Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Smällare!

Featured Replies

Publicerat

Kanske ämnet varit upp tidigare. Men...

Vad gör ni åt smällar terorristerna?

Har själv en stövartik som blir riktigt stressad av smällare. Nu vill jag inte att hon ska "smitta" ungtiken med sin stress.

Sista April är lätt att lösa, bara åka ut i skogen till jaktkojan och mysa. Men alla j***a småungar som springer runt och drar av en eller några smällare i tid och otid :angry::ph34r:

Kan smälla mitt på dagen mitt i veckan :ph34r:

Vid ett sådant tillfälle så klippte stövaren upp hundstängslet, en snäll granne kom förbi med henne lite senare...... :wub:

Publicerat

Flytta norr ut för här existerar inga påsksmällare.:D

Publicerat

Flytta norr ut för här existerar inga påsksmällare.:D

Ha hundarna inne och rasta dom i skogen där det inte finns smällare!

Publicerat
  • Författare

Ha hundarna inne och rasta dom i skogen där det inte finns smällare!

Har haft tiken inne en gång tidigare, när vi inte var hemma.... Då krafsade hon sönder en dörr och bet sönder en trappgrind i panik när någon drog av en smällare.

Så hon blir inte mindre lugn av att sitta inne och höra smällarna.

Publicerat

Här anas gnälliga gamla gentlemen.

Skittråkigt med skotträdda stirriga hundar men om jag drömmer tillbaka typ 15 år så

va smällare det bästa jag visste! :D

Bosätta sig i slutet av en grusväg i Pajala är ett bra alternativ! :P

Publicerat

Blir hon lika stressad när du är med henne eller endast när hon är ensam ?

Publicerat

Här anas gnälliga gamla gentlemen.

Skittråkigt med skotträdda stirriga hundar men om jag drömmer tillbaka typ 15 år så

va smällare det bästa jag visste! :D

Bosätta sig i slutet av en grusväg i Pajala är ett bra alternativ! :P

Haha! Bor du efter sen sådan Henrik?:lol:

Publicerat
  • Författare

Blir hon lika stressad när du är med henne eller endast när hon är ensam ?

Hon blir stressad, men hon gör inte allt hon kan för att "fly" när jag är med.

Men att ta ledigt från jobbet veckan före och efter nyår/sista April, är inte ett alt.

Har en granne/kompis med hästar som löddrar av stress när det skjuts. Nästan alla jag känner som har hundar upplever vissa problem med hysterin i att skjuta i tid och otid.

Härom året så var det ett gäng snorungar i bil som kastade smällare från bilen, på min fru och hundar när dom var ute.

Övervägde för en sekund att gå lös med en slägga på bilen nästa gång jag såg bilen..... :ph34r:

Problemet skulle inte finnas om dom kunde skjuta under några timmar på nyår och sista April. Tyvär är det för många som helt respektlös leker med smällarna i dagarna 7.

Publicerat

Hon blir stressad, men hon gör inte allt hon kan för att "fly" när jag är med.

Men att ta ledigt från jobbet veckan före och efter nyår/sista April, är inte ett alt.

Har en granne/kompis med hästar som löddrar av stress när det skjuts. Nästan alla jag känner som har hundar upplever vissa problem med hysterin i att skjuta i tid och otid.

Härom året så var det ett gäng snorungar i bil som kastade smällare från bilen, på min fru och hundar när dom var ute.

Övervägde för en sekund att gå lös med en slägga på bilen nästa gång jag såg bilen..... :ph34r:

Problemet skulle inte finnas om dom kunde skjuta under några timmar på nyår och sista April. Tyvär är det för många som helt respektlös leker med smällarna i dagarna 7.

Tyvärr så finns det stora idioter! Råkade ut för nått liknande när jag hade stövarn. Var ute och gick 2 dar före valborgs och blev beskjuten av raketer av 3 st i 30 års åldern. Var nog inte meningen att det skulle komma rakt över oss men jag blev så förbannad att jag gick fram till dom och frågade om dom var beredda på att få lite stryk och frågade hur gamla dom var egentligen. Stövarn var inte skotträdd och blev det inte nu heller men galen blev jag. Dom bad så mycket om ursäkt och höll med om att dom var nog lite barnlsliga. Tur som satan att dom inte var beredda på stryk för det hade nog slutat med att jag fick stryk :blush:

Men dom fattade vad jag menade.

Finns ju lugnande man kan ge dom så att dom blir rejält trötta, snacka med Veterinären.

Publicerat
  • Författare

Tyvärr så finns det stora idioter! Råkade ut för nått liknande när jag hade stövarn. Var ute och gick 2 dar före valborgs och blev beskjuten av raketer av 3 st i 30 års åldern. Var nog inte meningen att det skulle komma rakt över oss men jag blev så förbannad att jag gick fram till dom och frågade om dom var beredda på att få lite stryk och frågade hur gamla dom var egentligen. Stövarn var inte skotträdd och blev det inte nu heller men galen blev jag. Dom bad så mycket om ursäkt och höll med om att dom var nog lite barnlsliga. Tur som satan att dom inte var beredda på stryk för det hade nog slutat med att jag fick stryk :blush:

Men dom fattade vad jag menade.

Finns ju lugnande man kan ge dom så att dom blir rejält trötta, snacka med Veterinären.

Jo jag kännertill DAP

Publicerat

Peppar peppar så är det rätt så lugnt med smällare här i byn. Jag är inne med hon har på tv:n så det går bra för oss.

Publicerat

då är jag också lyckligt lottad med min tjej.

hon sover och ibland står och tittar ut genom fönstret på raketerna....

som frugan säger måste hon vara lika knäpp som husse :P:ph34r:

Publicerat

Kias husse: Hur reagerar stövarn när du jagar och skjuter? Kan du skjuta fast stövarn är ganska tätt efter eller måste du avvakta? Tråkigt är det hursom att hunden ska må dåligt och vara rädd sådana här helger! :angry:

Publicerat
  • Författare

Kias husse: Hur reagerar stövarn när du jagar och skjuter? Kan du skjuta fast stövarn är ganska tätt efter eller måste du avvakta? Tråkigt är det hursom att hunden ska må dåligt och vara rädd sådana här helger! :angry:

Hon brukar reagera positivt på gevärsknallar! Ivrig, glad och nyfiken. :P

Är något speciellt med smällare och raketer.... Antar att hon inte vet vad det är och kanske innehåller något visslande ljud som upplevs otäckt.

Publicerat

Är något speciellt med smällare och raketer.... Antar att hon inte vet vad det är och kanske innehåller något visslande ljud som upplevs otäckt.

Ja men det låter ju då bra! Lycka till och hoppas det inte blir allt för jobbigt för er!

Publicerat

Jo jag kännertill DAP

Det värsta är att för rejält skotträdda hundar brukar det inte funka ens med ganska kraftigt sederande preparat. Rädslan är så basal att den är svår att plocka bort farmakologiskt. Min syster hade en pinschertik som var väldigt smällarrädd...på henne slog det igenom trots att vi drogade henne nästan så hon var i narkos. Nästa steg hade varit att söva henne helt. Har upplevt liknande på många andra hundar (patienter) också. Men visst...enstaka individer kan funka med DAP....andra med Zylkéne...edyl "milda" saker. Fetvadd i öronen är alltid bra naturligtvis. Dock är det vanligaste att man är tvungen att åka med hunden nånstans där det inte smäller....dessvärre :(

Publicerat

Väldig skillnad på olika hundindivider hur de reagerar. Har själv en 14-årig Jack Russel-tik som man får passa noga så hon inte smiter ut vid påsk, sista april och nyår. Hon blir alldeles till sig av iver och ska TA raketer, häxpipor och smällare...jaga ikapp, bita ihjäl...ja, på JR-terrier-vis, ni vet ;)

Publicerat

har inte problem med att det smälls hur som helst då man inte bor mitt i byn, men den gamla damen här hemma har ont av när det smäller men det brukar fungera att vi drar för fönstren och sätter på radion om vi ska åka i väg. nu är hon lommhörd oxå så det har tagit bort mycket av det men för tre år sedan när sonen var tre och jätte gärna ville att vi skulle ha raketer på nyår slutade det med att sonen och hunden satt under köksbordet ihop och skakde så efter en raket lade vi ner ;)

unghunden bryr sig inte ett dugg, i påskas satt hon ute och tittade på raketerna som några i byn smällde, knäpp hund ;)

sedan kan man inte jämföra smällare och smällen som bli när man är ute och jagar för det reagerar dom inte alls lika på, för det mesta när det smäller i skogen är de så fokuserade på det dom har framför sig så dom inte hör smällen på det viset och sen är det stor skillnad på smäll oxå. smällare har ju ett visslande och tjutande ljud och himmelen lyses, upp inte konstig att de blir rädda...

Publicerat

Jag saknar en dimension i den här diskussionen.

Hur gör man med en unghund för att den skall bli glad och nyfiken på smällarna och raketerna istället för att bli rädd?

Kanske är det jag som är lite enkelspårig men jag tror faktiskt att det går att påverka. Jag tror att hur vi människor reagerar "smittar" av sig på hunden. Men det kanske finns någon hundpsykolog här som kan säga mer om saken?

// Henrik

Publicerat

Haha! Bor du efter sen sådan Henrik?:lol:

hehe nej fan men jag kan tänka mig att det är det bästa! :P

Publicerat

Hur gör man med en unghund för att den skall bli glad och nyfiken på smällarna och raketerna istället för att bli rädd?

Kanske är det jag som är lite enkelspårig men jag tror faktiskt att det går att påverka. Jag tror att hur vi människor reagerar "smittar" av sig på hunden. Men det kanske finns någon hundpsykolog här som kan säga mer om saken?

// Henrik

Bord eju funka med possitivt förstärkning av smällandet. Min tokwachtel ska ju ta raketerna.. :/

Publicerat

Väldig skillnad på olika hundindivider hur de reagerar. Har själv en 14-årig Jack Russel-tik som man får passa noga så hon inte smiter ut vid påsk, sista april och nyår. Hon blir alldeles till sig av iver och ska TA raketer, häxpipor och smällare...jaga ikapp, bita ihjäl...ja, på JR-terrier-vis, ni vet ;)

Hahahaha, ja så kan det ju oxå vara! Olika hundar olika problem :)

Publicerat

// Henrik

Nu är jag absolut ingen hundpsykolog men kan berätta att när weimaraneren var 1½ vid nyår så var jag i Österrike och frugan var hemma med hunden och hade middag med ett gäng kompisar. När tiden började närma sig 12-slaget gick folkut och Eazac smet med. När folk började oooh-a och aaaah-a började Eazac bli stressad och ville inte vara med.

Året därpå var jag åter i Österrike över nyår och frugan bestämmer sig för att gå hem till en kompis och de är ute och går vid tolvslaget (då även med en 6-månaders tax)och ingen av hundarna reagerar nämvärt, troligen för att "människorna" var lugna och avslappnade (även om de tittade och "njöt").

I år var vi båda hemma vid nyår och vid tolvslaget gick vi ut. Skorpan (taxen) sov i källaren så vi tog bara med weimaranern Eazac ut. Han stod med oss och var inte särskilt uppstressad, bara observant. Det han tyckte var mest kul var risballongerna som tändes och flög iväg, dem skulle han ha. När vi dock kom in hittade vi inte taxen. Hittade honom på övervåningen inkrupen längst in under sängen.

Summan av vad jag kunnat dra för slutsatser i dessa fall är att lugna människor har gett lugna hundar. Ännu bättre om man aktiverar dem medans det händer så de inte "tänker" lika mycket på smällarna. Hundar som är med uppsluppna människor som tjoar och tjimmar kan bli stressade och detsamma med hundar som lämnas ensamma.

• 2 weeks later...
Publicerat

// Henrik

Jag är verkligen ingen hundpsykolog. ;)

Jag tror att benägenheten för att en hund ska vara skotträdd/berörd finns rent genetiskt för det första.

Sedan tror jag att det viktigaste man kan göra som ägare är att bygga en lugn och trygg grund för hunden, i allt som har med "faror" att göra. Och när det gäller ljud, aldrig någonsin stressa upp hunden - inte ens positivt - eller ömka minsta lilla. Många drar igång en vild lek i samband med skott för att det ska bli "positivt". Och tanken är väl god. Problemet är att när hunden befinner sig i hög stress (positiv eller negativ har ingen betydelse) är den steget närmare att utveckla en ordentlig rädsla/blockering än om den är lugn och sansad. Särskilt vad gäller en vek/förig hund bör man vara försiktig med att ömka och göra någon affär av skotten, inte hålla på och berömma och ge den uppmärksamhet, utan hellre visa sig själv helt trygg och oberörd.

Så tror jag, även när det handlar om saker som kloklippning och liknande. Det finns absolut hundar som är "hopplösa fall", men en stor del kanske vi ägare omedvetet påverkar negativt och förstärker rädslor i onödan. :)

Publicerat
  • Författare

Kan nämna att jag åkte ut till jaktkojan under helgen för sista April.

Hade hundarna lös vid kojan, så dom kunde bada och leka.

Jag drog av en par hagelsmällar för att "träna" jämttiken. Då kom dom alla 3 och var nyfiken på vad jag gjorde.

Ingen visade något obehag....

Sen fick dom stanna kvar vid kojan medan resten av familjen gick och övningssköt med .22an och hagel ca 500m bort.

Det funkade hur bra som helst.

Det är bara smällare och raketer som stövartiken blir stressad av!