Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Buktar grisar

Featured Replies

Publicerat

Som sagt buktar grisar ???

Satt och tänkte tillbaka på årets grisjakter och min uppfattning är att grisar kan buktar rätt bra om de har en hund efter sig som skallar på löpan. Däremot har man en hund som förföljer tyst går oftast grisen rakt ut! Precis som är fallet med rådjur, har haft en drever som ibland kunde driva helt tyst och dom rådjuren stack rakt ut! Mina erfarenheter är inte så hemskt stora men det kanske finns andra som har mer erfarenhet. Kanske ska tillägga att jag har jagat med de flesta spetsar t.ex. Björnhund, Gråhund, Jämthund och Laika. Däremot inskränker sig mina erfarenheter med skällande hundar till en coonhound som var glesskallig men med ett väldigt bra skall. Är det så att det kan bukta ännu bättre med en hund som skallar tätare ???

Publicerat

Min erfarenhet är att dom visst buktar men det beror till stor del på vad det är för gruppering av grisar. Stora grupper har lättare att bukta såtillvida att hunden lyckas spränga gruppen. Om hunden då fortsätter på ett ensamt eller en liten grupp brukar oftast dom som blir kvar ojagade bukta rätt bra. Men det är som sagt svårt att säga nåt generellt om grisar eftersom dom oftast går i klunga och enlligt min mening sällan splittrar gruppen.

Vildhog

Publicerat
  • Författare

Håller med dej att grisar som blir ensamma och är ojagade verkar ofta springa omkring i området. Det är mycket vanligt att man ser många odrivna grisar i området man jagar av och då kan de ofta vara på väg in i området. Men vi har även haft grisar som har buktat runda på runda när dom haft Coonhounden efter sig! En gris i vintras sköt vi efter drygt en timmes drev och då hde den i stort sett gått tre rundor i samma spår!

Publicerat
Håller med dej att grisar som blir ensamma och är ojagade verkar ofta springa omkring i området. Det är mycket vanligt att man ser många odrivna grisar i området man jagar av och då kan de ofta vara på väg in i området. Men vi har även haft grisar som har buktat runda på runda när dom haft Coonhounden efter sig! En gris i vintras sköt vi efter drygt en timmes drev och då hde den i stort sett gått tre rundor i samma spår!

Mycket hänger nog på hunden.....är den het som fan bär det oftast iväg i sken eller fastnar i stånd om grisen är tjurig. Jag personligen tycker det är roligare om hunden är lite cool med grisarna.....brukar bli mer skottchanser för passskyttarna då.

Coonhound va nytt för mig.....hur är en sån?

Vildhog

Publicerat
  • Författare
Coonhound va nytt för mig.....hur är en sån?

En positiv upplevelse! Det bästa jag har varit med och jagat med. En fördel var att just den här inte var intresserad av älg. Mycket hörbart "skall" men mer ett hoande. Hade lätt att ta upp, gick mycket i vind! Kunde kanske varit lite mer spårnoga men det är en smaksak. Den största fördelen var att grisen höll sig på marken, rätt spännande när man kan höra drevet i över en timme och det går runt en, varv på varv. Snacka om att stå på helspänn :o :o

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Hittade en gammal tråd som jag vill ta upp igen! Kan man få en gris att bukta om man har en hund som skallar som förföljer! Mitt svar är ja har haft ett par grisdrev med min Wachtel i å rsom har gått flera rundor innan det dragit iväg och då skallar inte min Wachtel precis ofta på gris.

Roligt att höra erfarenhet av t.ex. Kopovägare.

mats

Publicerat

Jag anser det vara biotop avhängt till stor del. I vissa botoper går det knappt att få stopp på en gris medans i andra buktar dom ju runt sin egen axel.

MVH

Publicerat
  • Författare

Tror du en spets hade kommit tillbaka med grisen som terrien gjorde på dagens jakt? Läste i din jaktdagbok ;)

MVH

Publicerat

Jag tror att du kan få grisar att "bukta". Jag tror att två förutsättningar måste vara uppfyllda för att chansen skall öka. För det första får grisen/arna inte vara för hårt ansatta av hund. Många och skarpa hundar leder till ståndskall i tät terräng alternativt sken rakt fram. För det andra kan det inte krylla av folk i skogen. Stora arrangemang med massor av skyttar som ställs ut försvårar nog möjligheterna att få grisar att bukta. De vet att det finns folk i området och lämnar det.

Hr märkt att grisar som jagas av en eller två hundar gärna flyttar sig mellan kända områden. Det kan leda till att de kommer åter till "upptagsplats" efter ett tag.

Publicerat
Tror du en spets hade kommit tillbaka med grisen som terrien gjorde på dagens jakt? Läste i din jaktdagbok ;)

MVH

Min uppfattning är att åtminstone min gråhund helt anpassar sig till vad grisen vill och grisen vill helst stå där den är trygg. Är den inte trygg i upptaget så söker den upp en sådan plats innan hunden får "ställa" den. Sedan finns det tuffare exemplar som har en offensivare läggning och omedelbart försöker ställa grisen oavsett biotop, s.k nål och tråd hundar. ;)

Så svaret på din fråga är nog beroende på platsen för kontakten och då sker bukten också utan skall tyvärr.

Publicerat
  • Författare

Intressanta iaktagelser.

Tror Stojjan har mycket rätt i att det buktar bättre i ostörda marker. Då det har buktat har det varit i områden där det inte varit mycket trampat.

Sen är det kanske så enkelt att det buktar lika bra oberoende om de skallar eller ej bara det att man hör bukten om hunden skallar. Detta lär man få veta nu när var och varannan kör med Astro ;)

Men en sak är då säker det är roligare när man kan följa drevet med hjälp av hörseln än med elektroniska hjälpmedel ;D ;D tycker jag skall tilläggas ;) ;)

Lycklig Wachtelägare :) :)

Publicerat
Men en sak är då säker det är roligare när man kan följa drevet med hjälp av hörseln än med elektroniska hjälpmedel ;D ;D tycker jag skall tilläggas ;) ;)

Lycklig Wachtelägare :) :)

håller me dej!. men ja kan av erfarenhet påstå att kombinationen är väldigt spännande!.. att både höra det och se det på skärmen!..  ;D ;D

Mvh

Publicerat
Jag anser det vara biotop avhängt till stor del. I vissa botoper går det knappt att få stopp på en gris medans i andra buktar dom ju runt sin egen axel.

MVH

Håller med här. Vi har lite olika marker vi jagar i och i vissa så verkar grisarna gå ganska snabbt rakt ur marken och i andra så buktar de lättare inom såten. Detta oavsett vilka typer av hundar de haft efter sig.