Publicerat April 26, 201115 yr Hej Jag börjar fundera på att skaffa min första kul bössa det ska vara en 6,5x55 så man kan använda den till småvilt och störe om man vill. Det står mellan en Tikka T3, Tikka M65 eller en Sako Hunter. Jag undrar vilken av dom som är bäst till framförallt småvilt.
Publicerat April 26, 201115 yr Hej, jag föresätter att tikka M65 är begagnad. Men jag tycker ändå att den låter som det bästa valet för pengarna, förutsatt att den är i bra skick. Då får du pengar att köpa ett lite dyrare kikarsikte och ett bra montage till detta. Vill du ha min åsikt om vad som är bra så kan du väl höra av dig.
Publicerat April 26, 201115 yr Du kan ta precis vilken som, välj efter pris, skick och hur den känns.
Publicerat April 26, 201115 yr Författare Hej, jag föresätter att tikka M65 är begagnad. Men jag tycker ändå att den låter som det bästa valet för pengarna, förutsatt att den är i bra skick. Då får du pengar att köpa ett lite dyrare kikarsikte och ett bra montage till detta. Vill du ha min åsikt om vad som är bra så kan du väl höra av dig. Kan något om Sako huntern så skulle jag vara jätte tacksam:)
Publicerat April 26, 201115 yr Huntern är jättretrevlig, farsan har en och jag har haft en också. Du gör inte bort dig oavsett vilken du väljer. Känn på båda, den som passar dig bäst köper du.
Publicerat April 26, 201115 yr Köpte just en begagnad Sako 75 Hunter 30-06 som första kulbössa (förutom .22) och är helnöjd... Har en Zeiss på den... Men jag kikade länge på alla möjliga olika märken och kalibrar osv. osv. Spanade mycket just T3, M65 också... Det föll på att Sakon dök upp i närbutiken till ett bra pris... Så for jag in och klämde på och konstaterade att den satt bra, så köpte jag den... Men det hade troligen varit samma situation ifall någon av de andra två hade dykt upp till ett rimligt pris och framför allt att de satt bra... Alla tre bössor skjuter nog bättre än dig hursom... tycker absolut du ska satsa på den som sitter bäst i tassen....
Publicerat April 27, 201115 yr Författare Köpte just en begagnad Sako 75 Hunter 30-06 som första kulbössa (förutom .22) och är helnöjd... Har en Zeiss på den... Men jag kikade länge på alla möjliga olika märken och kalibrar osv. osv. Spanade mycket just T3, M65 också... Det föll på att Sakon dök upp i närbutiken till ett bra pris... Så for jag in och klämde på och konstaterade att den satt bra, så köpte jag den... Men det hade troligen varit samma situation ifall någon av de andra två hade dykt upp till ett rimligt pris och framför allt att de satt bra... Alla tre bössor skjuter nog bättre än dig hursom... tycker absolut du ska satsa på den som sitter bäst i tassen.... Vad tyckte du om Tikka T3 och M65 då?
Publicerat April 27, 201115 yr 65 är underbar! Helt underbar. Skjuter alltid kanonfint, löstagbart kryssmagasin i stål med
Publicerat April 27, 201115 yr Vad tyckte du om Tikka T3 och M65 då? som jag sa (iaf menade ) så klämde jag bara på sakon, konstaterade att den vill jag ha och köpte.... men hade det dykt upp någon av T3 eller M65 istället för Sakon, så hade jag klämt på dem också, och tagit ställning... Dvs hade en M65 dykt upp hos den lokala handlaren så hade jag åkt dit, klämt på den, och hade den kännts bra så hade jag köpt den... Hade den inte passat så hade jag inte köpt... Samma sak med T3an... Nu råkade det vara en Sako som dök upp först, och eftersom den satt bra så köpte jag den... Förutsatt nu då att det håller sig innanför din tänkta prisbild... När jag letade mig galen över halva internet fick jag åsikten att dessa tre är likvärdiga vad gäller precision... Så ifall du inte har någon annan teknisk detalj som du är ute efter så skulle jag iskallt gå på vilken som passar och känns bäst för dig...
Publicerat April 27, 201115 yr carl gustav 3000 6.5x55!!? väldigt bra bössor du kommer aldrig bli missnöjd om du köper detta vapen! http://www.blocket.se/orebro/Kulvapen_Carl_Gustaf_3000_6_5x55_32478929.htm mvh rävpekka
Publicerat April 27, 201115 yr av dom tre du funderar mellan så skulle jag valt sakon för den har inget löst magasin som man kan tappa men då har den ju sitt fäste för sikte. som nr 2 hade det blivit M65an har en sån själv och den har fungerat bra, bössan har kryss magasin fast det är löstagbart och den har spår för ringar. T3an hade kommit sist för att jag inte gillar den. men det är mina funderingar på dom tre du funderar.
Publicerat April 27, 201115 yr Alla tre är riktigt bra bössor! Välj den som passar dig bäst är mitt råd. T3 och Sakon är stockade lite annorlunda men i övrigt är de ganska jämställda. (fast Sakon är bättre men det bjuder jag på )
Publicerat April 27, 201115 yr av dom tre du funderar mellan så skulle jag valt sakon för den har inget löst magasin som man kan tappa men då har den ju sitt fäste för sikte. som nr 2 hade det blivit M65an har en sån själv och den har fungerat bra, bössan har kryss magasin fast det är löstagbart och den har spår för ringar. T3an hade kommit sist för att jag inte gillar den. men det är mina funderingar på dom tre du funderar. Skulle precis vara min prio också. Jag gillar fast kryssmagasin med ledad magasinbotten...den absolut bästa magasinlösningen på en jaktbössa i mina ögon. Sako's kilformade kikarfäste har kritiserats för att vara opålitligt...men jag har aldrig haft problem med dem. Det gäller bara att välja bra fästen. M65:an andra val...en helt oklanderlig jaktbössa...mkt bra tryck...mkt bra kikarfästesbas. T3 också en bra bössa (haft en rostfri laminat)...smidig och lättskjuten...men personligen är jag inte så förtjust i plastunderbeslag och plastmagasin. Men alla tre är utmärkta bössor. Välj den du gillar bäst själv Sent from my U20i using Tapatalk
Publicerat April 27, 201115 yr carl gustav 3000 6.5x55!!? väldigt bra bössor du kommer aldrig bli missnöjd om du köper detta vapen! http://www.blocket.se/orebro/Kulvapen_Carl_Gustaf_3000_6_5x55_32478929.htm mvh rävpekka Cg 3000 (Sauer 90) är en högteknologisk tysk bössa..."överingenjörad" säger en del vapensmeder. Min första bössa var en Cg 3000 i 308win. Den funkade utmärkt de 10 år jag hade den. Fantastisk slutstycksgång bl.a. Dock kräver bössan att man är lite av pedant med vapenvård. Trycket är en mkt avancerad konstruktion och det är beskrivet ganska ofta att det beckar ihop av intorkad olja odyl. Likaså gäller det komplicerade slutstycket. Ibland rapporteras om sprickor i kolvhalsen som är en svag punkt. Bössan är svår att plastbädda pga rekylklackens/pipbussningens konstruktion. Den sträcker hylsor rejält pga att slutstycket låser i bakre lådvalvet (endast av betydelse om du handladdar). Låter som mest negativt...men missförstå mig rätt...sköter man om den noga är en Cg 3000 en bra och skön bössa att skjuta med Sent from my U20i using Tapatalk
Publicerat April 27, 201115 yr av dom tre du funderar mellan så skulle jag valt sakon för den har inget löst magasin som man kan tappa men då har den ju sitt fäste för sikte. som nr 2 hade det blivit M65an har en sån själv och den har fungerat bra, bössan har kryss magasin fast det är löstagbart och den har spår för ringar. T3an hade kommit sist för att jag inte gillar den. men det är mina funderingar på dom tre du funderar. Min Sako 75 Hunter har nog löstagbart magasin som går utmärkt att tappa bort. (inte hänt ännu dock)
Publicerat April 27, 201115 yr Min Sako 75 Hunter har nog löstagbart magasin som går utmärkt att tappa bort. (inte hänt ännu dock) Jo..."förfallet" hos Sako började ju med 75:an (OBS! ironisk) Men nu har de ju börjat komma till sans och tillverka vissa modeller av 85:an med "riktigt" magasin igen
Publicerat April 28, 201115 yr Min Sako 75 Hunter har nog löstagbart magasin som går utmärkt att tappa bort. (inte hänt ännu dock) jo jag vet att det finns modeller med löst magasin av sako också, men sako hunter som det var tal om har iaf inte det. jag har själv en M65 med magasin och det är mer än en gång jag har funderat att svetsa fast det för att inte slarva bort det men nu blir det nog att sälja den istället.
Publicerat April 28, 201115 yr Jo..."förfallet" hos Sako började ju med 75:an (OBS! ironisk) Men nu har de ju börjat komma till sans och tillverka vissa modeller av 85:an med "riktigt" magasin igen jo jag vet att det finns modeller med löst magasin av sako också, men sako hunter som det var tal om har iaf inte det. jag har själv en M65 med magasin och det är mer än en gång jag har funderat att svetsa fast det för att inte slarva bort det men nu blir det nog att sälja den istället. Dåså! då vet jag det tackar
Publicerat Juni 9, 201114 yr Jag köpte en Tikka T3 Battue som första bössa, och är grymt nöjd med den! rekommenderas verkligen!