Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Om man nu skulle ta och bygga sig en bärbar långhållspåk?

Featured Replies

Publicerat

Nu kan det ju möjligen vara så att jag vistats för länge i den afrikanska frånvaron av konsumtionsvaror, men mina gamla av och till-tankar om bygga ett mer lämpligt vapen för längre håll och stationär jakt har blivit alltför intensiva för att längre kunna negligeras. I skåpet hemma i Svedala står för närvarande tre st klass ettor och slåss om uppmärksamheten, och föremålet för funderingarna är en äldre Remington 700 ADL i 30-06. Den har med tiden reducerats till bukskyttebössa på banan samt följeslagare på smyg- och vaktjakter med högre precisionskrav.

För att vara ett själlöst amerikanskt lågbudgetsmide modell 1A så skjuter den faktiskt förvånansvärt övertygande med matchkulor och Ballistic Tip, men med tanke på det hårda liv den levt så är nog den precisionen på väg att kasta in handduken rätt snart. Innan min självpåtagna landsflykt upptäckte jag även tillfredsställelsen i att pricka tavlor på aningens längre distanser. Tanken att byta ut eller bygga om påken till en mer optimal skapelse har således nått den omfattningen att planerandet börjar inverka negativt på min nattsömn. I rent terapisyfte tänkte jag således dela med mig av mina funderingar och om möjligt få lite input på var jag måhända tänker käpprätt åt helvete:

Syfte

Företrädelsevis kommer den att nyttjas på bana i liggande och sittande skjutställning och bör inte utgöra någon direkt begränsning vid övningsskytte på jaktligt otänkbara distanser. Den skall dock även kunna tjänstgöra under smyg- och vaktjakt där hållen når en bit utanför 80m banan. Egentligen skulle den kunna vara klass 2, men då det börjar bli en årligt återkommande aktivitet att jaga mer söderöver där gris kan kliva fram istället för rådjur så skadar det inte med klass ett för att åtminstone ha valmöjligheten om läge uppstår.

Vikt

Nu har jag väl visserligen ingen utpräglad ovilja att kånka lite vikt på mina jaktturer, men att köra extra allt och landa på 7-8 kg optimal bukskyttepåk är att gå en bit över försvarbar gräns. Extrema lättviktsbössor är jag inte heller något fan av då en viss vikt ändå inverkar positivt på skyttet. Jag siktar således på att landa kring 4,8-5.5 kg med kikare, vilket borde bli hanterbart.

Kaliber

Nu handladdar jag visserligen allt jag skjuter, så udda kalibrar vore inget större problem. Dock är en högre mängd avlossade skott per år att föredra för att säkra såväl skjutförmåga såväl som allmän sinnesro, och möjlighet att fjutta iväg fabrikstillverkad kvalitetsammo har därför helt klart ett värde. Enklaste kombinationen av klass 1-godkänd klass 2-prestanda, bra långhållsegenskaper och lättillgänglig kvalitetsammo torde inte helt otippat vara gamla hederliga 6,5x55. Med tillägget Bob Jourdan Improved borde den även kunna välta ikull någon årsgris samtidigt som det ger längre hylsliv och möjlighet till en gnutta mer fart för långhållsövningar.

Mekanism

Här finns det en del att fundera över. Remingtonlådan är i mina ögon vansinnigt tråkig och själlös. Dock levererar den som den ska utan några bekymmer och är ju bevisligen en väl beprövad grund för ombyggnation. Trycket är även utbytt mot ett Rifle Basix som tillåter något lättare trycke än vad originaltrycket medgav med bibehållen säkerhet, även om det inte är något Jewell direkt. Vore det så att jag skulle bygga en bössa för livet så skulle jag nog avyttra den till förmån för en gammal Sakolåda eller möjligen en Tikka, men estetik och hantverkskänsla kommer långt ner på listan i detta fall. Andra påkar i skåpet uppfyller de kriterierna mer än väl, varför rå själlös funktion kan behövas för att skapa sån där mångfald som alla krystar fram i media nuförtiden. Vad som ytterligare talar för Remingtonlådan är att den är förhållandevis lätt i jämförelse med andra alternativ och utbudet av eftermarknadsprylar får anses vara...tillfredsställande.

Vill man nu maximera möjligheten till ohämmat frosseri bland eftermarknadsprylar så vore ju en kort 700-låda givetvis att föredra, men det minskar kalibervalet en aning och grusar nuvarande kalibertanke.

Andra alternativ vore som redan nämnts en äldre Sakolåda, innan de började fjanta runt med tre låsklackar, eller en äldre Tikka med radmagasin. Rent ekonomiskt så borde det gå att kränga 700:an och hitta någon av de två för mer eller mindre samma pengar. Kompositstockar går att finna till bägge. Rent praktiskt ser jag inga direkta användarmässiga skillnader utöver att ett radmagasin, trots att det är fult som stryk, ger vissa matningsfördelar om framtiden bjuder på plötslig längtan efter skumma patronkonstruktioner och flera pipor.

Ett allvarligt frågetecken är huruvida Remingtonlådan kräver bestående modifieringar för att mata improvedpatronerna, och om dessa modifieringar sabbar möjlighet till att ha fler pipor i andra kalibrar. Om så vore fallet så ser Tikkan direkt klokare ut.

Stock

Ska det vara själlöst och funktionellt så ska det givetvis vara komposit. Remingtons originalstock har uppenbarligen designats av en sockerhög amerikansk förskoleklass på roliga timmen. Pistolgreppet är gjort för kvinnohänder, kolven är för låg, bakkappan ännu lägre och fulheten i hela skapelsen överträffas endast av tyska trästockar med uppkastningsinspirerade vulgosniderier.

Lågbudgetvarianten vore att snickra ihop en lämplig laminatkolv, som har fördelen att enkelt kunna modifieras efter behov. Laminat brukar dock inte vara helt viktlöst, vilket påverkar valet av pipprofil. Då 6,5an ger mer kärlek med lite piplängd så finns det fördelar med att spara vikt på andra håll.

Efter en hel del rotande, funderande och imaginära anläggningar så lutar jag åt McMillans A3 eller Manners T2. Bägge går att få i lättviktsutförande vilket sparar ett par hekto och borde få ner stockvikten till dryga kilot eller strax under. Justerbar kolvkam innebär högre vikt både pga justeringen samt standardfyllningen som då också krävs, och eftersom inga planer finns på ständiga kikarbyten så får nog kolvhöjden justeras med stock-bag eller liknande om den inte är tillräcklig. Grundkraven oavsett stock är hyfsat rakt pistolgrepp som inte försvinner helt i händer över skolflickestorlek, samt tillräckligt hög bakkappa för liggande skytte.

McM A3 har en något nättare framstock än Manners, men utan att ha klämt på bägge är det lite svårt att avgöra vilken som vore trevligast. Krok i bakstocken förefaller ju vara moderiktigt, men för fältbruk är jag inte helt säker på att det är någon större fördel gentemot att lättare kunna höjdjustera med en vinklad undersida. Med inte alltför mycket finurlighet borde man ju enkelt kunna ordna en löstagbar krok för att bättre kunna utvärdera skillnaderna med plan undersida och nyttja endast när det behövs.

Justerbar bakkappa åt alla håll vore ju hallon för att justera till perfektion, men återigen, det själ vikt. Mellanläggshistorien är inte så tokig heller för att åtminstone kunna justera i längsled, men frågan är huruvida det innebär någon signifikant viktskillnad och huruvida nyttan är värd det? Normalt är jag inte så känslig för olika kolvlängder, men man kanske ändrar sig med ökande grad av resultatinducerad petighet? Det är ju å andra sidan inte en tävlingssatsning direkt.

Som bubblare finns Manners T5 i lättviktsutförande, mest för att den ser brutalt skön ut. Men det krävs nog lite extensivt provklämmande på en sådan stock innan jag vågar chansa.

Magasin

Det är möjlig att jag blev tappad i golvet som liten, men jag har ännu aldrig befunnit mig i en sådan situation där tidsåtgången för att göra patron ur magasinet haft någon egentlig vikt. Därtill var jag tillräckligt vaken på grundskolans fysiklektioner för att förstå tyngdlagens principer och senare även inse hur man kan nyttja dessa för att tömma magasinet utan att mantla i och ur varje patron. Således fungerar ADL-lösningen alldeles utmärkt för mina behov och jag har svårt att motivera inköp av annat underbeslag.

Skulle det vara så att jag plötsligt ser ljuset i löstagbara magasin så borde det inte vara någon större sak att fräsa upp stocken i ett senare skede.

Pipa

Pipdimensionerna beror en hel del på vad stocken hamnar på och hur hela ekipaget balanserar. Kring 63-65cm borde bli en fungerande kompromiss mellan fart och hanterbarhet. En #5 profil eller LW:S #2100 Light Weight Varmint borde landa kring 1800 gram och håller bössan inom viktgränserna förutsatt att det inte blir för framtungt och obalanserat. Alternativt gå upp i profil och fluta lite offensivt för att nå lämplig vikt om den extra vridstyvheten kan tänkas ge någon märkbar skillnad.

Vad gäller pipfabrikatet så misstänker jag på goda grunder att jag har en del kvar innan jag personligen kan frammana någon egentlig skillnad mellan en LW och andra märken, men där kanske man tjänar på att vara en aning foglig och lyssna till smedens förslag innan ifall den i slutändan inte skjuter som den ska.

Ljuddämpare ger ju för övrigt möjlighet till lite extra pipvikt vid behov, även om det riskerar att bli en aning otympligt i vissa jaktsituationer med den piplängden.

Kikare och fästen

Milt påverkad av en pågående malariabehandling och tillhörande feberdimma så impulsköpte jag en Zeiss 6-24x56 FL med belyst mildot för direktleverans hem till Svedala. Tanken var att inte kompromissa på optiken och mörkeregenskaperna, hålla nere vikten en gnutta gentemot de mer taktiska historierna, och även få targetrattar tillräckligt användbara för att försöka få kläm på vind- och avståndsjusterandet. Vi får se vad det duger till.

Fästen tänkte jag vara fortsatt icke-tactical och testa Burris Zee med innerringar i befintliga Warneklackar för att kunna uppnå lämplig lutning på kikaren för längre avstånd. Eftersom jag vanligtvis smyger ut på pass istället för luftlandsätts så torde de hålla alldeles utmärkt.

Summa summarum:

Låda: Rem 700 ADL ca 930g

Stock: A3 el T2 1000-1300g

Pipa: 1800g

Vikt utan kikare: 3730-4030g

Kikare: Zeiss 6-24x56 825g

Fästen: Burris + Warne stålklackar ca 200g

Totalt Bössa inkl kikare: 4755-5055g

Torde ge lite utrymme för benstöd och ljuddämpare utan att knäna protesterar.

Som synes så spelar stockvalet rätt stor roll för pipans möjliga dimensioner. Men samtidigt som en lättare stock medger tyngre pipa med bibehållen totalvikt så förskjuts tyngdpunkten samtidigt framåt. Nu handlar det ju inte om någon monsterpipa som ska balanseras, men utan hands on erfarenhet är det lite knivigt att avgöra vad som blir ett framtungt helvete och vad som blir hanterbart även utan benstöd.

Vad säger expertisen?

Publicerat

Jag tycker dina tankar verkar väldigt bra!

En sådan bra trådstart bör läggas under projekt tycker jag :wub:

Möjligen skulle jag fundera på ett Tikka 695 lås och överväga att skippa improvd om pipan inte blir längre än 65cm. Men det är bara en personlig åsikt tycker din är minst lika bra som min.

Publicerat

Mycket intressant projekt,inte helt olikt mitt eget.

Vad som skiljer sig är att jag inte ser vikt som något negativt,snarare tvärtom.

Min premium LRH byggs på en Tikka T3 varmint i 270WSM.

Initialt var jag inne på en McM A4 då mitt vapen är tänkt att vara mer stationärt än smyganpassat.

Den ska fungera på avstånd från 200m och uppåt.

Slutligen har jag nu skickat en beställing på en McM A3 efter diverse mailande med bla McM.

vad som är ett absolut måste för mig är dock justerbar kolvkam,för skytte på långa håll är en helt avslappnad skjutställning ett krav.

Ibland kan det dröja många minuter innan de ytte förutsättningarna och bytet är i skjutbart läge.

Att då ha legat i kanske 20min med att "hålla upp" huvudet med muskelkraft sätter sina spår i kroppen.

Med tanke på att du ska ha ett 56objektiv så känns det som att det finns risk för ovanstående.

Tvivlar på att en stockbag kan ge önskad höjd.

med reservation för din kroppsbyggnad.

/Mike

Publicerat

Du har lagt lite tanke bakom, det märks. Hade personligen gått på en lite smäckrare pipa om du ska jaga med den och bära mycket. Precisionen kommer finnas lika fullt. Förmodligen mer än du kan nyttja i skogen. Sen kaliber, ja det kan ju diskuteras till dödagar. 284 Win borde funka för dina behov.

Publicerat

Om man inte talar om en pang som måste vara bestyckad med en så stor tub,

dvs för så pass uttalade sen vakjakt så anser jag att det finns andra alternativ på optik, Zeissen är allt bra tung,

det har kommit ut ett antal nya varianter av optik, såsom Mil/Mil varianterna för Sightron eller rent av någon av NF modellerna,

beroende på avsedda skjutavstånd är x24 inte alltid tillräckligt enligt mitt sätt att vilja skjuta på, andra håller kanske inte med.

I övrigt, trevligt och bra projekt.

/Christian

Publicerat

Och nu ligger tråden i Pågående projekt. Simon har fått ett pm om saken.

/ Rikard

Publicerat
  • Författare

Ett Tikkalås är ingen tokig idé, men då finnarna generellt har varit mer frikostiga med stålet så vore det intressant att höra om någon har koll på vad ett dylikt väger komplett med underbeslag, magasin, trycke och skruvar?

Angående BJ Improved så är det mest motiverat med "varför inte?". Fartökningen är väl mest motiverad för att få lite mer fjutt i klass ett-laddningar, även om det inte kommer bli bössans huvudsakliga användningsområde. Eftersom en ny pipa ändå ska brotchas så innebär det ingen merkostnad utöver något dyrare laddverktyg. Jag har dock fått för mig att den fortfarande bör ge prestandavinster även i 65cm pipa, men någon kanske har lite mer konkret data som klargör frågan?

Angående transporterbarheten så står det redan en smäcker 308w i skåpet för de dagar det är trevligare med något smidigare. Det är inget allroundvapen som ska byggas. Blir för många kompromisser då. Vikten är inte direkt kritisk, men det har en tendens att lätt dra iväg under planeringen och det går fort att komma upp i 7-8 kg innan allt är på plats. Då tycker åtminstone jag att det börjar bli väl otympligt för den jakt jag bedriver.

Visst, man skjuter helt klart bättre med mer vikt, men förutom den praktiska hanterbarheten så är det även frågan om man ur övningsaspekt inte gör sig själv en liten otjänst genom att bygga något som döljer egna teknikbrister i större utsträckning.

Kolvkamsfrågan är väl värd ytterligare funderationer eftersom kindstödet som Mike så klokt påpekar är synnerligen viktigt. Lite efterforskningar på amerikanska forum där dessa kolvar är mer talrika ger en kluven bild. Vissa uppger sig klara 56mm-objektiv galant med standardhöjd, men samtidigt så råder det ju minst sagt delade uppfattningar om vad som är godtagbar kindkontakt och inte. Jag gissar att jag och Mike har nog rätt lika preferenser i frågan. Det är ju även en fråga om hur pass vanskapt man är kring kindknotorna så i slutändan är det nog bara praktiska tester som kan ge svaret svart på vitt. Om jag ber snällt och underdånigt kanske Mike eller någon annan vid tillfälle låter mig provpilla litegrann under sträng övervakning?

Viktskillnaden med justerbart kindstöd på Manners T2 förefaller vara ca 5 hekto mot standardfyllning, vilket ger en slutvikt på 5,5 med fläskig kikare. Det är ju ingen showstopper direkt för min del, men om den inte behövs sparar jag gärna in den vikten. Totalvikten går att hålla nere en aning med flutning också, men det är i slutändan en fråga om vettig balans. Jag tar hellre lite högre vikt och vettig balans än spara in några hekton och tvingas dras med sunkig balans.

Hmm...kikaren är ju mycket riktigt ett as. Nu köptes den främst för de optiska egenskaperna, samt med ett visst mått av impulsivt vill ha-begär, vars betydelse för plötslig personlig köpkraft icke skall föraktas. Ett Sightron 6-24x50 med Mil/Mil skulle spara två hekto. 8-32x56 sparar 125 gram. Inga avgörande skillnader sett till avsaknad av belysning och sämre (om än inte på något vis dålig) optik. Nightforce har väl svårt att erbjuda en lägre vikt, eller har jag missat någon modell?

Initialt så kommer jag att köra på Zeissen eftersom den redan är inköpt. Spontant klarar jag nog egentligen det mesta med 40-50mm objektiv om optiken håller lite klass, så visar det sig att termosen blir alltför otymplig eller brister i funktionalitet så byts den väl ut. Värdeminskningen för det försöket torde bli hanterbar sett till begagnatpriserna. Förstoringsmässigt kan jag varken säga bu eller bä förrän jag testat.

Funderingarna fortlöper, låt förslagen fortsatt flöda..

Publicerat
  • Författare

Christian N: Har du måhända något minne av vad din hemtillverkade kydexlösning vägde mellan tummen och pekfingret? Fördelar nackdelar kontra inbyggd justering?

Publicerat

Ett Tikkalås är ingen tokig idé, men då finnarna generellt har varit mer frikostiga med stålet så vore det intressant att höra om någon har koll på vad ett dylikt väger komplett med underbeslag, magasin, trycke och skruvar?

Angående BJ Improved så är det mest motiverat med "varför inte?". Fartökningen är väl mest motiverad för att få lite mer fjutt i klass ett-laddningar, även om det inte kommer bli bössans huvudsakliga användningsområde. Eftersom en ny pipa ändå ska brotchas så innebär det ingen merkostnad utöver något dyrare laddverktyg. Jag har dock fått för mig att den fortfarande bör ge prestandavinster även i 65cm pipa, men någon kanske har lite mer konkret data som klargör frågan?

Jag har vägt mina Tikka lås men minnet sviktar tror 690 väger 1,1kg 695 runt 1.blankt men är inte säker på uppgiften :unsure:

Tikka låsen vinner på bra trycke,magasin och utdragre deras nackdel är deras trista rekylklack T3 är väl kanske smartast finns väl mera stockar och rekylklacken är lite mindre dålig ;)

Min tanke med improvd var att du tappar effekt med fabriks och att skjuta ut hylsor bara kostar pipliv, det fina med 6,5x55 är att det finns bra skytte ammo att köpa till bra pris den finessen tappar man lite med en improved.

Publicerat

Christian N: Har du måhända något minne av vad din hemtillverkade kydexlösning vägde mellan tummen och pekfingret? Fördelar nackdelar kontra inbyggd justering?

Bultarna inkl snygg skallarna kanske 100 gram, kydexen kanske 75-80 gram, alu insertsen för stocken runt 15 gram,

totalt sätt ett väldigt lätt/billigt sätt att arrangera med bättre kolvkontakt.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jag har vägt mina Tikka lås men minnet sviktar tror 690 väger 1,1kg 695 runt 1.blankt men är inte säker på uppgiften :unsure:

Tikka låsen vinner på bra trycke,magasin och utdragre deras nackdel är deras trista rekylklack T3 är väl kanske smartast finns väl mera stockar och rekylklacken är lite mindre dålig ;)

Min tanke med improvd var att du tappar effekt med fabriks och att skjuta ut hylsor bara kostar pipliv, det fina med 6,5x55 är att det finns bra skytte ammo att köpa till bra pris den finessen tappar man lite med en improved.

Tack! T3 vore högst gångbart, men det drar även upp totalpriset en aning då dessa ännu betingar ett högre pris på begagnatmarknaden jämfört med sina äldre släktingar. Klar fördel gentemot äldre 69X är dock den växande andelen eftermarknadsprylar.

Förbruka pipa med att skjuta ut hylsor är ju förvisso rätt och riktigt. Nu ska väl å andra sidan improved varianten ge användbar övningsprecision även med originalhylsa om man ska tro sägnen, så jag ser det inte som ett jätteproblem. Samtidigt vinner man hylsliv så det reducerar antalet nödvändiga formskjutningar och därmed också "onödigt" pipslitage. Fartökningen å andra sidan bränner mer pipa om man laddar på, så fan vet om skillnaden är så stor egentligen när det kommer till kritan. Förutsatt att man som jag avser företrädelsevis kör handladdat.

Håkan Spuhr vill jag minnas menade att det tvärare hylsbröstet ger mindre pipslitage jämfört med standard, förutsatt att man laddar mer normalt.

Jag är nog fortfarande inte avskräckt. Pipor ska väl ses som förbrukningsvara ändå och har man inte testat så får man ju aldrig något svar..

Sen går det inte att förneka att det bär emot att bygga custom med något så vanligt som standard 6,5x55. Oavsett dess lämplighet för användningsområdet. Ett customprojekt mår bäst om förnuftighet endast adderas i begränsad dos. :D

Publicerat

Härlig läsning , fint projekt att följa.

Klockren skrivet om valet av fästena "Eftersom jag vanligtvis smyger ut på pass istället för luftlandsätts så torde de hålla alldeles utmärkt. "

Ang. kolvkammen så hade jag nog gått på en sådan lösning som Christian har , för om du tycker den väger förmycket så går det juh alltid ta bort , liksom om du byter glugg.

Dock vet jag att när jag hörde med mcmillan om justerbar kolvkam på deras A5 i Edge så går det inte få , kanske annat hos Manners. Men klart ber man dem fint kanske de kan förstärka områdena runt nfästningen.

Publicerat
  • Författare

Bultarna inkl snygg skallarna kanske 100 gram, kydexen kanske 75-80 gram, alu insertsen för stocken runt 15 gram,

totalt sätt ett väldigt lätt/billigt sätt att arrangera med bättre kolvkontakt.

/Christian

Tackar!

Med andra ord så vore det måhända den viktmässigt lättaste lösningen för att uppnå justerbar kindkontakt. Rimligtvis borde väl lösningen med alu inserts även göra den gångbar på en Edgestock eller finns det något som talar emot?

Publicerat
  • Författare

Härlig läsning , fint projekt att följa.

Klockren skrivet om valet av fästena "Eftersom jag vanligtvis smyger ut på pass istället för luftlandsätts så torde de hålla alldeles utmärkt. "

Ang. kolvkammen så hade jag nog gått på en sådan lösning som Christian har , för om du tycker den väger förmycket så går det juh alltid ta bort , liksom om du byter glugg.

Dock vet jag att när jag hörde med mcmillan om justerbar kolvkam på deras A5 i Edge så går det inte få , kanske annat hos Manners. Men klart ber man dem fint kanske de kan förstärka områdena runt nfästningen.

Jo, jag misstänkte att McM ogärna gör ingrepp i en edgestock, men likafullt så tycker jag Christians lösning med alu inserts borde fungera tillfredsställande eftersom alupelarna tar upp belastningen, men jag kanske tänker för optimistiskt?

Det är ju också skillnad på vad de är beredda att göra med en stock och fortfarande stå för sin livstids garanti och vilka försvagningar man själv är beredd att acceptera med hänsyn till avsett användningsområde.

Publicerat

En egde är i princip hålig, iof är där en fyllnadsmassa men så otroligt lätt,

skulle man applicera min idé med inserts tror jag att man bör köra med lite mer bestående sådana än mina avkapade rörbitar från alu pilar, iofs i 7075 alu men ändå,

sådana som har lite större yta och som då är lättare att montera och få att sitta kvar.

Tja att få Mcm att göra något annat än standard/standard just nu är nog otroligt svårt, med tanke på deras sätt att sälja just nu.

/Christian

Publicerat

Tikka har väl den lösa plåtbiten till rekylklack? Det går att lösa med klack a la´ Rem 700.

Publicerat

Tikka har väl den lösa plåtbiten till rekylklack? Det går att lösa med klack a la´ Rem 700.

Nu vet jag inte vilken Tikka du syftar på men Tikka T3 har en lös rekylklack i aluminium.

När man Köper en kolv från MCM till en Tikka T3 så får man kolven med en inplastad rekylklack i stål från dom.

/Mike

Publicerat

Om jag ber snällt och underdånigt kanske Mike eller någon annan vid tillfälle låter mig provpilla litegrann under sträng övervakning?

Ett Sightron 6-24x50 med Mil/Mil skulle spara två hekto. 8-32x56 sparar 125 gram.

Nu vet jag inte var du bor men vid tillfälle så går det att lösa.

A3 från MCM som beställts tar ca fyra månader att få hem.

Jag har sedan tidigare även en MCM A3-5 med justerbar kolvkam och en M40HTG med justerbar kolvkam.

Som grädde på moset har jag även en Manners T5A :D

Lustigt att Sightron Mil/mil nämns :P jag väntar nämligen på en sådan från skytteoptik i just 8-32x56,kommer att sitta på min 270WSM.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Nu vet jag inte var du bor men vid tillfälle så går det att lösa.

A3 från MCM som beställts tar ca fyra månader att få hem.

Jag har sedan tidigare även en MCM A3-5 med justerbar kolvkam och en M40HTG med justerbar kolvkam.

Som grädde på moset har jag även en Manners T5A :D

Lustigt att Sightron Mil/mil nämns :P jag väntar nämligen på en sådan från skytteoptik i just 8-32x56,kommer att sitta på min 270WSM.

/Mike

För bövelen Mike, ditt vapenskåp är ju ett veritabelt Mekka för kompositkolvsutprovning! :wub:

Det vore guld värt att få möjligheten att klämma lite på de olika varianterna. Det lär nog mota eventuella tvivel. Nu kommer jag ju inte att placera tassarna i Svea Rike förrän om dryga 4 månader, så förhoppningsvis har även A3an landat när jag har vägarna förbi hufvudstaden.

Jag hör av mig!

Publicerat

Inte fått den än? :o Min och Robbans 6-24x50 anlände för ett par veckor sen, men av olika skäl så avbeställdes de. Om nån är intresserad av dessa sikten så är det bara att kontakta Daniel på Skytteoptik.

Publicerat

Inte fått den än? :o Min och Robbans 6-24x50 anlände för ett par veckor sen, men av olika skäl så avbeställdes de. Om nån är intresserad av dessa sikten så är det bara att kontakta Daniel på Skytteoptik.

Hepp! har missat din fråga.

Som jag fått det förklarat för mig så visade det sig att det satt MOArattar på milkikarna i 8-32.....

När nya milrattar kommer kan dom inte svara på så jag lurar på att avbeställa skiten och titta efter något annat istället.

Är i stort behov av en tub nu!

/Mike

Publicerat

Hej, Simon!

Jag har en Tikka 695 (6,5x55 med en 70 cm lång & lite tjockare LW) i en McM A-5/EDGE där jag fäster ett kindstöd, modell mjukare, med kardborre - lätt & funkar. Jag upplevde även att stocken var lite kort så när jag ligger & skjuter så drar jag dit en Slip-on bakkappa.

Inga fagra lösningar men funktionella. Jag skjuter endel bana samt jagar med bössan och är nöjd med funktionerna. Vill du så kan jag väga den.

Mvh Robert