Publicerat April 24, 201115 yr Har en fundering ang knarr vid uppdrag på min dreamseason 60"-70" 2011. Köpte bågen ny och redan andra dagen (igår) så började jag höra ett litet knarr. Lokaliserade knarret till infästningen där själva stocken fäster i översta lemmen. Inget bra ljud vid jakt då det knäpper ganska bra vid uppdraget. Bågen är ju flång ny så man blir ju lite nervös.. Har någon märkt nåt liknande och har ni några tips på vad det kan vara? Tacksam för alla tips!
Publicerat April 24, 201115 yr Det ljudet har jag inte hört tidigare.. Har hört annat knäppande missljud, men det berodde på att skytten inte skruvat fast draglängdsmodulen. Men det verkar ju inte vara ditt bekymmer! Ska kolla runt och återkommer!! Men börja med att kolla så allt är åtdraget, kan ju vara så enkelt..
Publicerat April 24, 201115 yr Har en fundering ang knarr vid uppdrag på min dreamseason 60"-70" 2011. Köpte bågen ny och redan andra dagen (igår) så började jag höra ett litet knarr. Lokaliserade knarret till infästningen där själva stocken fäster i översta lemmen. Inget bra ljud vid jakt då det knäpper ganska bra vid uppdraget. Bågen är ju flång ny så man blir ju lite nervös.. Har någon märkt nåt liknande och har ni några tips på vad det kan vara? Tacksam för alla tips! Kanske nåt som försvinner om du provar att lätta/skruva åt lembulten en liten aning. Den var ju knäpptyst när du var hit med bågen och vi monterade allt på den. Mystiskt på min ära!
Publicerat April 24, 201115 yr Författare Allt är åtdraget och har kollat över grejerna flera gånger. Skumt att den började låta efter ett par timmar in på andra dagen... Ska kolla lembulten imorrn. Väldigt mystiskt!
Publicerat April 24, 201115 yr Allt är åtdraget och har kollat över grejerna flera gånger. Skumt att den började låta efter ett par timmar in på andra dagen... Ska kolla lembulten imorrn. Väldigt mystiskt! Ett bra sätt är att skruva både den övre och nedre lembulten exakt ett varv upp eller ner. Om det är så att själva lemman ligger och har kontakt med lemfickan så kommer den ju i ett annat läge om du gör såhär. Men var noga med att skruva båda lika mycket upp eller ner. Titta även så att övre lemmen står lika i fickan jämnfört med den nedre. Kan ju av någon anledning ha hamnat lite snett. Undersök också lemmarna efter hårfina sprickor och andra defekter.
Publicerat April 24, 201115 yr Har en fundering ang knarr vid uppdrag på min dreamseason 60"-70" 2011. Köpte bågen ny och redan andra dagen (igår) så började jag höra ett litet knarr. Lokaliserade knarret till infästningen där själva stocken fäster i översta lemmen. Inget bra ljud vid jakt då det knäpper ganska bra vid uppdraget. Bågen är ju flång ny så man blir ju lite nervös.. Har någon märkt nåt liknande och har ni några tips på vad det kan vara? Tacksam för alla tips! har haft flera såna fall kan vara olika fel kan vara mellan fickan och lemmen(oftast är det plast mellan lemmen och stocken som låter) den kan ha lite fel vinkel i fäste eller sitter förtrångt ,skjut lite till(ca 100 skott) oftast försvinner det(i vissa fall hjälper WD40) annars måste du plocka isär men det måste ju gå på garanti gör inte jobbet själv om du är inte van
Publicerat April 24, 201115 yr Så länge du inte gjort något konstigt med bågen typ torrsläpp eller konsumenttest á la R1'an (kikade in på länken du har ), så ska det lösa sig!! Handhavandefel går aldrig på garantin, oavsett vilket bågmärke det gäller.. Man blir ju alltid lite orolig om det dyker upp ljud som inte ska vara där.. Men vi får hoppas att det är nått simpelt så du kan fortsätta träna!
Publicerat April 25, 201115 yr Författare Haha! Tur tur tur att det inte är jag som plågar den stackars R1:an. Och tur att det inte var en Ducati... då hade den rasat. :-) Tack för alla tips! Ska kolla över grejerna idag. Blir det inte värre skjuter ja ca 100 pil över några dagar. Har ja inte märk nån skillnad då ringer jag Lasse på Bågjaktskatalogen så får vi lösa det på nåt smidigt vis. Han är ju bra att ha att göra med! Tack igen!
Publicerat April 25, 201115 yr Jo, R1:an gav ifrån sig lite vatten, men gick gjorde den tydligen! Lycka till idag! Och kolla runt/på lemfickan, försök kika in och se om du ser någon spricka på den eller lemmarna. Men det låter otroligt på en helt ny båge som knappt är skjuten med.. Lätta på, och dra fast alla bultarna/skruvarna igen!
Publicerat April 25, 201115 yr Jag hade knarr i min Bowmadness. Vet inte om våra lemfickor är byggda på samma sätt. När jag plockade i sär bågen var de små gummidistanserna mellan lemfickorna och lemmarna, som håller lemmarna stadigt på plats i sidled riktigt torra. Med lite, lite , pyttelite silikonpray (för impregnering av stövelgummi) för glidets skull försvann mitt knarr. Iof köpte jag nya lemfickor av Lasse men jag smörjde lite i alla fall. Inget knarr längre. Kollade och några lika lemfickor har vi ju inte på våra bågar. Men, har du gummi mellan fickorna och lemmarna kan det vara värt att kolla... Gummi är ju färskvara...
Publicerat April 25, 201115 yr Varför var du tvungen att köpa nya lemfickor? Torrsläpp!? Jag hade knarr i min Bowmadness. Vet inte om våra lemfickor är byggda på samma sätt. När jag plockade i sär bågen var de små gummidistanserna mellan lemfickorna och lemmarna, som håller lemmarna stadigt på plats i sidled riktigt torra. Med lite, lite , pyttelite silikonpray (för impregnering av stövelgummi) för glidets skull försvann mitt knarr. Iof köpte jag nya lemfickor av Lasse men jag smörjde lite i alla fall. Inget knarr längre. Kollade och några lika lemfickor har vi ju inte på våra bågar. Men, har du gummi mellan fickorna och lemmarna kan det vara värt att kolla... Gummi är ju färskvara...
Publicerat April 25, 201115 yr Varför var du tvungen att köpa nya lemfickor? Torrsläpp!? Nej, faktiskt inte. Den ena fickan hade spruckit i det tunna godset på sidan där skruven sitter. Lasse hade aldrig sett eller hört talas om någon sådan skada tidigare. Godset i de nya lemfickorna är tre ggr så tjockt och då ville jag ha två lika. Kanske bara en svag punkt som PSE upptäckt och åtgärdat.
Publicerat April 27, 201115 yr Författare Nu har knarret försvunnit! bifogar en bild för att visa andra rookies va det KAN vara för fel om ni upplever något liknande. Släppte ett tiondels varv på skruven. ursäkta skärpan på bilden mvh Jonas
Publicerat April 27, 201115 yr Ja, ibland får det tydligen inte vara FÖR mycket åtdraget heller.. Lycka till med skjutandet!
Publicerat April 28, 201115 yr Författare Ja verkligen! Nu vet jag ju om det skulle hända igen. Inte lätt som nybörjare va man kan/får skruva på. Man lär sig nya saker hela tiden! Tack för all hjälp från dig också! :-)
Publicerat April 28, 201115 yr Ja verkligen! Nu vet jag ju om det skulle hända igen. Inte lätt som nybörjare va man kan/får skruva på. Man lär sig nya saker hela tiden! Tack för all hjälp från dig också! :-) Vi tar den kursen när vi träffas nästa gång. Vi ska till att sätta upp en skjutbana här i Årsunda snart. Det blir mest 2D figurer som vi skjuter på. Det vill säga platta figurer som vi tillverkat av masonit och målat. Bland annat en fullstor älg kan ju vara kul att skjuta på. Träffområdena är av ethafoam och anatomiskt riktiga. Vi har även en giraff som är ca 6,70 hög. Men den sätter vi förmodligen inte upp på denna bana. Man behövde stege för att komma åt pilarna.
Publicerat April 28, 201115 yr kul grej med giraffen undrar vad utomstående skulle fundera om dom gick förbi.. snacka om långa ögon
Publicerat April 28, 201115 yr kul grej med giraffen undrar vad utomstående skulle fundera om dom gick förbi.. snacka om långa ögon Förmodligen lika som dem så sprng på 3D krokodilen när vi hade Baltic Arrow på Eckerö!
Publicerat April 28, 201115 yr Förmodligen lika som dem så sprng på 3D krokodilen när vi hade Baltic Arrow på Eckerö! vad hände?