Publicerat Mars 12, 200620 yr Hej! Ny på forumet! jaktabstinens då man läser Men men till ämnet..Kan Byamän i en förening sätta jaktstop på tex bisam i en sjö som föreningen förfogar över? Mvh/Jonta
Publicerat Mars 12, 200620 yr Knappast. Jag har inte stenkoll på lagar o förordningar men jag tror väl att man lokalt kan komma överens om liknande förbud på årsmötet..men om nån är emot och överklagar till länsstyrelsen så är det nog svårt att behålla ett sådant förbud.Men..som sagt var..jag är inte expert på detta å kan ha fel...även om det är sällan det händer. ;D
Publicerat Mars 12, 200620 yr samma sak är det i våran by. vi får inte jaga varken rådjur eller bisam och det är ganska trist att man inte får det :-
Publicerat Mars 12, 200620 yr tror om en markägare sätter sig emot dom reglerna som dom gjort och hänvisar till länsstyrelsen då måste dom följa dom reglerna ??? så har jag hört i alla fall
Publicerat Mars 12, 200620 yr Hej! Ny på forumet! jaktabstinens då man läser Men men till ämnet..Kan Byamän i en förening sätta jaktstop på tex bisam i en sjö som föreningen förfogar över?Mvh/Jonta Tjena! Nej det tror jag inte att dom kan...där jag jagar försökte dom med liknande saker (före min tid men min far har berättat), dom skulle ha egna jakttider och förbud mot vissa jakter osv...dom hade omröstningar, och de yngre "förmågorna" inklusive Farsan var naturligtvis emot deras förslag...efter att dom hade räknat rösterna visade sig att nej-sidan (farsan m.fl) hade två röster mer...alltså hade dom vunnit, men den "gode" ordföraden sa då att Ja-sidan hade vunnit...gissa om det blev liv i luckan, vissa hotades med avstägning för att dom var på nej-sidan osv...slutade med att Nej-sidan faktiskt vann, pga att de var flest markägare på den sidan....så om du själv är markägare (inom det området du jagar) kan du visa dom handens längsta finger och be dom fara dit solen aldrig lyser...men är du arrendator är det svårt...tyvärr! Antar att de som vill sätta jaktstoppet är äldre (65+) och aldrig någonsin ens varit intresserad av bisamjakt...så brukar det vara...iallafall här....du kan ge som förslag att t.ex stoppa harjakten (eller någon av deras favoritjakter) så får du se vilket liv det blir när "what goes around, comes around" Som Kettukiller skrev, prata med någon på länsstyrelsen. Dom borde veta. Mvh Fredde
Publicerat Mars 13, 200620 yr Hej! Man kan inte begränsa den enskildes rätt att jaga genom att förbjuda jakt eller senarelägga jaktstarten. Jag har varit i kontakt med länstyrelsen för frågor som denna. De jakttider vi har genom jattidstabellen gäller. Säger någon annan något annat så ljuger de.
Publicerat Mars 13, 200620 yr Jag antar att du pratar om ett viltvårdsområde? Ett viltvårdsområde får införa områdesjakt (alla fastighetsägare får jaga på hela området) och krav på gemensamhetsjakt i samband därmed. I sådana fall får man också bestämma avskjutningens storlek och inriktning (tex begränsning av hon- eller handjur av rådjur). Vidare får man kräva jakträttsbevis (och eventuella arealgränser för flera jakträttsbevis) och ta ut en ersättning för jakten och fällavgifter för fällt vilt. Man får också upplåta jakt till utomstående. Det finns även möjlighet för viltvårdsområdet att införa krav på samtycke från viltvårdsområdet om en markägare vill upplåta jakten till annan som inte är markägare. Viltvårdsområdet får även vägra lämna tillstånd till jakträttsupplåtelser om det skulle vara olämpligt med hänsyn till viltvården eller annars utgöra en avsevärd olägenhet. Syftet med dessa regler är att begränsa icke-jagande markägares möjlighet att istället sälja jakt till höga priser vilket kan leda till en hög avskjutning. Förutom de särskilda frågor som nämns i lagen får inte ett viltvårdsområde inskränka någons rätt till jakt, tex att införa hundförbud, att förbjuda jakt med antingen hagel eller kula eller att inskränka jakttider eller freda vilt. Som sanktion enligt lagen får viltvårdsområdet besluta om avstängning från jakten i högst ett år. Har någon brutit mot avskjutningsregler tillfaller viltet viltvårdsområdesföreningen. Beslut av ett viltvårdsområde överklagas hos länsstyrelsen och sedan länsrätten mm för det fall en markägare är missnöjd.