Publicerat April 20, 201115 yr Hej Forumister. Kan inte visa upp något jag gjort på sistone eftersom jag inte haft tid att göra någon kniv på ett tag. Vad jag kan visa iallafall är en kniv jag gjorde några veckor sedan av kronhjorts horn, mässing o dessert ironwood. En mindre broder till Randall kniven.En mindre händig kniv med en blad längd på ca 8 cm. Så fort jag får tid över så blir det att göra slida men jag vet inte riktigt när :-( Kan tänka mig att alla inte gillar naturlig horn men en del gör det säkert :-) Jag är en av den då de sitter kanon i näven om man hittar rätt bit. mvh Kimmo Lilja
Publicerat April 20, 201115 yr Hej Forumister. Kan inte visa upp något jag gjort på sistone eftersom jag inte haft tid att göra någon kniv på ett tag. Vad jag kan visa iallafall är en kniv jag gjorde några veckor sedan av kronhjorts horn, mässing o dessert ironwood. En mindre broder till Randall kniven.En mindre händig kniv med en blad längd på ca 8 cm. Så fort jag får tid över så blir det att göra slida men jag vet inte riktigt när :-( Kan tänka mig att alla inte gillar naturlig horn men en del gör det säkert :-) Jag är en av den då de sitter kanon i näven om man hittar rätt bit. mvh Kimmo Lilja Snygg!! Är du intresserad av dovhjorthorn?
Publicerat April 20, 201115 yr Jag håller med dig fullständigt Kimmo, det handlar bara om att hitta rätt hornbit. Snyggt hantverk som vanligt
Publicerat April 20, 201115 yr Författare Hej o tackar. Visst är jag intresserad av dovhjort horn. Du ser om det finns bitar som kan passa som skaft. Jag sågar ut dem med bandsåg :-)
Publicerat April 20, 201115 yr Grym! Fyller du märgen med epoxy eller? Jag har en del horn av kron hemma men ratade allt pga märgen... Kanske det går att använda ändå?
Publicerat April 20, 201115 yr Författare Hej. Visst går det att använda bitar som är naturliga om man hittar en bra form.Man kan inte börja slipa på kronhjort horn eller dov då märgen kommer fram rätt snart men som naturliga skaft former är det kanon o vackert. Änden är bara att föersegla med epoxy blandat med slip damm. Blir fint.
Publicerat April 20, 201115 yr Hej Forumister. Kan inte visa upp något jag gjort på sistone eftersom jag inte haft tid att göra någon kniv på ett tag. Vad jag kan visa iallafall är en kniv jag gjorde några veckor sedan av kronhjorts horn, mässing o dessert ironwood. En mindre broder till Randall kniven.En mindre händig kniv med en blad längd på ca 8 cm. Så fort jag får tid över så blir det att göra slida men jag vet inte riktigt när :-( Kan tänka mig att alla inte gillar naturlig horn men en del gör det säkert :-) Jag är en av den då de sitter kanon i näven om man hittar rätt bit. mvh Kimmo Lilja Den blev man inte ledsen av att vila ögonen på!! Jag gillar dessutom den typen av blad skarpt.
Publicerat April 20, 201115 yr Kimmo den där horn kniven är helt rätt. fasen så snygg. och om du inte gillar den så kan jag passa den... eller dom Ha det bäst o ta hand om familj o fars gubben din Eas
Publicerat April 20, 201115 yr Jodå, horn funkar bra för mig! Riktigt tjusigt och du verkar ha fått tag på rätt bit där! Mvh / Karl-Erik
Publicerat April 21, 201115 yr Författare Tackar. Vet att jag gick runt en bra stund o leta i lådorna.
Publicerat April 21, 201115 yr Tackar. Vet att jag gick runt en bra stund o leta i lådorna. Du fick "lön för mödan".
Publicerat April 26, 201115 yr KIMMO ! Finns det intresse för ek...? Och hur skall den i så fall vara lagrad/torkad...?
Publicerat April 26, 201115 yr Författare Hej., Ek kan vara snyggt om det är rätt bitar. Ska ha torkat ordentligt i ett uthus eller hemma typ. Ek med lite stråk o så kan vara riktigt vackert. :-)