Hoppa till innehåll

"Tillvaratagande"


wonderboy

Recommended Posts

Jag är ju som sagt färsking och jag har aldrig varit med om att stycka vilt. Jag köpte DVD:n "Det vilda köttet" som är detaljerad och informativ, men att se film är en sak, att vara med är en annan!

När det gäller jakten har jag inga problem med att fälla viltet, men passa, flå och stycka är något jag aldrig varit helt bekväm med, men jag måste ju lära mig!

Om någon i norra/nord västra småland/östra västergötland (södra skaraborg/östra älvsborg) kan tänka sig att ha mig som åskådare vid tillvaratagandet, t.ex. gris, så skulle jag vara tacksam!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ju som sagt färsking och jag har aldrig varit med om att stycka vilt. Jag köpte DVD:n "Det vilda köttet" som är detaljerad och informativ, men att se film är en sak, att vara med är en annan!

När det gäller jakten har jag inga problem med att fälla viltet, men passa, flå och stycka är något jag aldrig varit helt bekväm med, men jag måste ju lära mig!

Om någon i norra/nord västra småland/östra västergötland (södra skaraborg/östra älvsborg) kan tänka sig att ha mig som åskådare vid tillvaratagandet, t.ex. gris, så skulle jag vara tacksam!

Skjuter jag en kan du få hela äran :mellow:

Om inte annat så kan du ju vara med o stycka.

Fast jag är skitdålig på det men det måste du ju lära dig hur du INTE ska göra åxå :lol:

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjuter jag en kan du få hela äran :mellow:

Om inte annat så kan du ju vara med o stycka.

Fast jag är skitdålig på det men det måste du ju lära dig hur du INTE ska göra åxå :lol:

//

Jag tror bestämt att det är bäst att jag är åskådare första gången, annars blir det nog (i bästa fall) färs av filér och allt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det enda sättet man lär sig att stycka på är att skära kött! (och skära sönder ;) det blir mycket färs i början...)

Varje gång då skall ha kotletter så köp en hel kotlettrad på ben och vips så har du ett jättebra övningsobjekt att bena ur!

När den enkla övningen är klar så går du över till grishals/karré hel på ben. Lite svårare att bena ur men även det en bra övning.

Nu när det är grillsäsong så kan du beställa hel sida av gris till revbensspjäll som du kan öva på.

Andra bra övningsobjekt är att bena ur en kyckling från ryggsidan och sedan sy ihop den i ryggen igen när den är helt urbenad.

Den enda gången jag kände mig osäker var när jag för första gången skulle ta ur, flå och stycka en ko modell skitstor. :blink:

Det var ganska stora bitar man fick jobba med men det gick hur bra som helst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svenska jägarförbundet erbjuder väl också kurser både centralt och ute i kretsarna.

Det ska jag definitivt kolla upp! Tackar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ska jag definitivt kolla upp! Tackar!

På Vättergatan inte långt bortanför Interflora finns ett gammal slakteri.

Vet inte vem som tagit över men när Werner hade det så höll de styckningskurser.

Var riktigt kul. När jag gick var det mycket men inte 100% inriktat på villt.

Om det inte går hitta på nätet så kan du ju åka förbi och höra med de som är där nu.

// Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...