Publicerat Maj 2, 201115 yr Min Classic 90 i 6.5X55 har alltid haft träffbilder ala hagelgevär med jaktmatch. Men jaktammunitionen har fungerat bra, med täta fina träffbilder! Det har med lite lirkande gått att få ett papper emellan pipa och stock. Men eftersom bössan gått bra med jaktammon så har jag inte ägnat det någon tanke. Men härom veckan så fick jag ett ryck och plockade isär bössan, och slipade ur pipkanalen. Så nu löper ett dubbelvikt A-4 lätt mellan pipan och stocken. Så i dag tog jag mig tid och åkte till skjutbanan för att kolla om det blev någon skillnad. Första 4 skotten var jaktammo, fin träffbild som vanligt med den. Men den satt några cm lågt och lite till vänster, inte där det brukar ca 4 cm överslag på 100 m. Träffarna satt alltså ca 8 cm lägre än dom brukar! Nästa serie om 4 skott blev med jaktmatch, döm om min förvåning, ca 4 cm över riktpunkten något till vänster men skapligt samlat. Det blev genast en serie till om 4 skott, med samma resultat, förutom att dom satt lite tätare. Eftersom jag ville ställa in bössan för jaktmatch för träning så skruvade jag kikaren lite i sida och höjd. Så blev det ytterligare en serie om fyra skott, tredje skottet klantade jag mig på men jag blev rätt nöjd ändå!
Publicerat Maj 2, 201115 yr Ser bra ut, jag ser gärna mer spel mellan pipa o framstock på mina vapen men om du förseglar träet i kanalen och har lite passning på att det alltid går fritt så fungerar säkert dina dubbla A4:or också. Grattis till en bra åtgärd för att göra ditt eget vapen bättre och mer pålitligt. /Christian
Publicerat Maj 2, 201115 yr Ser bra ut, jag ser gärna mer spel mellan pipa o framstock på mina vapen men om du förseglar träet i kanalen och har lite passning på att det alltid går fritt så fungerar säkert dina dubbla A4:or också. Grattis till en bra åtgärd för att göra ditt eget vapen bättre och mer pålitligt. /Christian Amen! Om bara fler vapenägare kunde komma till samma slutsats så hade vi snart minskat ner diverse felaktiga träffar pga uselt vapenägande. Bra jobbat och som Chris skrev, ta gärna lite mer så du har iaf 2mm spel mellan pipa och trät. Mvh. Robban
Publicerat Maj 2, 201115 yr Skönt att det skjuter som det ska, dock lite konstigt att i ditt fall bara vissa ammosorter påverkats av att inte pipan var friliggande. /Petter
Publicerat Maj 2, 201115 yr Författare Det dubbelvikta A-4 pappret är av en något kraftigare kvallitet än vanligt kopieringspapper. Och det formligen ramlar ner mellan pipa och stock av egenvikt! Pipkanalen fick tre behandlingar med stockolja, med ett dygn mellan varje behandlig innan bössan skruvades ihop. Men jag kommer att hålla koll på det, både på den här bössan och mina andra studsare! Att bössan gick bra med jaktammo, i mitt fall Lapua Mega. Och som en kratta med Norma jaktmatch har förbryllat mig också. Jag har hört talas om fler Classic 90 i samma kalliber med samma fenomen. Kanske lite därför jag inte brytt mig så mycket. Förrän i höstas när en vapensmed rynkade på ögonbrynen och menade på att ”dom bössorna brukar gå bra med det mesta”. Men min egen teori som jag helt saknar teknisk bevisning för. Är att det varit kulvikt och laddning i patronen som avgjort om den har gått bra eller inte. Jaktkulan är ju tyngre och krutladdningen lite kraftigare än jaktmatchen och att det skulle påverka pipsvängningen negativt för jaktmatchens mindre vikt och laddning när det var lite tajt i stocken. Men det är som sagt bara min egen teori, men den känns trolig! Men jag är mottaglig för andra förklaringar på fenomenet!
Publicerat Maj 2, 201115 yr Har du testat med lapuas tränings ammo, den går som tåget i min rem 700...
Publicerat Maj 2, 201115 yr Författare Har du testat med lapuas tränings ammo, den går som tåget i min rem 700... Nepp det har jag inte, men jag har funderat på det! Men å andra sidan, nu går ju bössan som den ska med Normas jaktmatch.