Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelbrakare med extra kombipipset?

Featured Replies

Publicerat

Jag skjuter mest kula, men ibland (oftast mer socialt präglade jakter) kommer hagelbrakaren fram. Och ibland känner jag ett behov av ett kombivapen, ja egentligen bara när vi släpper kompisens Schillerstövare efter räv. Jag funderar därför i banor kring att byta in min Baikalbock mot en bössa med såväl hagel som kombipipset. Givetvis skall kombin vara klass 1. Detta känns som det mest rationella utifrån hur/vad jag jagar.

Därför undrar jag vad ni har erfarenhet av och vad ni kan tänkas rekommendera. Och givetvis vad jag skall undvika. Eftersom jag inte förväntar mig att använda detta/dessa vapen överdrivet ofta är budgeten begränsad, det rymms med andra ord ingen Flodman eller liknande.

Publicerat
  • Författare

Var förbi Torsbo idag. Provade igenom en massa kombibössor och ett urval hagelbrakare. Grundkriteriet var att jag skulle kunna pussla ihop ett hagelpipset och ett kombipipset med klass 1 på kulpipan. Dubbla avtryckare kände jag var lämpligt också. Det blir bara rörigt med enkel avtryckare och hagel/kula som pipor, det vet jag av erfarenhet från tidigare då jag hade en Valmet 412.

Har egentligen aldrig provat kombi/hagelvapen på det viset tidigare. Men efter en massa klämmande fastnade jag först för en Mirkou men det gick inte riktigt att lösa problemet med 2 pipset snabbt och enkelt. Provade vidare och landade till slut på en Tikka M77K med hagelpipor i 12/70 och ett kombipipset i 12/70 + 7x57R. Alternativet hade varit en dito i 6,5x55 men jag ville hellre ha randpatron. Kan ju nämna att polisen var rätt förvirrad när jag lämnade in ansökan. Tyckte jag behövde motivering eftersom det extra pipsetet skulle bli vapen nr 6 i vapengarderoben. Men det klarade vi ut när jag påpekade att det ju finns en speciell ruta för pipset när man redovisar framtida vapeninnehav.

Eftersom jag ändå var på Torsbo passade jag på att köpa ett till vapenskåp. Det gamla var förbannat trångt. Fick av någon dunkel anledning rabatt och kom hem med ett Håbeko vp10 för 3495 kr. Så nu står där 2 skåp,å andra sidan gör det inget för jag får helt plötsligt plats för ammo och lite vapenvårdsprylar i skåpen. Samt inte minst slaktmasken som legat utanför tidigare....

Publicerat
  • Författare

Fick av någon dunkel anledning rabatt och kom hem med ett Håbeko vp10 för 3495 kr.

Aha, personalen blandade ihop VP10 med VP6.... Som väl var bara prismässigt....

Publicerat

Tikka M77K är en mycket trevlig kvalitetskombi, min morbror har haft en dylik i bortåt 25 år (dock i 12/70-222 Rem.)Helt rätt val att gå på 7X57R framför 6,5X55 dessutom..

Publicerat
  • Författare

Tack, det är alltid skönt att höra från andra att man gjort ett hyfsat val.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

De sa 6 veckors väntan på licens. Nu har det gått ungefär 3 och licenserna damp ner igår. Så i morgon far jag till Torsbo och hämtar ut härligheten.

Publicerat
  • Författare

Såhär blev det:

tikka.JPG

Får ses som en ersättare för den valmetkombi (12/222rem) jag gjorde mig av med i höstas och den baikalbock jag precis bytte in.

Publicerat

Kvalitativt vapen, frågan är hur du kommer att kunna skjuta hagel med det, men det är ett svar som meddelas av dig o pangen, ett skott i taget.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Kvalitativt vapen, frågan är hur du kommer att kunna skjuta hagel med det, men det är ett svar som meddelas av dig o pangen, ett skott i taget.

/Christian

Precis, det visar sig. Det viktiga steget var ändå att gå från något jag inte var speciellt nöjd med till något som ännu så länge känns bra och rätt...

En Leupold vx-III, 1,5-5x20 på toppen.