Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lyckas inte få till sättdjupet på tändhatt

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Enl. manul till Hornady handverktyg för tändhattar skall sättdjupet bli 0.001'' till 0.005'' (0,0254mm till 0,127mm).

Jag har inga problem att få i Fedaral 215 tändhatt i en Norma 30-06 hylsa, men den sista biten som skall ordna sättdjupet vill sig inte alla gånger.

Ibland blir sättdjupet mellan 0,02mm 0,03mm, men i vissa fall känns det som tändhatten ligger 'flush' med hylsbotten.

Alla hylsorna är rengjorda i tändhattsläget innan isättning.

Mäter jag upp djupet på tändhattsläget i hylsorna är det 3,2-3,3mm vilket oxå är höjden på federaltändhatten. Ekvationen går för mig inte riktigt ihop om man inte trycker så hårt att tändhatten förlorar sin rundade form. Ska man vålda så??

Normas fabriksladdningar som jag mätt på har sättdjup på 0,15-0,2mm

Ngn som har haft liknande erfarenheter? Finns det andra tändhättar som är 'kortare' eller enklare att få till den sista biten?

Publicerat

"Flush" funkar faktiskt. Men allt som sticker upp ovanför hylsan är förkastligt. Det skiljer lite mellan olika tändhattar och hylsfabrikat.

Jag använder en pocket primer uniformer till de hylsor som jag anser behöver och förtjänar det (exempelvis Lapua 308:or). Helt enkelt en "planförsänkare" som ser till att hylsans tändhattslägesdjup är optimalt för varje hylsa.

http://blog.sinclairintl.com/2010/07/07/sinclair-primer-pocket-uniformer/

Jag rekommenderar att du skaffar modellen som funkar ihop med en vanlig skruvdragare ;)

En annan fördel med detta verktyg är att det är extremt enkelt att rengöra tändhattsläget när du ska ladda nästa gång. Bara att ta ett varv för hand med "primer pocket uniformer"-verktyget så tar den bort precis allt slagg och sot, och lämnar en perfekt skinande yta :wub:

Publicerat
  • Författare

Verktyget låter som en lösning.

Efter lite google-fu hittade jag på grannkanalen att Federal 215 kan vara olämplig i Normahylsor

Samt att Federal 210 kan vara hela 0,2mm lägre

29yp6l4.jpg

Är det värt ett försök med Federal 210 eller ska man prova ngt helt annat märke?

Publicerat

Använder du ett handpriming-verktyg? Jag, som får erkännas är ganska grön på handladdning, fick rådet att trycka i tändhatten så hårt det går (Inom rimliga gränser - ett nyp tills man känner det tar stopp - som vanligt), rotera hylsan ett kvarts varv utan att mata i en ny tändhatt och därefter trycka till tändhatten igen.

Gick en kurs i handladdning nyligen (Var där jag fick rådet) och ibland när man satte i tändhattarna där så märkte man att de kom ibland inte djupare än hylskanten trots att man tryckte för kung och fosterland. Men efter att jag testat med metoden att vrida ett kvarts varv och trycka till igen får jag vad som för mig känns som perfekt försänkta tändhattar. Detta har varit både med Norma-hylsor och CCI-tändhattar och Winchester-hylsor och Federal-tändhattar.

My two cents...

Publicerat

Uniformer verktyget är super bra då det försänker något i hylsan och sedan helt överlägset att rengöra med. Men det ska inte behövas för att få hattarna att ligga under botten, däremot ska man inte var blyg när hattarna trycks på plats beroende på vad man sätter dem med kan det krävas ordentligt med kraft.

Sätter man med en handhållen är knepet ovan att vrida om hylsan och trycka en gång extra ett bra tips.

Publicerat
  • Författare

Tjöpte ett gäng med Federal 210, de mäter ~3,20mm medans Federal 215 mäter ~3,25mm. Provade med två 210or och jämförde med de bästa sättdjupen jag erhållit med 215, det blir synbart bättre med 210.

borat_great_success_37741729.jpg

• 1 month later...
Publicerat

Använder du ett handpriming-verktyg? Jag, som får erkännas är ganska grön på handladdning, fick rådet att trycka i tändhatten så hårt det går (Inom rimliga gränser - ett nyp tills man känner det tar stopp - som vanligt), rotera hylsan ett kvarts varv utan att mata i en ny tändhatt och därefter trycka till tändhatten igen.

Gick en kurs i handladdning nyligen (Var där jag fick rådet) och ibland när man satte i tändhattarna där så märkte man att de kom ibland inte djupare än hylskanten trots att man tryckte för kung och fosterland. Men efter att jag testat med metoden att vrida ett kvarts varv och trycka till igen får jag vad som för mig känns som perfekt försänkta tändhattar. Detta har varit både med Norma-hylsor och CCI-tändhattar och Winchester-hylsor och Federal-tändhattar.

My two cents...

Ett bra tips. Jag gjorde som du skriver att pressa två gånger med 1/4 vridning mellan pressningarna. Då blev det bra :) .

//Ulban