Publicerat April 28, 201114 yr Hej. Jag skall sälja ett helt nytt sikte (Zeiss) och undrar över hur det fungerar med garantin. Behöver jag skicka med kvittot? Det finns andra saker på kvittot som gör att jag vill behålla det. Eller räcker det med de pappren som följer med med serienummer och kvalitetskontroll? Mvh Marcus
Publicerat April 28, 201114 yr Om du säljer en vara vidare som privatperson så är det inte säkert att köparen omfattas av garantin, så kvittot är nog ganska viktigt för att styrka inköpet. http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-garanti-vid-ditt-natkop
Publicerat April 28, 201114 yr Författare Tack wonderboy. Men Zeiss borde väll ha en tillverkargaranti (har inte papperna här just nu)? Har för mig jag läste någonstans att de brukar ha 10 års garanti (eller mer?)
Publicerat April 28, 201114 yr Kan det funka att ta en kopia av kvittot månne? Har ingen aning men det borde ju kunna hjälpa till litegrann vid ett garantiärende misstänker jag. Mvh. Fitzo
Publicerat April 28, 201114 yr En kopia borde funka utmärkt. Butiker brukar vilja ha styrkt att det är inköpt just där (eller i alla fall i den kedjan) för att hjälpa till med garantiärenden men då räcker en kopia bra. Zeiss brukar väl inte vara direkt motsträviga vid garantiärenden så det borde inte bli några problem.
Publicerat April 29, 201114 yr Det kan väl kanske vara en skillnad på "äkta" Zeiss och ett Zeiss Conquest kvitto- och garantimässigt. Det framgår inte av trådskaparen vilken typ som avses. Raggarö
Publicerat April 29, 201114 yr Författare Det är ett Zeiss Classic Diavari (hoppas det räknas som ett "äkta" zeiss :-). Inköpt på XXL. Då får jag försöka fixa fram en kopia på kvittot. Tack så mycket. / Marcus