Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Planering för fasaner

Featured Replies

Publicerat

Tjabba

Tänkte i sommar ha fasaner och ta hand om och sen sätta ut men ska jobba rätt mycke så kommer nog inte hinna med de och sen har jag nog inte riktigt "marken" för det ännu så de får bli om ett par år.

Runt om gården finns fina backar och hagar för dom att vara i men de skulle behövar bättra på lite med lite skydd åt dom där dom kan vara trygga.

Ja vet att man kan sätta gran och sen toppa dom så att dom breder ut sig och skapar då fint skydd åt fasanerna och jag ska sätta halv stora granar och sen toppa dom.

Vad kan man mer sätta för att skapa skydd?

När ja var på jakt lägret i sommras så sa dom att man kunde ta skott från någon buske och sen sätta det eller hur de nu var?'

Vad ska man mer tänka på förutom att skjuta predatorer och så?

Ska bygga en hönsgård där dom får vara i början men en höna.

Vad ska dom ha för foder?

Hur länge ska dom vara med hönan i hönsgården?

Sen ska dom vara i en liten bur ute några dagar också va?

Och sen ska dom ut i en större inhägnad har jag för mig eller?

Sen äre bara att sitta och vaka predatorer :D

Är de lagon att börja med 10st en sommar eller dör hälften av dom?

Rätta mig nu om jag har fel, skriv gärna hur det går till, vore kul :)

Som sakt detta blir inte i år men de ska bli kul när de blir av.

//Martin

Publicerat

Jag är ingen expert men när jag skaffade förra året så tänkte jag också 10-tal, men det var alldeles för lite enligt de råden jag fick då. 25 eller mer behövs. Räven och höken tar en del (och höken får du ju inte skjuta!), sen sticker ett gäng. 1 tupp på 5 hönor var också rådet.

De gillar "park-liknande" förhållanden med buskar, träd och högt gräs.

Och håll efter predatorerna! Det ska du börja med redan i år för att hålla nere dem tills det är dags för släpp!

Du behöver inte hålla dem med hönorna... Se till att mata på utsläppsplatsen nån vecka eller så efter släppet istället.

Publicerat
  • Författare

Jag är ingen expert men när jag skaffade förra året så tänkte jag också 10-tal, men det var alldeles för lite enligt de råden jag fick då. 25 eller mer behövs. Räven och höken tar en del (och höken får du ju inte skjuta!), sen sticker ett gäng. 1 tupp på 5 hönor var också rådet.

De gillar "park-liknande" förhållanden med buskar, träd och högt gräs.

Och håll efter predatorerna! Det ska du börja med redan i år för att hålla nere dem tills det är dags för släpp!

Du behöver inte hålla dem med hönorna... Se till att mata på utsläppsplatsen nån vecka eller så efter släppet istället.

Okej tack!

Trodde de var fler som höll på med fasaner men de var de inte :P

Någon som vet var man kan läsa tills sig de jag undrar över då?

Någon bok eller någon sida på internet?

//Martin

Publicerat

Okej tack!

Trodde de var fler som höll på med fasaner men de var de inte :P

Någon som vet var man kan läsa tills sig de jag undrar över då?

Någon bok eller någon sida på internet?

//Martin

http://www.jagareforbundet.se/Jagarenojakten/Viltvard/Ladda-hem-viltvardsinformation/

Kul att du vill göra en insats för det vilda.

Jag tror du kan lära dig mkt om du besöker nån i din närhet som håller på med fasaner.

Publicerat
  • Författare

http://www.jagareforbundet.se/Jagarenojakten/Viltvard/Ladda-hem-viltvardsinformation/

Kul att du vill göra en insats för det vilda.

Jag tror du kan lära dig mkt om du besöker nån i din närhet som håller på med fasaner.

Tack för den!

Har en i jaktlaget som är yrkesjägare och sätter ut fasaner varje år, ska höra med han :)

Men de ja undra mest över är vad ja kan plantera för att skapa bra skydd åt dom?

//Martin

Publicerat

Tråkigt att skriva men du har inte oddsen på din sida.

Att lyckas med utsättning av fasan är låångt ifrån lätt.

Har man en viss stam med frilevande fasan blir oddsen att lyckas betydligt högre. Men ett tips kan vara att ta sig till marker där det finns frilevande fasan och försöka att skapa en liknande miljö med vassar, oröjda diken och kantzooner, täta snår på åkerholmar mm. Är inte miljön rätt så drar de iväg.

Ett annat tips är att sätta ut många, absolut inte under 25st.

Sedan finns det typer av fasan som inte är lika benägna att dra ifån marken som t.ex den traditionella engelska jaktfasanen. En typ som tydligen ska vara mer trogen sin mark är Japanese Queen. Tyvärr är denna typ inte så lätt att hitta i sverige men vet en som beställt 2000 ägg från Frankrike men har inte hört hur det gått.

Var noga när du gör utfodringsplatser så att fasanerna kan äta i skydd.

Klipp av topparna på befintligt sly så att det grenar sig och på så sätt blir tätt.

Sätt hårt jakttryck på alla lovliga predatorer så snart som möjligt, glöm inte grävling efter som den är en duktig boplundrare. Ormvråken är inte dirkt något hot mot fasan men Höken är en hemsk predator som tyvärr inte är så mycket att göra åt mer än att försvåra för den genom att skapa skdd.

Föder du fasanerna själv så se till att de lär sig att träa på kvällarna.

Det finns speciellt foder för fasan att köpa på granngården, inte jättebilligt men det är troligen välballanserat.

Önskar dig lycka till med utsättningen och hoppas verkligen att det går bra. Fasaner är ett riktigt trevligt inslag i naturen/Fredrik

Publicerat

Någonting som är bra för allt vilt och speciellt då fältfåglarna är att så in mycket växter med blommor som drar insekter med hjälp av olika ängsfröblandningar för olika marktyper och miljöer. Vissa blommor trivs bara i vissa miljöer så försök skaffa många olika blandningar. Första året kan man inte räkna med någon tät och blommande äng/dike/inäga. Men redan andra året blir ytan mer tilltalande och blomningen rikare.

Ett annat alternativ för att få en snabbare start på ängen och en blomning redan första sommaren är att använda en andel blomsteråkerfrö vid sådden. Blomsteråkerfröet innehåller ett antal ettåriga arter som ger en fin blomning första säsongen och som kompletterar den övriga frösådden.

Jag brukar varva med vit och rödklöver och allt sås enbart på friland utan att kultiveras ner i marken eftersom växterna helt naturligt frösår sig själva på så vis.

Det finns även så kallade fjärilsblandningar, skuggblandning, vägrensblandning och några andra olika blandningar.

Insådden av blommor hjälper ju inte vuxna fasaner speciellt mycket men kycklingarna som första tiden äter av insekter kommer ha stor nytta av insatsen som kräver minimalt med tid.

Ett extra plus är ju att det både doftar gott och ser jäkligt trevligt ut med små hav blommor till midsommar...