Publicerat April 25, 201115 yr Tjena, jag har sedan ett par år tillbaka velat ta jägarexamen, men har inte blivit av pga jobb å annat som kommit ivägen. Nu har jag börjat kolla på en Helgkurs som anordnas i Göteborg Klicka här för kursinfo och undrar ifall någon här själv tagit just den kursen eller känner någon som gjort den. Anledningen till att jag frågar är att jag är lite skeptisk, eftersom den bara löper över 2 helger, visserligen är det samma mängd studietimmar som den som sträcker sig över 9veckor. Mitt enda alternativ är också helgkurs för jag jobbar 2 skift, vilket hade resulterat i att jag hade missat hälften av träffarna vid dom längre utbildningarna, och intensivkurs är inte heller något alternativ. Är det en bra ide att ta denna utbildningen då man inte har några förkunskaper? Jag har suttit med på jakt tidigare men thats it, sedan dess vart man såld. Jag är en inbiten förortsgrabb som inte direkt har tillgång till familj/vänner ute i naturen här i göteborg. Det teoretiska lär ju inte bli ett bekymmer, men vapenhantering jag haft sträcker sig till lumpen och tja, resterande skiten som finns i omlopp i vänkretsen. Alla tips och funderingar är välkomna , jag har försökt hitta lite moment från jägarexamen på youtube, men hittar bara text om hur upplägget är. Ha det gott Hälsningar Johan
Publicerat April 25, 201115 yr Jag tog min examen på en 5-dagars intensivkurs. Det gick bra. Men jag var ordentligt teoretiskt förberedd. Hade läst kurslitteraturen, lite gammal kurslitteratur samt inte minst Sten Christoffersons Jakt i norden. Jo också en massa jakttidningar också så klart. Jag gillade upplägget, att kunna fokusera till 100% under en kortare period passar mig bra. Och vapendelen då? Jo vi hade vapen/skytte en sisådär 3-4 timmar per dag. Jag har ingen erfarenhet från lumpen eftersom jag totalvägrade, däremot har jag skjutit min beskärda del luftgevär och lite till samt pilbåge i klubb. Det var mao inga problem. Och det brukar det väl inte vara heller så länge man är koncentrerad. Jag tycker mao att det låter OK, även om jag inte kikat på länken. Personligen gick jag på Glimmingen i Uddevalla. Men som sagt, det var typ tisdag till lördag.
Publicerat April 25, 201115 yr Jag "avslutade" med en intensivkurs också, men jag hade läst på innan. Beställ litteraturen från Jägareförbundet och läs på! Det finns också en hel del internetresurser med frågor inför Jägarexamen. Jag körde stenhårt med dem och pluggade för att vara säker på teorin. Sen får man, precis som tidigare nämnts, en rejäl duvning i skytte på kursen. Jag klarade mig, men det fanns deltagare som inte klarade älg-provet under helgen, men då får man uppsöka en provbana och komplettera. Det passade mig, men som sagt, hade jag inte pluggat innan så är jag inte säker på att man kan/hinner lära sig allt på en intesivkurs. Sen finns det säkert bättre och sämre kurser, det bästa skulle ju vara om du fick kontakt med någon som gått just den kursen du tänker dig...
Publicerat Maj 17, 201115 yr Sedan finns ju det litteratur i talboks format med. jag lyssnade på de "gamla" böckerna ett par gånger innan kurs samt kompletterings läste lite och det funkade bra för mig. Jag gick på intensivkurs på Finnbo Bruk. http://www.finnbo.com/examen.htm Trevligt, seriöst och bra. Både jag och lillebrorsan klarade oss fint.