Publicerat April 30, 201115 yr sitter o funderar på roliga leksaker o kommer på att jag vill inte byta mig bössa ( jävla tur de ) Kolv: jag har varit inne på McMillan A5 eller någon av Manner´s kolvar, samt AICS kolven likaså. bekant har köpt en bössa med en Bell o carlson medalist tactical full adj kolv på! ser helt okej ut med massa praktiska inställningsmöjligheter o allt. samt att priset jag hitta på nätet va 421 dollar vilket är bra billigare än resterande av dom jag har tittat på skulle gå på med allt extra lull. hur är den kolven? tänker på allt det praktiska. visst utseendet är inte spec tilltalande ( egentligen inte så vacker öht med "taktisk" kolv ) men väldigt praktiskt o de går före allt annat. skulle jag kunna känna mig nöjd med den kolven? är den MYCKET sämre eller bara mycket sämre eller till o med snarlik Mcmillans o Manners kolvar? Pipa: klass 1 egenskaper är ju rätt så tilltalande, dock inte spec akut utan mest bara om läget inträffar så kan de va bra med klass 1 presstandard! jag har kort låda så de begränsar ju en hel del i kaliberval. egenskaper jag vill ha för pipan är långhållsegenskaper! det är typ det! tror att 308 hade varit smidigaste valet men ack så tråkigt i just detta fallet. mer förslag på kaliber mottages tacksamt! går det att göra ett vettigt fungerande pipbytarsystem o i så fall hur fungerar det mer exakt? många frågor som vanligt från mig mvh//Marcus
Publicerat April 30, 201115 yr B&C-kolven kan jag inte uttala mig om annat än att den hörs vara stabil men hyfsat tung (kring 2,5 kg vill jag minnas). Men det beror ju på huruvida det är en nackdel eller fördel för det tilltänkta användningsområdet.. Jag är ju annars lite i samma funderingar angående vettig kolv, men jag är såpass mainstream att jag har bantat ner alternativen till McM eller Manners då jag har snöat in mig på att hålla nere vikten en aning men ändå få tacticalkolvens skjutmässiga fördelar. Låg vikt tenderar dock att kosta.. Korta långhållspatroner har väl diskuterats ganska flitigt på forumet. 6,5 kusinerna 6,5x47, 6,5 Creedmoor och 260 Rem går väl alla ner och har tämligen likvärdig prestanda. 7-08 knuffar lite tyngre kulor. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av någon av dem. Men sök och du skall finna! Är lådan blueprintad redan behöver du bara få en till pipa inpassad av smeden + verktyg för att spänna fast pipan och skruva av och på lådan. Här visas det hur det kan gå till.
Publicerat April 30, 201115 yr Författare att kolven är tung gör mig absolut inget. jag har kommit förbi det stadiet med o ha en ybergrov pipa på bössan. dock endast 55cm lång men lik förbannat VÄLDIGT tung. plus kikarsiktet som bara det väger strax över 1kg med 2,5kg kolv på bössan lär vikten stanna runt 7,5-9kg ( då jag inte vet utgångsvikten nu förutom att den är jäkligt tung iaf ) jo det har diskuterats en hel del angående dessa små klass 1:or. har dock bara ingen som helst aning om vad jag är sugen på. 260 låter ju vettig o bra kulor finns i överflöd. kör nu med a-max i 6mm o den funkar VÄLDIGT bra lite bortskämd blir man till o med hmm om lådan är det måste jag faktiskt höra med föregående ägaren om, har ingen koll på det o kommer inte ihåg om jag frågade det heller. tack för länken. ska ta o titta där o se hur de går till känns ju bättre o ha 1 endaste bössa som funkar till allt även om en sauer 200 str hade funkar o ha som klass 1:a ( men lite väl tråkigt va? ).
Publicerat Maj 1, 201115 yr B&C gör mycket bra kolvar till bra priser. Frågan är vad du tänkt dig för användningsområde? Deras Tactical fully adjustable är nog den mest jaktfientliga stock jag kan tänka mig Stocken är byggd för att alltid skjutas med monopod(finns ingen plats för bag-riding)om du inte har känt på den kan jag meddela att den är extremt klumpig att såväl handha som bära. Om jakt står på programmet hade jag valt denna istället: Det är deras Tactical vertcal grip. Angående kaliber så är väl 260rem det naturliga valet med tanke på robban kunskaper /Mike
Publicerat Maj 1, 201115 yr Författare Hejsan o tack för svaret. Hmm alltid retar det någon Jakt står på tapeten, nu ska det dock sägas att jag jagar inte som dom flesta andra. Jag sitter o skjuter o då med skjutkäppar/benstöd eller så ligger jag ner o skjuter o då med benstöd. På vilket sätt är den jobbig att bära på? Skaver den extra på ryggen på något ställe eller är den bara jäkligt tung? Tyngden går att leve med, med hjälp av bra rem/sele! Vet inte om du kände på Vetterns bössa förut mad mike, men de är ju denna jag har o pipprofilen är som ett avgasrör Hur finner du den kolven du länkar till? då står jag utan ställbar bakkappa o kindstöd igen nämligen? Jag gillar skarpt o kunna ställa in allt efter mig sj så det sitter perfekt, kommer jag då finna den som "dålig"? Sen så är det en hel del skytte som bedrivs oxå! den är ju så underbar kolvträsket är ju en djungel !
Publicerat Maj 1, 201115 yr Om det är F-class skytte på agendan så blir det nog bra Kolven finns på B&C hemsidan. Då den kolven du funderar på är den enda som Bell&Carlson har som är fullt justerbar så hade nog jag tittat på andra fabrikat istället. Dollarn står just nu i ca 6kr,det blir inte billigare än så. Om jag hade varit dig hade jag kollat på MCM specials då dom har färdiga kolvar till Rem 700 RH SH,behövs det någon smärre inletting så finns ju robban ett stenkast bort(rätt avis på att du har honom så nära) Jag har inte känt på din bössa men sätter en slant på att min M40 HTG är tyngre /Mike
Publicerat Maj 1, 201115 yr Författare lyckades ju släpa runt på en STR med långpipan o dämpare på i ett halvår så har tittat på dom mest vanligt förekommande märkena som har föreslagits här o på grannkanalen. billigt är det med dollaren nu det tackar man ju för! dock ska de handlas en bil nästa månad så kontot åker på en lite större käftsmäll där . så om det går att tumma lite på något som inte har med egenskaperna ( förutom o bära då för de struntar jag mer eller mindre i hur de går, den smärtan kan jag leva med ) att göra så är jag tacksam för det. Mvh/Marcus btw jag gissar oxå på att din klump är tyngre. men jag har nog världens sämsta balans o skryta med iaf
Publicerat Maj 1, 201115 yr Författare 743 dollar hamnar jag på när jag fått med det jag vill ha ( förutom färgen,frakten o säkert svenska staten ska ha sitt oxå! ) för en Mcmillan A5 o de är ju helt klart lockande med billig dollar men inte så lockande när bilen går före i inköp tack för tipset om deras sida där. dom jag fann där just för stunden var mer för "jakt" inspirerade för min smak
Publicerat Maj 1, 201115 yr Om ditt budget tak är ca2500:- och du inte är beredd att kompromissa om tillbehören så är det bara B&c som kvalar in och vidare diskussioner är meningslösa På MCM specials så finns det en färdig A5 för 4000:- som har allt du vill ha förutom att kunna ställa bakkappan i höjdled. Men du verkar redan ha bestämmt dig för vad du vill ha /Mike
Publicerat Maj 1, 201115 yr Författare vart hittar du den A5:an? titta där nu igen men jag lyckades då inte hitta någon budgetten är inte 2500kr för de kommer aldrig funka iaf med frakt o sånt. vill hålla alla dörrar öppna. Mcmillan A5 kan jag tänka mig för den har jag klämt lite på o finner den ganska så behaglig faktiskt AICS har jag aldrig klämt på så den kan jag inte uttala mig om. Manners kolvar har jag aldrig skådat i hela mitt liv så där är jag oxå novis TRG kolven är ju störtskön men sån känns lite dyr o jobbig o börja bygga om för o passa rem SA låda! ställbar bakkappa går o fixa i efterhand i värsta fall, ska väl inte vara helt omöjligt o lyckas få in en liten tid hos Robban för de om man köper ny kolv
Publicerat Maj 1, 201115 yr Författare vad är det för skillnad på A4:an och A5:an förutom att A4:an ser ut o ha lite mer utfyllnad där fram ? velandet är stort här :wacko: btw hittar fortfarande inte den där A5:an du snacka om
Publicerat Maj 1, 201115 yr vad är det för skillnad på A4:an och A5:an förutom att A4:an ser ut o ha lite mer utfyllnad där fram ? velandet är stort här :wacko: btw hittar fortfarande inte den där A5:an du snacka om Tror att det är denna Mike far efter. "#2649 ADJ A5 PAINTED BLACK, SNIPER FILL, RH S700, REM BDL F/P, REM VAR/SENDERO B/C, INTEGRAL C/P, SPACER SYSTEM, 3 STUDS. $675.00 3/30/11" Ligger under Specials på MCM hemsida. Under A-series
Publicerat Maj 1, 201115 yr Författare jaha ja jag tittade bara under märken och hitta där ingen. hmm mkt pengar men kvalla kostar ju oxå så tack för visningen till rätta sidan
Publicerat Maj 1, 201115 yr Författare Angående kaliberval för nästkommande pipan. Vilka fördelar och Nackdelar har 260 och 7-08 gentemot varandra? egentligen tror jag att det kommer bli en ny pipa i 6xc då kalibern är typiskt svensk, dvs LAGOM i de mesta.