Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Knivslipning

Featured Replies

Publicerat

Jag har varit på jakt efter någon som är duktig på att slipa knivar, (det hade varit najs att kunna lämna in alla köks-slakt- och jaktknivar en gång och få dem rejält uppslipade), utan att hitta någon vettig lösning. Det finns några härikring som säger sig kunna slipa knivar men jag litar inte på att det blir riktigt gjort, vilken klåpare som helst med en smärgelskiva verkar ta mot knivar för slipning.

Har något ett bra tips på hur jag ska göra?

Publicerat

Har ni någon Cervera butik i närheten?

De brukar skicka köksknivar för slipning mot en kostnad.

Jag tar mina knivar på sten och avslutar sedan med antingen keramiskt bryne eller diamant beroende på vilken typ av stål det är i kniven.

Har även testat att skärpa mina Global knivar med polerskiva och slippasta och det funkade riktigt bra men då krävs det att kniven inte är för slö från början...

Publicerat

Jag har varit på jakt efter någon som är duktig på att slipa knivar, (det hade varit najs att kunna lämna in alla köks-slakt- och jaktknivar en gång och få dem rejält uppslipade), utan att hitta någon vettig lösning. Det finns några härikring som säger sig kunna slipa knivar men jag litar inte på att det blir riktigt gjort, vilken klåpare som helst med en smärgelskiva verkar ta mot knivar för slipning.

Har något ett bra tips på hur jag ska göra?

hehehe verkar som att nån skomakare i karlstad slipar knivar hyggligt bra :D

Publicerat
  • Författare

Jag kanske ska skriva att jag själv har smärgelskiva med gummitrissa, det funkar dugligt och till stämjärn och yxor är det riktigt bra. Det blir rakbladsvasst. Till köksknivarna har jag lånat hem en gammal hederlig Kirunaslip och avslutar med keramiskt bryne och lumpskiva med polerpasta. Det blir också rakbladsvasst.

Problemet är att flera av mina köksknivar är över 20 år och flitigt använda, eggen blir konkav efter alla mina omslipningar, jeg skulle behöva slipa in en helt ny egglinje. Det är med andra ord inte bara skärpan som behöver åtgärdas. Till detta vill jag anlita en riktig knivslipare, inte händige Ahmeds klackbar i det lokala köpcentret. Ahmed är en klippa när jag behöver kopiera en nyckel eller klacka om en damsko, men jag anförtror inte vem som helst mina köksknivar.

Kalla mig nu bara inte rasist, han får gärna heta Abdullah och komma från Bagdad, det skiter jag i bara han har riktig utrustning och kan slipa knivar.

Publicerat

Jag kanske ska skriva att jag själv har smärgelskiva med gummitrissa, det funkar dugligt och till stämjärn och yxor är det riktigt bra. Det blir rakbladsvasst. Till köksknivarna har jag lånat hem en gammal hederlig Kirunaslip och avslutar med keramiskt bryne och lumpskiva med polerpasta. Det blir också rakbladsvasst.

Problemet är att flera av mina köksknivar är över 20 år och flitigt använda, eggen blir konkav efter alla mina omslipningar, jeg skulle behöva slipa in en helt ny egglinje. Det är med andra ord inte bara skärpan som behöver åtgärdas. Till detta vill jag anlita en riktig knivslipare, inte händige Ahmeds klackbar i det lokala köpcentret. Ahmed är en klippa när jag behöver kopiera en nyckel eller klacka om en damsko, men jag anförtror inte vem som helst mina köksknivar.

Kalla mig nu bara inte rasist, han får gärna heta Abdullah och komma från Bagdad, det skiter jag i bara han har riktig utrustning och kan slipa knivar.

Skall knivarna ha en ny grundslipning så borde någon knivmakare som har en riktig bandslip kunna fixa till dem.

Mina egna knivar bangar jag inte på att riva om men någon annans knivar... :ph34r:

...fast då har jag ju ingen riktigt bandslip heller å andra sidan :P

Publicerat

Köp en Tormek och fixturer för långa och korta knivar.

Publicerat
  • Författare

Googlade lite, det ser ju ut som en riktigt bra maskin, lite mer pengar än jag har tänkt just nu men helt klart intressant för framtiden.

Publicerat

Googlade lite, det ser ju ut som en riktigt bra maskin, lite mer pengar än jag har tänkt just nu men helt klart intressant för framtiden.

Sen är det bra om man kolla på videon som jag tror följer med så att man gör rätt. Mycket viktigt i vilken ordning man bryner på läderskivan så att man inte bryter av eggen!

Publicerat

http://www.obhnordica.se/Default.aspx?ID=59&ProductID=2471

Har en ovan i köket, händer att jag slipar slaktknivar på den också speciellt lite offseason. Du når aldrig rakningsstatus på kniven men bra långt kommer du, lätt som en plätt dessutom.

Publicerat

Varna alltid frugan när ni slipat köksknivarna, hemma brukar hon ha vanan att skära sig när de är nyslipade!