Publicerat April 27, 201114 yr Grundrecept: 1,9 kg grävlingfett 1,5 dl tjära 0,5 dl bivax Kunde jag följa det? Nej! Såhär gick det istället: 1/ putsade bort en massa fett från en grävling jag hade i frysen. Ca 2 liter blev det i en kastrull. 2/ kastrullen sattes på en kokplatta. Inget vattenbad eller annat bjäfs här inte. 3/ efter 2 timmar på relativt låg temperatur hällde jag på lite tjära. På med lock och koka en stund till. 4/ i med en näve bivax. Koka lite till 5/ tappa upp på burkar. 4 st glasburkar blev det, in alles lite drygt 12 dl skulle jag tro. Resterna i kartrullen smorde jag mina kängor och arbetshandskar med. 6/ låt stå. Nu efter ett par tre dagar är konsistensen på lädersmorningen bra. Ganska hård men inte tokig. Då återstår bara att övertala familjen att börja använda smorningen nu då......
Publicerat April 27, 201114 yr Författare Christian: Doften... Ja själva koket luktade rätt illa. Eller snarare för djävligt. Men så fort jag fick i tjäran så tog den över.... Och nu luktar det mest tjära om smörjan. Henke: tyvärr inget hemmakok. Tjäran kommer från en burk jag hittade på farsans sommarställe. Antagligen hade de den till en båt en gång i tiden, men träbåt har de inte haft sedan 50-talet så jag vet faktiskt inte riktigt.... Och hur funkar det? Jo, den verkar gå in bra i lädret. Har inte utsatt kängerna för väta ännu så jag vet inte riktigt, men egentligen skulle jag ju kunna gå ner till bäcken och kolla... Lädret blir rätt matt.