Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur kan det sota så in åt helve.. ?

Featured Replies

Publicerat

var på skjutbanan idag och naiv som man är trodde jag att detta skulle vara en barnlek efter mina tidigare provskjutningar av laddningarna.

hur som så började det hela med att jag laddade upp lite ammo som jag korrigerat upp en aning i laddning sedan tidigare försök eftersom det sotade och åkte och provade.

laddade detta i 6,5X55an:

sierra BT GK 140gr. 47grn MRP. col på 78mm. cci lr 200 = SOT!

sierra BTHP 123gr. 48grn MRP. col på 78mm. cci lr 200 = SOT!

sierra varmint 85gr. 43gr 202. col på 71mm. cci lr 200 = SOT!

jag kan inte begripa hur dessa kan sota så förbannat? hade med mig vanliga norma jaktmatch och provade vilka självklart inte sotade ett dugg, så fel på bössan kan det inte vara. värt att tänka på är att jag gått upp rejält i laddningarna sedan tidigare försök eftersom det redan där sotade. tror jag började på 45grn MRP i game kingen på 140grn.

47grn är ju MAX enligt ladeboken!?

en annan sak är att i 308an funkar allt klockrent och jag har inte några som helst problem med den. gjorde även rent patronläget i 6,5en sedan första sotnings incidenten.

har ni några ideer som kan muntra upp en lätt besviken nybörjare innom detta?

Publicerat

var på skjutbanan idag och naiv som man är trodde jag att detta skulle vara en barnlek efter mina tidigare provskjutningar av laddningarna.

hur som så började det hela med att jag laddade upp lite ammo som jag korrigerat upp en aning i laddning sedan tidigare försök eftersom det sotade och åkte och provade.

laddade detta i 6,5X55an:

sierra BT GK 140gr. 47grn MRP. col på 78mm. cci lr 200 = SOT!

sierra BTHP 123gr. 48grn MRP. col på 78mm. cci lr 200 = SOT!

sierra varmint 85gr. 43gr 202. col på 71mm. cci lr 200 = SOT!

jag kan inte begripa hur dessa kan sota så förbannat? hade med mig vanliga norma jaktmatch och provade vilka självklart inte sotade ett dugg, så fel på bössan kan det inte vara. värt att tänka på är att jag gått upp rejält i laddningarna sedan tidigare försök eftersom det redan där sotade. tror jag började på 45grn MRP i game kingen på 140grn.

47grn är ju MAX enligt ladeboken!?

en annan sak är att i 308an funkar allt klockrent och jag har inte några som helst problem med den. gjorde även rent patronläget i 6,5en sedan första sotnings incidenten.

har ni några ideer som kan muntra upp en lätt besviken nybörjare innom detta?

hej du!

detta händer mig då hylsorna blivit för hårda i halsen, jag har precis din laddning och COL och när hylsorna är hårda tätar den inte. sen när en patron sotat så är det lättare att de andra gör det med då det inte tätar lika lätt pga sotet.

prova att glödga dina hylsor med gasol så att hals och bröst blir rött, släng dem sedan i en spann med vatten och sen går de som smör genom pressen. jag tror det är lösningen på problemet.

Kalle

Publicerat

Ahh... Försiktigt när du glödgar dom så du inte lakar diverse legeringar. Det bästa sättet i min mening (utan att ha gjort det själv med hylsor) är att stå i ett relativt mörkt rum för då ser man direkt när temperaturen ger rätt färg på mässingen.

Sätt hylsorna i en kastrull med vatten upp till hylsbröstet, låt sen svalna, så hade jag gjort iaf men som sgat jag har aldrig testat det själv med hylsor. -_-

Publicerat

Är det enbart halsen som sotar så är det normalt med allt utom helt nya hylsor.

Sotar det bakom bröstet på hylsan är det något som inte är bra, just 6,5x55 har lätt för att sota då den laddas med trögt krut och ofta har lång friflyckt.

Dina col mått ser rätt ok ut men försätter problemen kan du testa att trycka ned kulan lite mer och är hylsorna håra av många laddningar tycker jag du ska skaffa nya att mixtra med att glödga Sveriges vanligaste hylsa känns onödigt ;)

Publicerat

Skulle satsa på en magnumknall såsom CCI 250 eller ännu hellre Federal 215. Norma använder Winchester magnumknallar i sin laddmanual, och det är den absolut hetaste magnumknallen på marknaden.

EDIT: Ladeboken var det ja. Instämmer med maddog nedan, och vidhåller rekommendation om magnumknallar.

Publicerat

lite ot men ett tips jag har är att skippa ladeboken och köra på normas och vv data i stället.

Publicerat

Är det enbart halsen som sotar så är det normalt med allt utom helt nya hylsor.

Sotar det bakom bröstet på hylsan är det något som inte är bra, just 6,5x55 har lätt för att sota då den laddas med trögt krut och ofta har lång friflyckt.

Dina col mått ser rätt ok ut men försätter problemen kan du testa att trycka ned kulan lite mer och är hylsorna håra av många laddningar tycker jag du ska skaffa nya att mixtra med att glödga Sveriges vanligaste hylsa känns onödigt ;)

Lars,

menar du på allvar att du kastar 100 lapuahylsor för att de blivit hårda i halsen efter 3-4 ggr i pressen? om man kör med plockhylsor ja, men inte om man har en batch man vårdar kan jag tycka. -_- så rik är inte jag iaf. ;) ring mig nästa gång då :D

Kalle

Publicerat
  • Författare

Lars:

näe det sotar väldigt mycket och ned till slutstycket. mer eller minder på alla laddningar.

Karl Ö, maddog, exabit, Robban:

tack för era tipps. jag funderade själv på om jag gjort något heltokigt vid kalibreringen eller kulisättningen men

isf borde 308an oxå den sota för jag kör exakt samma förfarande.

hur som så får jag prova med magnum tändhattar och sätta kulan djupare samt testa andra hylsor. glödgningen ska jag komma ihåg ifall det är så att jag kommer över ett gäng lite nyare hylsor.

har även beställt en hyls-svarv igår i min frustration eftersom jag hade en egen teori att de kunde vara för långa när de låg nästan alla på 55,00.

ett tillägg: upplevde det aningen mindre sotigt när jag tog av ljuddämparen. slumpen antar jag?

Publicerat

Lars,

menar du på allvar att du kastar 100 lapuahylsor för att de blivit hårda i halsen efter 3-4 ggr i pressen? om man kör med plockhylsor ja, men inte om man har en batch man vårdar kan jag tycka. -_- så rik är inte jag iaf. ;) ring mig nästa gång då :D

Kalle

Har aldrig haft problem att halsarna blivit hårda men visst sotar halsen det ser jag bara som normalt på allt utom nya hylsor.

Använder enbart Lapua till 6br och dessa har jag aldrig kastat, skickade med hylsona med förra bössan som gått runt 50 laddningar och vad jag gjort med dem var att trimma längden en gång.

Glödga halsar har jag aldrig gjort så kan inte säga bu eller bä har bara aldrig funnit det nödvändigt.

Ja till 6,5x55 spara jag inte hylsor utan lämnar tillbaka dem till skytte klubben eller ger dem till någon som behöver det beror på att jag inte laddar själv till 6,5x55 så här har jag dåligt med erfarenhet men skulle inte lägga mycket jobb på hylsor i just den kalibern när jag har obegränsad tillgång på engångs skjutna.

Publicerat

Ett lekmans svar: om det sotar så beror det väl på att det inte är tätt, hylsan är inte i sin ursprungliga form, kalibrering!

Publicerat

Lars:

näe det sotar väldigt mycket och ned till slutstycket. mer eller minder på alla laddningar.

Karl Ö, maddog, exabit, Robban:

tack för era tipps. jag funderade själv på om jag gjort något heltokigt vid kalibreringen eller kulisättningen men

isf borde 308an oxå den sota för jag kör exakt samma förfarande.

hur som så får jag prova med magnum tändhattar och sätta kulan djupare samt testa andra hylsor. glödgningen ska jag komma ihåg ifall det är så att jag kommer över ett gäng lite nyare hylsor.

har även beställt en hyls-svarv igår i min frustration eftersom jag hade en egen teori att de kunde vara för långa när de låg nästan alla på 55,00.

ett tillägg: upplevde det aningen mindre sotigt när jag tog av ljuddämparen. slumpen antar jag?

Kolla med tips från maddog han har laddat mycket 6,5x55 och behöver du hylsor kan jag skicka Normas engångs skjutna mot prisett för postens gröna kuvert ;)

Publicerat
  • Författare

Ett lekmans svar: om det sotar så beror det väl på att det inte är tätt, hylsan är inte i sin ursprungliga form, kalibrering!

jag har funderat i dessa banor oxå, men samtidigt, den ska ju vidga sig av krutaserna? så något i detta fallet borde inte fungera som det skall eftersom den inte tar sin form när det smäller.

Publicerat
  • Författare

Kolla med tips från maddog han har laddat mycket 6,5x55 och behöver du hylsor kan jag skicka Normas engångs skjutna mot prisett för postens gröna kuvert ;)

tack lars! skall göra ett försök på några andra skjutbanor än den jag är på och försöka få tag i lite fräscha 6,5or. hittade inga igår på min bana. men bra att veta att du har.

Publicerat

Har aldrig haft problem att halsarna blivit hårda men visst sotar halsen det ser jag bara som normalt på allt utom nya hylsor.

Använder enbart Lapua till 6br och dessa har jag aldrig kastat, skickade med hylsona med förra bössan som gått runt 50 laddningar och vad jag gjort med dem var att trimma längden en gång.

Glödga halsar har jag aldrig gjort så kan inte säga bu eller bä har bara aldrig funnit det nödvändigt.

Ja till 6,5x55 spara jag inte hylsor utan lämnar tillbaka dem till skytte klubben eller ger dem till någon som behöver det beror på att jag inte laddar själv till 6,5x55 så här har jag dåligt med erfarenhet men skulle inte lägga mycket jobb på hylsor i just den kalibern när jag har obegränsad tillgång på engångs skjutna.

Jag bara tetas lite....

själv har jag faktiskt börjat med det av urspungligen annan anledning och det vär när man laddar blykula. Crimpen öppnar inte om hylshals och mun är mjuk. Detta pga lågt öppningstryck i patronen och delvis en hylsa som inte är gjord för denna kula. Öppnar inte crimpen så skadas kulan och precision därefter.

efter det så har jag gjort det både på 45/70, 8x57 och 6,5x55 när man märker att man börjar "ta i" för att kalibrera dem

vilket kanske är onödigt men det blir trevliga hylsor att jobba med. Jag har inte på 1000 skott i de två

mauserkalibrarn amärkt eller haft ett haveri pga av detta. I 45/70 så är det samma problem med den obligatoriska crimpensamt att det tätar dåligt om man ligger i lägre intervallet på laddata.

Nosler comp. -kulan går dessutom i på ett betydligt trevligare sätt med mjuk hals och det har säkert

noll betydelse på precisionen men den har väldigt lång BT och skarp övergång.

hursom så kan man uppenbarligen göra olika och det smidigaste är att slänga hylsor som inte funkar.

glad laddpåsk får man väl önska alla då när man SKITER på jobbet nu och åker hem B)

Publicerat

Slitet patronläge..... Kan uppstå om bössan inte rengörs efter typ 100-150 smällar eller är "utskjuten"....

Även om hylsan är skjuten(norma, sako och andra som håller kvalitet.) 10-15 smällar så ska det inte vara ett problem.

Är dom skjutna mer så kan dom blivit för långa och hårda.... Men annars så brukar hylsan sträcka sig mest efter första smällen och hårdheten kommer efter 8-15 smällar. Kvalitetshylsor brukar inte bli för hårda efter någon enstaka smäll. Jagar du mm i träffbilden på 200-300m, då är det en annan sak...

Jag har skjutit mina 7 mm rem mag runt 12-15 gånger, har endast behövt svarvat någon enstaka hylsa. Ingen hylsa sotar ner på bröstet, men visst fins lite sot på halsen. Det trots att jag gärna laddar över max enl tabellerna.

Med reservation för att vissa hylsor i vissa kalibrar kan ha andra egenskaper.

Publicerat
  • Författare

Slitet patronläge..... Kan uppstå om bössan inte rengörs efter typ 100-150 smällar eller är "utskjuten"....

Även om hylsan är skjuten(norma, sako och andra som håller kvalitet.) 10-15 smällar så ska det inte vara ett problem.

Är dom skjutna mer så kan dom blivit för långa och hårda.... Men annars så brukar hylsan sträcka sig mest efter första smällen och hårdheten kommer efter 8-15 smällar. Kvalitetshylsor brukar inte bli för hårda efter någon enstaka smäll. Jagar du mm i träffbilden på 200-300m, då är det en annan sak...

Jag har skjutit mina 7 mm rem mag runt 12-15 gånger, har endast behövt svarvat någon enstaka hylsa. Ingen hylsa sotar ner på bröstet, men visst fins lite sot på halsen. Det trots att jag gärna laddar över max enl tabellerna.

Med reservation för att vissa hylsor i vissa kalibrar kan ha andra egenskaper.

borde inte vara slitet patronläge, bössan är i detta fallet inte ens 3år och kan kanske ha gått 1000smällar med regelbundna rengöringar. men hur som så har jag justerat lite med hylsorna och åkte upp på banan idag med mycket gladare min än senast :rolleyes:

förmodligen hade jag kalibrerat de för hårt eller vad man ska säga. drog tillbaka kalibreringen 1,5mm samt satte kulan lite djupare och fenoment försvann. provade även att värma halsen och det funkade det med. gjorde halva uppsättingen av provhylsor med värmd hals och andra som vanligt men med justerinarna. gick även upp ca 0,5-1grn på samtliga laddningar. såg jättebra ut.

är det någon som har nån teori om kalibreringen kan ha gjort att det blev bättre eller är det en kombination av justeringarna?

• 3 months later...
Publicerat

Som helt ny på det här med handladdning så kanske jag inte tillför speciellt mycket... jag lyckades dock få till lite sotiga halsar på en laddning där kulorna inte satt tillräckligt långt ner i hylsan och efter lite googlande så kom jag väl fram till att det skulle kunna vara problemet... med mer kula i hylsan så sitter väl kulan kvar lite längre och hylshalsen hinner expandera och täta innan kulan har lämnat hylsan. Bara en liten teori från min sida.

Publicerat

Jag hade samma problem med sot längs hela hylsan i min 30-06 Husgvarna 1640.

Var troligen lite klent laddat så jag ökade med 0.5 grain krut och minskade col med 1 mm och problemet var borta.

Mvh Einar