Publicerat April 21, 201115 yr Vi flår iofs direkt i slakthuset, samma dag, ev dan efter, men varmt djur är så mycket lättare o klä av. Men max.. Beror väl som vanligt på tempen där grisen hänger? Såväl som hur träffen sitter. Bra skjuten o ingen magträff så kan man troligen vänta lika länge som djuret ska hänga för att möras.. Avkylningen måste givetvis fungera tillfredställnade. Men som sagt en rejält bukskjuten gris är knappt man kan rädda ens om man tar ur direkt o flår omgående.. iIlalukt och bakterierhärd sprids väldigt lätt tycker iallafall jag.
Publicerat April 21, 201115 yr Sedan finns väl risken att köttet får en torr yta om man flår direkt. Vi brukar allti försöka flå samma dag som styckningen...
Publicerat April 21, 201115 yr Sedan finns väl risken att köttet får en torr yta om man flår direkt. Vi brukar allti försöka flå samma dag som styckningen... Möjligt men inget vi haft problem med. Ytan brukar ju va rätt mycket fett på som man ändå skär bort vid tillagningen. Tycker det är bättre o få av skinnet samma dag och putsa till slaktkroppen o få bort det som ev är sönderskjutet.
Publicerat April 22, 201115 yr Det går bra att vänta flera dagar innan grisen flås, men jag är mer inne på NS linje och pälsar av strax efter skott. Det är betydligt lättare att få av skinnet och sen blir "ventileringen" bättre, speciellt där skottet tagit. Jag lossar även på bogarna så de hänger löst!
Publicerat April 22, 201115 yr Jag hänger mina djur i garaget som håller 10 grader ! De gånger jag hängt med pälsen på och det vart mkt blod kring skottskadan under pälsen tycker jag det doftar otrevligt när jag ska stycka några dagar senare. Eller är det bara jag som är kräsen?
Publicerat April 22, 201115 yr Förutsättningarna runt omkring bestämmer när grisen flås. För det mesta så flår jag snarast efter skottet, dels för att det är enklare men dels för avkylningens skull. Större grisar, som jag inte har plats för själv utan hängs hos en granne på en loge så får ju flåningen vänta tills tillvaratagandet den kalla årstiden, då vill jag ju att pälsen skall förhindra för snabb nedkylning. Torr yta är aldrig nå't problem då det blir en hel del puts i alla fall vid styckningen för att reducera fettmängden så kan jag och förutsättningarna är de rätta flår jag alltid snarast efter skottet för det är sååå mycket enklare.