Publicerat April 29, 201115 yr Hej, har nästan skjutit slut på min gamla norma ammunition i kal 9,3x62. Tänker att det alltså är dags att hitta ny ammunition, jag hade kunnat fortsätta med norma, skotten träffar där de ska, men priserna är ju hutlösa! I år tänkte jag lägga en del skott på skjutbanan, vore kul att kunna göra det utan att behöva ta ett banklån... Hittar dåligt med info på nätet, någon som har ngt tips på billig ammunition? Jag skjuter enbart älg samt gris från torn med bössan ifråga. Max 80m. Mvh Gustaf
Publicerat April 29, 201115 yr Ammo Classic line annars brukar väl Lapua Mega ligga hyfsat bra till och gör ett bra jobb!
Publicerat April 29, 201115 yr Om ammon kostar 200, 400 eller 800 kr asken är ju en struntsak i sammanhanget. Den dag du får ett eftersök, förstört kött eller annat så betalar sig bra ammunition... Vad kostar jakten, kläder, hundar, bilresor ett år? Jag kör med Norma Oryx 325 gr och är mkt nöjd - till skillnad från allt annat jag provat tidigare så har denna ammunition hittills gett minimal köttförstöring och maximal effekt. De vilt jag skjutit (dov, kron och älg) har lagt sig inom 2 m från skottplatsen med ett undantag (en dov i en flock) trots att det rört sig om rena skott i lungorna bakom bogarna.
Publicerat April 29, 201115 yr Om ammon kostar 200, 400 eller 800 kr asken är ju en struntsak i sammanhanget. Den dag du får ett eftersök, förstört kött eller annat så betalar sig bra ammunition... Vad kostar jakten, kläder, hundar, bilresor ett år? Jag kör med Norma Oryx 325 gr och är mkt nöjd - till skillnad från allt annat jag provat tidigare så har denna ammunition hittills gett minimal köttförstöring och maximal effekt. De vilt jag skjutit (dov, kron och älg) har lagt sig inom 2 m från skottplatsen med ett undantag (en dov i en flock) trots att det rört sig om rena skott i lungorna bakom bogarna. Stort +1 på det! 325gr Oryx är i särklass den bästa kula/laddningen jag har provat och uträknad kostnad per kilo kött så kostar den ammon inte mycket i sammanhanget! På bana är det en annan femma dock
Publicerat April 29, 201115 yr Jag antar att du kommer att skjuta med övningsammo på skjutbanan och då är det nog bättre att titta på vad skjutbanorna tar för priser på detta. Det kan skilja en del mellan olika banor. För jakt så håller jag med övriga, rena jaktskott blir inte så väldigt många varje år om man inte är fanatiker, vilket ju finns en hel del här inne på forumet men annars är det ingen stor kostnad utlaget på året. Vill du öva med jaktammo ja då kommer det att bli dyrt om du inte laddar själv. Lapua Mega fungerar bra enligt vad jag har hört. Polarn kom hem från Afrika i går och har skjutit 19 skott, vet inte hur många djur han fällde men han fick alla han sköt på i vart fall och det är det viktigaste. Kulan hade fungerat väldigt bra. Välj en bra utprovad kula som skjuter bra i ditt vapen, sen finns ingen större vits med att byta. Som jag ser det finns det en fördel med att välja en lite billigare kula i att du då kan kosta på dig flera inskjutningsskott/övning med jaktkulan varje år med den utan att gråta blod. Men välj en BRA kula det går alltid före pris. //
Publicerat April 29, 201115 yr 325 grs Oryx är som ett godståg Skjutit räv, rådjur, dov, kron, älg och gris. Bra effekt, lite sönderskjutet och rejäla blodspår när de inte klappat ihop på plats.
Publicerat April 29, 201115 yr Jag bytte från oryx till sako hammerhead 286gr i somras när jag bytte bössa. Kan inte säga annat än att den funkat jävligt bra. Tror faktiskt jag skall byta till hammerhead i 308an också.
Publicerat April 29, 201115 yr Hammerhead använde jag innan jag bytte till Oryx. Mycket nöjd med den kulan, jag bytte av den enkla anledningen att jag snubblade över en ask jäkligt billiga 325 grs Oryx. Ska jag byta igen så blir det absolut Hammerhead
Publicerat April 29, 201115 yr Kan inte mer än hålla med en del av ovanstående, även om jag inte skjuter 9,3 själv så är det ju rent utsagt DUMSNÅLT att snåla in på jakt ammon!!! Nu finns det ju ammo som kanske både är bättre/billigare än Norma i 9,3, men det är fel sak att snåla in på! Är det så att du skjuter så mycket skott på jakt så det svider i plånboken är det ju bara att grattulera. Du använder ju i allafall inte samma ammo om du skjuter på banan?? Så om jaktskotten kostar 300 eller 800 spelar kanske ingen roll på ett år? om man nu ens gör av med så många skott på ett år. Då kostar varje smäll 40:- och det är ju en ganska marginell fallavgift.
Publicerat April 29, 201115 yr Jag kan erkänna att jag bytte från Norma till Sako enbart pga priset. Inte för att jag inte har råd med skotten utanför att jag blev förbannad på Normas prissättning. Finns ingen anledning att deras ska va över 10kr dyrare per st. Och kom nu inte med någon bullshit om att ni tänker på djuren osv, för i stort sett alla skadskjutningar beror på dåliga träffar inte på dåliga kulor.
Publicerat April 29, 201115 yr Och kom nu inte med någon bullshit om att ni tänker på djuren osv, för i stort sett alla skadskjutningar beror på dåliga träffar inte på dåliga kulor. Ingen kula kan rädda ett dåligt skott! helt rätt!!! Men inte byter jag jaktammo bara för att en annan sort är 10 spänn billigare - jag använder den som funkar bäst för mig, oavsett pris! Hade bara Norma African PH funkat i min bössa så hade jag bara jagat med den... (och troligen sålt bössan sen men det är en annan femma) Om någon kommer upp med ett alternativ till 325gr Oryx i samma vikt eller högre till 9.3 så skall jag gladeligen testa den!
Publicerat April 29, 201115 yr Tänk på att alla vapen och kulor inte är kompatibla med varandra! De som handladdar hittar snabbt den kulan och hastighet som passar aktuellt vapen. De övriga får snällt testa sig fram vilken kula som fungerar bäst i sitt vapen. Ofta när kulor vinklar i djurkroppen är de kulorna instabila och passar inte de vapnen!
Publicerat April 30, 201115 yr Författare Nej självklart vill jag inte snåla på bekostnad av effekt eller risk för skadeskjutningar! Men ofta finns ju alternativ som är billigare men inte sämre för det. Kanske inte vad gäller ammunition? Ingen hade ju förövrigt blivit gladare än jag om kostnaden för ammunition hade blivit hög på grund av många fällda vilt! Men tack för tips på några alternativ! Låter som att flera av er har samma favorit.
Publicerat April 30, 201115 yr Jag har skjutit relativt mycket med min blaser i 308win och 9.3x62. Och den ammo som skjutit bäst (tätaste träffbilder/bäst effekt i djuren) är absolut lapua mega. 308win 12gram 9.3x62 18.5gram. Fabriksladdad så skjuter den hål i hål på 100m. Oryxen tycker jag presterar på tok för dåligt med tanke på hur dyr den är. Den tyngsta oryxen 21.1 grammarn tycker jag fungerar mycket bra det jag sett av den. Men definitivt inte dom andra oryxkulorna. Jag är faktiskt väldigt förvånad att oryxkulan är så populär till högviltsjakt. Jobbat en hel del i viltslakterier och sett många oryxkulor vinkla 90grader i en djurkropp vid träff i något ben i djuret. eller att kulan är helt demolerad eller så hittar man bara splitter och fragment av kulan kvar i kroppen. Nej oryx går helt bort för mig om man inte har 21.1 grammarn i 9.3. Lapua mega som är nästan hälften så dyr tycker jag presterar bättre.