Publicerat April 30, 201115 yr Hej! Jag har bokat en tid i Fredskog till min Wachteltik. Vid träningstillfället kommer hon att vara 8,5 månader och detta kommer vara hennes första kontakt med gris. Hon har tidigare drivit hare vid ett par tillfällen (mycket korta drev, avbrytna efter inkallning (hundförbud)) så poletten verkar ha trillat ner så att säga. Lite svårt att uttala sig om mogenhet i övrigt, ganska mycket valp i sig fortfarande, men ganska förståndig och säker i sig själv. Besöket i hägnet har som syfte att se om där finns intresse för gris och för att se tendenser samt att presentera detta vilt under ordnade former (bättre med några årsgrisar i hägn en en arg, frilevande sugga). Nu till min fråga: Är det för tidigt att släppa en Wachtel på 8,5 månader på gris? Hört både att det kan vara bra att börja i ett hägn i ung ålder men också att det är dumt då de kan få smak för vildsvin för tidigt och bli för heta med skador som följd. Alla åsikter och erfarenheter är hjärtligt välkomna!
Publicerat April 30, 201115 yr Nej det är inte för tidigt när man gör det på sådant sätt som du nu gör dvs presenterar grisen under ordnade former.. Man kan aldrig börja prägla hunden för tidigt till det man ska använda den till.. Beroende på mognads grad styr man sedan över vilka grisar, typ av terräng som man släpper på så inte unghunden åker på en nit första gångerna.. Man släpper ju inte ungwachteln i värsta vassen första grisjakerna.. lycka till med din träning
Publicerat Maj 1, 201115 yr Författare Tack! Det låter ju bra! Är det någon annan som har någon skiljaktig åsikt eller är detta den genomgående åsikten? Behöver mycket input och synvinklar!
Publicerat Maj 1, 201115 yr Bara att köra på Har hjälpt några kompisar i hägnet för att få igång hundarna. Kör du som du tänkt och du lär märka när hunden behöver stöd. En viktig sak vid stöttning och beröm är att du inte kan vara nog så barnslig, glöm machoattityd det brukar inte ge bra resultat på hunden. När skall du dit? Jag skall själv dit där snart med Gonicarna och om du vill ha lite hjälp så bara säg till annars ställer säkert Anders upp och hjälper till.
Publicerat Maj 2, 201115 yr Jag släppte min alpländar tik i hägn när hon var knappt 8 mån första gången . Var själv tveksam om det inte var för tidigt men efter ett samtal med lars scheppler på mamima som tyckte det var ok så var jag i boda och det gick bra .Det blir ju under kontrollerade former så det är bara att köra på.
Publicerat Maj 2, 201115 yr Hej! Jag har bokat en tid i Fredskog till min Wachteltik. Vid träningstillfället kommer hon att vara 8,5 månader och detta kommer vara hennes första kontakt med gris. Hon har tidigare drivit hare vid ett par tillfällen (mycket korta drev, avbrytna efter inkallning (hundförbud)) så poletten verkar ha trillat ner så att säga. Lite svårt att uttala sig om mogenhet i övrigt, ganska mycket valp i sig fortfarande, men ganska förståndig och säker i sig själv. Besöket i hägnet har som syfte att se om där finns intresse för gris och för att se tendenser samt att presentera detta vilt under ordnade former (bättre med några årsgrisar i hägn en en arg, frilevande sugga). Nu till min fråga: Är det för tidigt att släppa en Wachtel på 8,5 månader på gris? Hört både att det kan vara bra att börja i ett hägn i ung ålder men också att det är dumt då de kan få smak för vildsvin för tidigt och bli för heta med skador som följd. Alla åsikter och erfarenheter är hjärtligt välkomna! Det några som har vildsvins hägn har sagt till mig är att man kan få hundar som blir rädda och osäkra på vildsvin om man släpper dem innan de är mogna. Jag var på kurs i helgen, lydnadskurs, där vi gjorde ett litet mental test för att kolla hur hundarna var, min wachtelhane som är lite drygt år visade rätt stor dådkraft men även självbevarelse drift. Men även en del omognad i andra lägen, alltså bestämde jag och tränare som även har vildsvins hägn, att vi ska avvakta till hösten innan vi provar honom på vildsvin för att det ska bli så bra som möjligt. Jag är inte intresserad av att jaga vildsvins så tidigt som möjligt, utan så länge som möjligt. Men däremot kan man ju vänja dem med vildsvin genom att röra sig på marker med vildsvin, dra spår med klöv/skinn osv. Självklart kan det gå jättebra att prova hunden på vildsvin nu som 8,5 mån men det kan även gå åt skogen.
Publicerat Maj 2, 201115 yr Författare Bara att köra på Har hjälpt några kompisar i hägnet för att få igång hundarna. Kör du som du tänkt och du lär märka när hunden behöver stöd. En viktig sak vid stöttning och beröm är att du inte kan vara nog så barnslig, glöm machoattityd det brukar inte ge bra resultat på hunden. När skall du dit? Jag skall själv dit där snart med Gonicarna och om du vill ha lite hjälp så bara säg till annars ställer säkert Anders upp och hjälper till. Jag ska dit den 11 juni. Även min bror ska med med sin tyskråtta, och vi lär väl behöva all hjälp vi kan få. Hört att man får att bra mottagande och bra med hjälp vid behov så det ska nog gå bra.
Publicerat Maj 2, 201115 yr Författare Det några som har vildsvins hägn har sagt till mig är att man kan få hundar som blir rädda och osäkra på vildsvin om man släpper dem innan de är mogna. Jag var på kurs i helgen, lydnadskurs, där vi gjorde ett litet mental test för att kolla hur hundarna var, min wachtelhane som är lite drygt år visade rätt stor dådkraft men även självbevarelse drift. Men även en del omognad i andra lägen, alltså bestämde jag och tränare som även har vildsvins hägn, att vi ska avvakta till hösten innan vi provar honom på vildsvin för att det ska bli så bra som möjligt. Jag är inte intresserad av att jaga vildsvins så tidigt som möjligt, utan så länge som möjligt. Men däremot kan man ju vänja dem med vildsvin genom att röra sig på marker med vildsvin, dra spår med klöv/skinn osv. Självklart kan det gå jättebra att prova hunden på vildsvin nu som 8,5 mån men det kan även gå åt skogen. Är väl ungefär detta jag har hört från något håll innan, och därav tveksamheten. Vildsivnslukten känner hon nog igen då hon brukar hänga med när åteln ska ses över, har även släpat skinn som hon har fått leka lite med.
Publicerat Maj 2, 201115 yr Ett tips - använd ett hägn som samarbetar med kennelklubben så ni får en kontrollerad verksamhet. Kolla om detta hägn är seriöst. Det finns många lycksökare i den här branschen tyvärr.
Publicerat Maj 2, 201115 yr Författare Hur ligger det till med Agusa egentligen? letade runt lite men fick inte reda på så mycket, är det öppet för träning av hundar? Fredskog uppfattar jag iaf som seriöst, är väl ett av de mer välkända.