkar lite onödigt stor...? Men smaken är ju olika.
Publicerat April 20, 201115 yr Författare Nu är jag faktiskt nöjd. Jag har testat den första jag gjorde i skogen och på sjön. Då det skall bli presenter så är den upplevda prestandan lika viktig som den verkliga prestandan. Nu har jag ett ordentligt genomgången dropphål, hög stadga även i skaftet, visuellt mer balanserad hälla, trådskydd ordentligt skydd för toppen på kniven.
Publicerat April 20, 201115 yr Absolut bättre! Smidigare och snyggare! Men som sagt, det är fortfarnade en smaksak...
Publicerat April 20, 201115 yr Författare Tackar! Det finns egentligen bara två saker att förbättra på denna. Den lilla flärpen som förbättrar stadgan i skaftet skulle kunna gå hela vägen fram till skaftet och sedan smita in där bakom med en avfasning. Så är det inte helt lätt att varken skära eller göra hål i tre limmade lager 3 mm veg garvat. Blir det enklare om man lägger slidan i ett vattenblad efter limmet torkat.
Publicerat April 21, 201115 yr Hojsan ! ser att du får till det riktigt bra med dina slidor nu gillar färgningen , den e mjuk o fin. Jag tror inte du får bättre skärpa om du låter " flärpen" gå ända upp till skaftet. då du har gjort en egen fin variant på presslida. dvs den är rund på ena hållet o rak på andra. o då blir det inget naturlig "spänning i lädret.. men om du gör en slida som inte är pressad utan rund på båda håll då spänner lädret naturligt ut o blir "styvare". sen behöver du inte slå hål genom 3 lager läder . utan bara 2. när du limmar så limma bara ena sidan av "flärpen och själva slidan. låt torka . markera med ditt hjul eller vad du nu vill använda o slå sen hål igenom 2 lager, när du sen limmar ihop det hela så har du färdigt med hål genom 2 lager och har dom som stöd och hjälp riktare när du skall igenom det 3je o sista lagret med läder. och då kan du sy när slidan e torr o inte våt.. tror att du löser limmet om du blöter ner den igen.. bara mina tankar o erfarenheter, o ber om ursäkt om jag inte kan förklara så bra då jag har inmundigat både grill öl och en whisky. Ha det bäst Eas
Publicerat April 23, 201115 yr Författare Det är jätte svårt att förklara sånt här. Jag skall gör ett försök att göra hål i två lager först och sedan det tredje. Men det är dö lurigt efter som man inte kan rita ut hålen på förhand.