Publicerat April 30, 201114 yr En kompis ringde igår vid kl 11.30 och berättade att hans morsa kört på en älg och den och en älg till stod 50 m från olyksplatsen han undrade om jag inte kunde komma och avliva den. Sa till honom att ringa polisen så körde jag hem för att hämta bössan men innan jag kom hem så ringde killen och berättade att älgarna hade lämnat platsen. Så jag körde hem och började plocka ihop eftersöksprylarna och inväntade att kontaktmannen skulle ringa. Blev inringd och åker till platsen tog med mig Nelly och hennes avkomma Aika som nu hunnit bli 15 månader och visade fina takter i höstas. Väl på plats hade det samlats en hel del folk och bilen var illa tilltygad hade träffat älgen i 80-90 km. Den hade träffat älgen i bogen sen hade baken slagit in fram dörren. Väldigt mycket skit och en hel del blodstänk på olycksplatsen det tillsammans med hastigheten och att älgen stod kvar en 20 min på olycksplatsen tydde på att älgen inte mådde super. Så jag räknade med ett ganska enkelt eftersök så jag tog med mig förutom Nelly även Aika. Jag började spåra med Nelly och Anders spårade med Aika efter. Benen var med på båda älgarna hittade hår dom första 50 metrarna sen upphörde håravfallet och lustigt nog såg jag inget blod efter älgen lämnat vägen. Efter att spårat ca 500 m utan kommit på någon lega så släpper jag Nelly. Efter 700 m kommer hon ifatt älgarna och det blir ståndskall släpper Aika med gillar inte att samjaga men nu när hon ändå var med på det "lätta" eftersöket kunde hon få vara med vid avslutet. Vi smyger på, väldigt svår vind som kastar hela tiden men vi kommer in hyffsat får syn på älgarna 40 m ut på ett gudrunhygge ser ryggen och huvudet på en av älgarna ser att mycket hår saknas på sidan. hon jagar hundarna hela tiden får inget läge att skjuta då jag inte ser hundarna och inte har koll på älg nr 2. Efter en stund får dom troligtvis vind av mig och sticker. Sen följer 2,5 timmars gångstånd vi lyckas se skymten av älgen någon gång men inte läge att skjuta. Till slut blir det fast stånd vid en 500 m bred sjö vi är då ca 1 km ifrån och vi vågar inta chansa på att det ska stå någon längre tid utan vi springer dit. Det är 20 plusgrader och smarta Mattias glömde att ta med sig något att dricka så har en hel del krampkänning i vaderna nu. Innan vi hinner fram ser jag på gpsen att Nelly är ute i sjön jäklar med Aika går inte i sjön utan springer runt. På andra sidan blev det fast igen så det var bara till att runda och gå på nu har hundarna vart efter 1,5 mil. Vi kommer runt och jag ser att det bara är en älg nu den börjar gå i sjökanten och jag ser att den inte mår bra är väldigt krum nu. Smyger fram till ett hygge som går ner till sjön och tänker skjuta den när den kommer dit. Vad händer jo älgen går isjön igen tar mig ner till sjön hundarna hade inte gått i än så jag skjuter älgen i pucklen när den simmar i vattnet en 50 m ut. Tar reda på vem som är markägare och tillsammans bogserar vi älgen i land med en båt. 4 revben hade gått av och skadat lever och lite av lungan påkörningssidan var väldigt blodsprängd det var en seg rackare. Är väldigt nöjd med hundarna som höll i trots värmen. Somnade tidigt.
Publicerat April 30, 201114 yr En kompis ringde igår vid kl 11.30 och berättade att hans morsa kört på en älg och den och en älg till stod 50 m från olyksplatsen han undrade om jag inte kunde komma och avliva den. Sa till honom att ringa polisen så körde jag hem för att hämta bössan men innan jag kom hem så ringde killen och berättade att älgarna hade lämnat platsen. Så jag körde hem och började plocka ihop eftersöksprylarna och inväntade att kontaktmannen skulle ringa. Blev inringd och åker till platsen tog med mig Nelly och hennes avkomma Aika som nu hunnit bli 15 månader och visade fina takter i höstas. Väl på plats hade det samlats en hel del folk och bilen var illa tilltygad hade träffat älgen i 80-90 km. Den hade träffat älgen i bogen sen hade baken slagit in fram dörren. Väldigt mycket skit och en hel del blodstänk på olycksplatsen det tillsammans med hastigheten och att älgen stod kvar en 20 min på olycksplatsen tydde på att älgen inte mådde super. Så jag räknade med ett ganska enkelt eftersök så jag tog med mig förutom Nelly även Aika. Jag började spåra med Nelly och Anders spårade med Aika efter. Benen var med på båda älgarna hittade hår dom första 50 metrarna sen upphörde håravfallet och lustigt nog såg jag inget blod efter älgen lämnat vägen. Efter att spårat ca 500 m utan kommit på någon lega så släpper jag Nelly. Efter 700 m kommer hon ifatt älgarna och det blir ståndskall släpper Aika med gillar inte att samjaga men nu när hon ändå var med på det "lätta" eftersöket kunde hon få vara med vid avslutet. Vi smyger på, väldigt svår vind som kastar hela tiden men vi kommer in hyffsat får syn på älgarna 40 m ut på ett gudrunhygge ser ryggen och huvudet på en av älgarna ser att mycket hår saknas på sidan. hon jagar hundarna hela tiden får inget läge att skjuta då jag inte ser hundarna och inte har koll på älg nr 2. Efter en stund får dom troligtvis vind av mig och sticker. Sen följer 2,5 timmars gångstånd vi lyckas se skymten av älgen någon gång men inte läge att skjuta. Till slut blir det fast stånd vid en 500 m bred sjö vi är då ca 1 km ifrån och vi vågar inta chansa på att det ska stå någon längre tid utan vi springer dit. Det är 20 plusgrader och smarta Mattias glömde att ta med sig något att dricka så har en hel del krampkänning i vaderna nu. Innan vi hinner fram ser jag på gpsen att Nelly är ute i sjön jäklar med Aika går inte i sjön utan springer runt. På andra sidan blev det fast igen så det var bara till att runda och gå på nu har hundarna vart efter 1,5 mil. Vi kommer runt och jag ser att det bara är en älg nu den börjar gå i sjökanten och jag ser att den inte mår bra är väldigt krum nu. Smyger fram till ett hygge som går ner till sjön och tänker skjuta den när den kommer dit. Vad händer jo älgen går isjön igen tar mig ner till sjön hundarna hade inte gått i än så jag skjuter älgen i pucklen när den simmar i vattnet en 50 m ut. Tar reda på vem som är markägare och tillsammans bogserar vi älgen i land med en båt. 4 revben hade gått av och skadat lever och lite av lungan påkörningssidan var väldigt blodsprängd det var en seg rackare. Är väldigt nöjd med hundarna som höll i trots värmen. Somnade tidigt. Skönt. Slutet gott, allting gott.