Publicerat April 23, 201115 yr Jag "råkade" ju köpa mig en båge häromveckan och har ju läst ganska mycket om ämnet under en tid (några år) och bara blivit mer och mer nyfiken på det hela. Efter några dagar med bågen i handen här i trädgården så sitter pilarna inom en "snusdosa" på 18 meter utan problem och jag har insett att jag behöver fem olika markeringar att sikta på under det avståndet för att inte förstöra pilarna på grund av "för bra skytte" ;-) Jag har provat stående och sittande skytte... stående är ju klart enklast och minst påfrestande för ryggen även om det inte är några svårigheter att samla pilarna inom ovan nämnda "snusdosa" Jag kan givetvis sträcka ut till längre avstånd för att göra skyttet svårare men jag tycker helt klart att det blir tråkigare att skjuta på längre avstånd ifall träffbilderna blir sämre så därför håller jag mig till 7 - 18 meter just nu och försöker enbart kompensera höjden för träffarna på de olika avstånden. Nu lutar det ju åt att jag får rita upp ytterligare en riktpunkt inom "snusdosan" och det första jag såg som mall framför mig är ett värmeljus... när träffarna konstant sitter inom "värmeljusen" tänkte jag sträcka ut på lite längre avstånd och då återgå till att träffa inom den berömda snusdosan. Jag har det så pass bra på tomten så jag kan flytta tavlan i höjd och sidled så pass att jag både får öva på att skjuta med tavlan 5 meter lägre än markhöjd och 2 meter högre jämfört med min skjutplats utan att på något vis äventyra säkerheten för eventuella vilda djur som kan komma förbi. Här är det ju lite trixigt att bedömma avstånd till en början när man ändrar både längd och höjd till målet och första pilen kan ju absolut träffa helt galet så här känner jag att jag behöver lägga mycket tid på träning för att bli en bättre skytt. Mentalt tror jag mig kunna stänga av allt runt omkring och koncentrera mig på skyttet... det påminner lite om dart som jag har lirat till och från under flera år (utan att bli bättre iof) :-) En klar fördel är ju givetvis att vara utvilad och helt fri från stress när man tränar... Hur tränar ni andra och vad ser ni som största utmaningen i ert skytte för att bli bättre på det ni gör? Hur stora krav ställer ni på er själva som skyttar och hur stort träffområde anser ni vara nog stort/litet för att ni ska våga ge er ut och jaga med bågen? Håll er till ämnet nu :-)
Publicerat April 23, 201115 yr Jag "råkade" ju köpa mig en båge häromveckan och har ju läst ganska mycket om ämnet under en tid (några år) och bara blivit mer och mer nyfiken på det hela. Efter några dagar med bågen i handen här i trädgården så sitter pilarna inom en "snusdosa" på 18 meter utan problem och jag har insett att jag behöver fem olika markeringar att sikta på under det avståndet för att inte förstöra pilarna på grund av "för bra skytte" ;-) Jag har provat stående och sittande skytte... stående är ju klart enklast och minst påfrestande för ryggen även om det inte är några svårigheter att samla pilarna inom ovan nämnda "snusdosa" Jag kan givetvis sträcka ut till längre avstånd för att göra skyttet svårare men jag tycker helt klart att det blir tråkigare att skjuta på längre avstånd ifall träffbilderna blir sämre så därför håller jag mig till 7 - 18 meter just nu och försöker enbart kompensera höjden för träffarna på de olika avstånden. Nu lutar det ju åt att jag får rita upp ytterligare en riktpunkt inom "snusdosan" och det första jag såg som mall framför mig är ett värmeljus... när träffarna konstant sitter inom "värmeljusen" tänkte jag sträcka ut på lite längre avstånd och då återgå till att träffa inom den berömda snusdosan. Jag har det så pass bra på tomten så jag kan flytta tavlan i höjd och sidled så pass att jag både får öva på att skjuta med tavlan 5 meter lägre än markhöjd och 2 meter högre jämfört med min skjutplats utan att på något vis äventyra säkerheten för eventuella vilda djur som kan komma förbi. Här är det ju lite trixigt att bedömma avstånd till en början när man ändrar både längd och höjd till målet och första pilen kan ju absolut träffa helt galet så här känner jag att jag behöver lägga mycket tid på träning för att bli en bättre skytt. Mentalt tror jag mig kunna stänga av allt runt omkring och koncentrera mig på skyttet... det påminner lite om dart som jag har lirat till och från under flera år (utan att bli bättre iof) :-) En klar fördel är ju givetvis att vara utvilad och helt fri från stress när man tränar... Hur tränar ni andra och vad ser ni som största utmaningen i ert skytte för att bli bättre på det ni gör? Hur stora krav ställer ni på er själva som skyttar och hur stort träffområde anser ni vara nog stort/litet för att ni ska våga ge er ut och jaga med bågen? Håll er till ämnet nu :-) Jo du har börjat notera det som vi alla såg när vi börja, att det är som dart eller golf är ganska korrekt, mao nyckeln till bra bågskytte är att göra exakt lika dant varje gång, detta ska tränas in i ryggmärgen så att vid jakt är det inget du behöver fundera på. Vid jakt räcker ditt värmeljus område utmärkt, vid tävling är det annorlunda, så där ska du bestämma dig för vad som är viktigast. Personligen är jag nöjd med en snusdosa på 30 meter, jagar inte millimeter ringar/träffar, jag tränar för att döda så enkelt är det. Det jag tränar på är att vara konsekvent i mitt skytte, dvs inga slarvskott utanför min snusdosa, och det absolut viktigaste är att kolla vart din första pil för dagen sitter, inte den trettionde, sitter inte din första pil i centrum på ditt maxavstånd måste du träna mer eller korta avståndet, för vid jakt är det första pilen som gäller,, inte den andra om du förstår vad jag menar. Ska man inte jaga är detta mindre viktigt! Nu mera tränar jag mycket på att skjuta på känsla, eller intuitivt/instingtivt skytte, ungefär som en långbågsskytt, då man inte har ett sikte som hjälp detta har hjälpt mig många gånger vid jakt. Detta är inget en nybörjare ska öva på, utan detta kan man börja med när man är 100% säker på sin skjutform Träningsvolymen är för mig alltid baserat på min första pil och hur den sitter, sitter den mitt i på 30 meter kan jag hänga bågen på väggen ett tag till,för jag vet att både jag och bågen är i synk så att säga. Sen skjuter man mera naturligtvis, mest för att det är roligt. Jag tränar mest på 3D figurer, stånede, sittande, knästående och ifrån torn. Tavlan använder jag för att kolla att bågen/siktet är ok, sen är det jaktsituationer som gäller. Att man är mentalt stabil är viktigt då 60% av bågskytte sitter i skallen, är duinte i balans ska du inte träna, du skjuter dåligt, och du tror att det är fel på bågen och du börjar skruva på allt, va lung och sansad så går allt bra ( gäller för mig i alla fall)
Publicerat April 23, 201115 yr Jo du har börjat notera det som vi alla såg när vi börja, att det är som dart eller golf är ganska korrekt, mao nyckeln till bra bågskytte är att göra exakt lika dant varje gång, detta ska tränas in i ryggmärgen så att vid jakt är det inget du behöver fundera på. Vid jakt räcker ditt värmeljus område utmärkt, vid tävling är det annorlunda, så där ska du bestämma dig för vad som är viktigast. Personligen är jag nöjd med en snusdosa på 30 meter, jagar inte millimeter ringar/träffar, jag tränar för att döda så enkelt är det. Det jag tränar på är att vara konsekvent i mitt skytte, dvs inga slarvskott utanför min snusdosa, och det absolut viktigaste är att kolla vart din första pil för dagen sitter, inte den trettionde, sitter inte din första pil i centrum på ditt maxavstånd måste du träna mer eller korta avståndet, för vid jakt är det första pilen som gäller,, inte den andra om du förstår vad jag menar. Ska man inte jaga är detta mindre viktigt! Nu mera tränar jag mycket på att skjuta på känsla, eller intuitivt/instingtivt skytte, ungefär som en långbågsskytt, då man inte har ett sikte som hjälp detta har hjälpt mig många gånger vid jakt. Detta är inget en nybörjare ska öva på, utan detta kan man börja med när man är 100% säker på sin skjutform Träningsvolymen är för mig alltid baserat på min första pil och hur den sitter, sitter den mitt i på 30 meter kan jag hänga bågen på väggen ett tag till,för jag vet att både jag och bågen är i synk så att säga. Sen skjuter man mera naturligtvis, mest för att det är roligt. Jag tränar mest på 3D figurer, stånede, sittande, knästående och ifrån torn. Tavlan använder jag för att kolla att bågen/siktet är ok, sen är det jaktsituationer som gäller. Att man är mentalt stabil är viktigt då 60% av bågskytte sitter i skallen, är duinte i balans ska du inte träna, du skjuter dåligt, och du tror att det är fel på bågen och du börjar skruva på allt, va lung och sansad så går allt bra ( gäller för mig i alla fall) Jag kan instämma i ovanstående då det i allra högsta grad även gäller min träning. Jag kompletterar ofta också att skjuta i dåligt ljus. Det är ju så ofta på jakt att djuren dyker upp i det första eller sista ljuset och då är det bra att träna skytte på 3D djur som man endast uppfattar i siluett. Vintertid skjuter jag en del inomhus och för att kvalitetssäkra träningen från en gång till en annan så bedriver jag rent tavelskytte mot en 40 cm 3-spot tavla. Jag bokför och räknar mina poäng. Men som bågjägare utan förstorande linser på siktet har jag bestämt mig för att räkna den stora tian som just tia. Den är väl stor som en femkrona ungefär. För tavelskyttar finns även en mindre innertia som jag noterar som enbart ett +, när jag tränar. Mitt råd till nybörjare är (Det efterlevs säkert aldrig! Med tanke på att de snart får köpa fler pilar) är att börja på korta håll och sen när man konsekvent sitter med alla pilar inom snusdosan öka avståndet. Människokroppen är en fin mekanism som genom sitt muskelminne snabbt tar åt sig känslan av när allting känns bra. Då behöver man inte längre tänka på skyttet. Det sker automatiskt och det roliga är när man skjuter på längre håll och kan känna att det blir en bra träff innan pilen ens hunnit fram. Som bågskytt är det dessutom viktigt att veta när man ska ta en paus i sitt skytte. När man är trött så börjar man slarva med både skytte och teknik. Det ger inget annat resultat än frustration och dålig teknik. Lägg då ifrån dig prylarna och träna en annan dag. Bättre att skjuta 20 pilar med kvalitet än att dra iväg 100 halvtaskiga pilar.
Publicerat April 25, 201115 yr Författare Idag kände jag mig pigg och bestämde mig för att skjuta några pilar på 18 meter. Jag misstänker att värmen och solen påverkar mig mer än jag tror för idag hade jag svårt att hålla pilarna inom en fotboll Jag la ner skyttet för idag och siktar in mig på lite trädgårdsarbete istället... lika bra att bränna upp nacke och axlar när man får chansen...
Publicerat April 25, 201115 yr Idag kände jag mig pigg och bestämde mig för att skjuta några pilar på 18 meter. Jag misstänker att värmen och solen påverkar mig mer än jag tror för idag hade jag svårt att hålla pilarna inom en fotboll Jag la ner skyttet för idag och siktar in mig på lite trädgårdsarbete istället... lika bra att bränna upp nacke och axlar när man får chansen... Enbart en form sak, du ankrar troligen annorlunda än förra gången,och står olika, du ska jobba på att komma ihåg din grund form som funkar, använda gärna en video kamera om du har en..
Publicerat April 25, 201115 yr Författare Enbart en form sak, du ankrar troligen annorlunda än förra gången,och står olika, du ska jobba på att komma ihåg din grund form som funkar, använda gärna en video kamera om du har en.. Mjae... jag tänkte verkligen på hur jag stod och hur jag höll i bågen men det kan ju mycket väl vara som du säger.