Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa videokamera, vilken?

Featured Replies

Publicerat

Ska köpa ny videokamera men har virrat bort mig i videoträsket..  ???

Finns hur mycket som helst att välja på.

De jag fastnat lite mer för är följande

Panasonic NV-GS35, DV band

Panasonic VDR-D150, 8 cm DVD skiva

Sony DCR-DVD105, 8 cm DVD skiva

Sony DCR-DVD92, 8 cm DVD skiva.

30 x optisk zoom är det på Panasonicarna o det är ju fräsigt 8).

Det jag är ute efter är liten o smidig, bra filmningsmöjligheter i dåligt ljus, bra optisk zoom.

Bildkvalitet och ljud är givetvis viktigt det också.

Det bör vara så smidigt  som möjligt att titta på film eller föra över den till vanlig DVD skiva.

Någon som har eller testat ovanstående kameror ?

Ger  Kameror med DVD skiva lika bra bild/ljud som DV band?

Alla erfarenheter välkomnas!

MvJh

NS

• 4 months later...
Publicerat

Jag skulle satsat på en med dv-band. Bildkvaliteten blir något bättre och jag har fått för mig att ett band är beständigare än en skiva (lär, mer stryktåligt). Den erfarenhet av dvd-kameror jag har är också att det behövs speciell programvara för att redigera filmen i dator, och att alla dvd-spelare tar inte det format som blir direkt ur kameran, kan varit så att jag gjort fel men det verkar hursomhelst lite krångligare och lite merkostnad med skivor. Jag har köpt en sony modell ????? med band och har valmöjlighet att använda analog eller digital överföring till datorn, men kan använda microsoft moviemaker för redigering och jag klarar mig mer än väl med de möjligheter det programmet ger.

Hade jag bara vetat hur man laddar upp en videosekvens hit (om det går) så hade jag gärna visat något "alster" jag åstadkommit!!  ;D

Hog

Publicerat

Panasonic NV-GS35, DV band

Publicerat

köpte en sony dcr-dvd 405 e mycket nöjd bra bild och ljud inga problem att föra över till datan och kopiera till en större skiva jag personligen tänkte inte ens på nåt annat än dvd :)

Publicerat

Tror på panasonic, har fått bra i tester..

Publicerat

Skulle absolut välja en Pana. men sen är det frågan om vilken modell? (upplevt att man får mer för pengarna än andra märken)

Finns ju ett par..

Behöver man 30ggr. zoom? (måste ha stativ) (el. optisk bildstab. helst båda) ;D

Skulle (om man ska ha med den i skogen) välja de lite dyrare mod. med Leica optiken med tanke på ljusförhållanden.

Men då drar ju priset iväg..  :-[

Dv. eller dvd en smaksak nu när kamrorna blivit ung. lika stora.

Ja, jag vet inte om det hjälpte el. stjälpte.

Mina erfarenheter säger att den du tycker bäst om att hålla i handen  :D är den som du kommer att trivas bäst med då alla tekniska funtioner inte spelar så stor roll (för mej iaf. & de är många på de flesta kameror) utan att man använder kameran och att bildkvaliteten är tillräckligt bra för vad du ska ha den till..  (SVT el. hem tvn).

Man får oftast vad man betalar för..  ::)

(tid. i branschen)

• 5 weeks later...
Publicerat

Band ger lite bättre kvalité å både ljud och bild. Ska du redigera dina filmer är det ett bättre val. Vill du bara filma och lätt kunna se så är DVD-alternativet bättre. Lite beroende på fabrikat så för varje gång du startar och stoppar inspelingen så får du en sökbar sekvens vilket gör det lättare att leta på skivan.

Sen kommer ju oxå hårddisk-kamerorna på stark frammarsch. Här krävs det ju dock att man överför och förhoppningsvis samtidigt redigerar sina filmer till ett annat lagringsmedia. (Läs DVD-skivor).

Ta en titt på Canons kameror oxå.