Publicerat Mars 12, 200620 yr Jag har lagat alla gamla morfars och farmors recept nu flera gånger och prövat med egen kunskap så långt den nu räcker....men jag undrar om ni har något tips på en bra kokbok för älg?? /Erik
Publicerat Mars 12, 200620 yr Älgkött funkar ju på det mesta.... Fick en i Julklapp "Älg, från grangravad till tjälknöl" av Anna Reidemar och Susanne Jonsson, en kul bok med några riktigt trevliga recept. "Jägarens kokbok" av Klötzke och Mörner är rätt trevlig också, dock inte bara älg i den . Min favvo är dock "Jägarfruns kokbok" av Elsa Haglund. (Gamla enkla recept utan en massa schwammel)
Publicerat Mars 12, 200620 yr Har både "Älg, från grangravad till tjälknöl" och "Jägarens Kokbok". Tycker det är "Mycket" bra böcker Pröva själv
Publicerat Mars 13, 200620 yr Tjipp.. Här finns en hel del recept.. http://web.telia.com/~u34602711/ /jrz
Publicerat Mars 13, 200620 yr Grave Hörberg skrev -94 en bok som heter J"aktlycka", trevlig! Gunnar Jonssons "från styckning till gryta" innehåller oxå en mängd klassiska recept, bra. Smaklig spis!
Publicerat Mars 13, 200620 yr Har du inga gammla jakt tidningar kvar att kolla i jag brukar klippa ur vart enda recept i dom sedan så fick jag den där boken i julas som Anders Leven har gjort intressant älg kok bok.
Publicerat Mars 13, 200620 yr Författare Tack för alla tips. Och nej, jag har inte klippt ut dem - men det är en bra idé! Ska börja med det. Kan lika gärna skicka en fråga om recept på marinader som har funkat bra för er. Själv brukar det bli en blandning av de jag har hemma, dvs det kan bli hur som helst. 12-24 h verkar vara nån sorts tumregel för marinader, men jag har hört att man kan låta det ligga längre än så, upp till 5 dagar.....någon som har erfenhet av detta?
Publicerat Mars 14, 200620 yr Hej! Tänkte jag skulle bidra lite! Jag håller sedan 3år tillbaka på med underlaget för en egen kokbok, fotografering och finslipning av recept pågår. Vet inte om jag har chansen att få det utgivet men om det inte går vägen kommer jag att skaffa en hemsida och lägga ut det där. Grundtanken är att det skall vara lättlagat och självklart kommer det vilda att vara grunden till alla recept. Jag kommer att skapa ett antal menyer med förrätt, huvudrätt och efterrätt. Komponerat för att passa ihop på ett bra sätt. Även drycker kommer att behandlas till varje rätt. Tanken är att försöka kombinera lite modernare vågade recept med den gamla klassiska matlagningen. Ett exempel. Citrusmarinerad älgstek med syrlig sås och rostade rotfrukter. Marinade 2 skivade apelsiner med skal. 1 skivad citron med skal. 1 stor gul lök skivad. 5-6 krossade enbär. 2 msk torkad timjan. 1 flaska rödvin. En stek på 2-3kg får ligga i 2 dagar. Ta upp steken ur marinaden och torka av den lätt. Bryn steken runt om och lägg den i en snålt tilltagen ugnsform, den ska precis få plats. Kör steken i ugnen 125-130 grader tills den är 65 grader i mitten. Ta ut den och slå in den i folie så att den får eftersteka lite. Steken kommer att vätska ur sig under tilllagningen, viktigt är att ta tillvara på stekspadet, även det som blir i foliepaketet efteråt.(Grund till såsen) Bryn ca 1dl finhackad lök, 2 fint skurna champinjoner. 0,5 dl finskuret bacon hårt i en kastrull. (Allt detta ska vara rejält brynt) Tillsätt ca 2 dl av marinaden, (som du sparat), 2msk kalvfond, och stekskyn från steken. Reducera (koka ner) detta till ungefär hälften. Tillsätt 3 dl grädde. Låt det koka ihop och smaka av med salt och peppar. Eventuellt kan man tillsätta lite koncentrerad apelsinjuice om man vill få fram citrussyran lite men det brukar inte behövas. Sila såsen så den blir slät och red av. Servera denna stek med rostade rutfrukter. Palsternacka, rotselleri, morot skuret i stavar 1x1 cm. Lägg ut på ett bleck och ringla olivolja över, strö torkad Timjan, rosmarin och salvia över (rejält). In i ugnen på 200 grader tills rotfrukterna har färg och börjar bli mjuka. En annorlunda tillagning av älg som brukar bli mycket uppskattad. Smaklig spis och lycka till! Vildhog
Publicerat Mars 14, 200620 yr Författare Låter ju kanon de där, det ska jag prova! En fråga bara: Ska man skära tunna skivor av steken som tjälknöl ugefär eller skär man tjockare skivor? /E
Publicerat Mars 14, 200620 yr Låter ju kanon de där, det ska jag prova! En fråga bara: Ska man skära tunna skivor av steken som tjälknöl ugefär eller skär man tjockare skivor? /E Jag föredrar tunna skivor. Skulle det finnas en seghet i köttet tycker jag att man märker mindre av det om du skivar tunnt. Sen finns det en praktisk aspekt på att skiva tunt....det räcker till flera ja så är det faktiskt....det verkar som att man tar mindre när det är tunnskuret...bra om det är många som äter. Sen ser det snyggare ut tycker jag att lägga upp tunna fina skivor och napera med såsen på Vänligen Vildhog
Publicerat Mars 17, 200620 yr Författare Okej, tackar.....blev lite hungrig nu nästan, hehe....få se om de blir nå matlagning i helgen...
Publicerat Augusti 20, 200619 yr Lät som en mycket smarrig rätt! Har kopierat den och ska absolut testa den! Nu ska jag passa på och fråga efter recept på rulader. Jag har för något år sen gjort en rulad som var jättegod, men tappade bort receptet. Klantskalle! > Så om ni har några bra recept får ni gärna tipsa mig. Vill ha rulader på julbordet nämligen!