Publicerat April 27, 201115 yr Morfar kom förbi med den här. Något säger mig att det är en gammal leksak men jag är helt okunnig på det här området. Någon som kan identifiera den här?
Publicerat April 27, 201115 yr Enkelskotts svartkrutspicka är det. Sen om det är en replika eller ser jag inte på bilden, men den ser ju använd ut, så den kan kanske vara äkta vara.
Publicerat April 27, 201115 yr Författare Enkelskotts svartkrutspicka är det. Sen om det är en replika eller ser jag inte på bilden, men den ser ju använd ut, så den kan kanske vara äkta vara. Tack:) tänkte ha den på väggen vid luftvapensamlingen eller är den licenspliktig så man kan räkna med att skrota den?
Publicerat April 28, 201115 yr Författare Är det en enskotts svartkrut så behöver du väl inte licens. Hänger den på väggen ja, den är i så dåligt skick så det är inget att skjuta med, då blir man utan hand!
Publicerat April 29, 201115 yr Detta är med största sannolikhet vapnet som dödade Karl den 12e! KNAPP-ast
Publicerat April 30, 201115 yr Författare Detta är med största sannolikhet vapnet som dödade Karl den 12e! Jo de tror jag också!
Publicerat Maj 8, 201115 yr Det är sk. "malmpistol" med slaglås..Tillverkades bl.a. här i Sverige framförallt i Småland av flera smeder tämligen långt fram i tiden. Denna typ av fickpistol tillverkades dock i stort antal lite varstans i världen, framförallt i England och Belgien. De brukar inte betinga några våldsamma priser, undantaget flintlåsversioner i par med "försvinnande" avtryckare i schatull. Lagen stipulerar att alla mynningsladdare är licensfria så länge de är tillverkade före 1890..
Publicerat Maj 8, 201115 yr Detta är med största sannolikhet vapnet som dödade Karl den 12e! Undrar om ni inte tänker på Gustav III??