Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

när ska man vaka första gången på en ny åtel?

Featured Replies

Publicerat

Har försökt att få igång en grisåtel sen i höstas å nu den senaste månaden har grisen kommit. kojan är på plats å allt är klart men är de för tidigt att sätta sig eller är de bara att "köra" på???

Publicerat

Har du satt upp åtelkamera och kollat va för sorts gris som rör sig på åteln?

Publicerat
  • Författare

Har du satt upp åtelkamera och kollat va för sorts gris som rör sig på åteln?

Nix har inte en sådan i min utrustning än. men av spåren att döma så "tror" jag att de är några rödingar med. Båda modell små å stora klövavtryck. men vad vet jag??

Publicerat

Du kan gott sitta, kommer där ensam gris e det ju att preferera.

Dina grisar kan försvinna länge vid skott eller komma nästa kväll, beror mkt på vad det e för ledarsugga.

Knäck o bräck!

Publicerat

Beror ju lite på vad man vill ha ut av sin åtel.

Jag satte ut en spridare för 2 år sen och satt där första gången i måndags och sköt en brungris.

Har medvetet väntat med att sätta upp torn/koja för att undvika suget att sätta sig för tidigt. Tornet har stått i fyra veckor, belysningen har varit monterad i tre veckor.

Jag vill ha en åtel där grisarna känner sig trygga, dvs komma tillbaka relativt snart efter en störning (läs, skjuta en gris). Därav tänker jag vara ytterst försiktig med vilka grisar jag skjuter.

Har några galtar i varierande storlek, en sugga med fyra randiga samt ett gäng med tre årsgrisar som besöker åteln. Jag skjuter inte en brungris om den skulle vara i sällskap med suggan och pluttarna. Risken är för stor att suggan flyttar med de små.

Så min plan är att skjuta ensamma, mindre, grisar i den mån det är möjligt. Eller årsgrisar ur mindre grupper om 2-4 individer.

Så tänker jag -_-

Publicerat

Beror ju lite på vad man vill ha ut av sin åtel.

Jag satte ut en spridare för 2 år sen och satt där första gången i måndags och sköt en brungris.

Har medvetet väntat med att sätta upp torn/koja för att undvika suget att sätta sig för tidigt. Tornet har stått i fyra veckor, belysningen har varit monterad i tre veckor.

Jag vill ha en åtel där grisarna känner sig trygga, dvs komma tillbaka relativt snart efter en störning (läs, skjuta en gris). Därav tänker jag vara ytterst försiktig med vilka grisar jag skjuter.

Har några galtar i varierande storlek, en sugga med fyra randiga samt ett gäng med tre årsgrisar som besöker åteln. Jag skjuter inte en brungris om den skulle vara i sällskap med suggan och pluttarna. Risken är för stor att suggan flyttar med de små.

Så min plan är att skjuta ensamma, mindre, grisar i den mån det är möjligt. Eller årsgrisar ur mindre grupper om 2-4 individer.

Så tänker jag -_-

Mina ord också! ;) Vänta något med att panga på årsgrisar från de lite större grupperna.

När du märker att du har en hel del gris, har det ingen betydelse vad du gör, frånsett att du inte rör suggorna!!