Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan man översätta laddata från en kula till en annan?

Featured Replies

Publicerat

Jag har en fråga som kanske verkar dum men som jag gärna skulle få avstämd. Försiktighet är ju en dygd vid handladdning. Speciellt när man handladdat i ungefär fyra veckor.

Jag vill ladda .223 Remington med Hornadys 60 gr Spirepoint. Jag har tillgång till Vihtavouri N140 krut men i Vihtavouris laddata-blad så finns denna kula inte med. Däremot finns laddata för Hornadys 60 gr HP med. Jag har förstått såpass mycket att man generellt inte direkt kan översätta laddata för en kula med vikt x till en annan kula med vikt x med tanke på saker som kulans yta mot pipan, mantelns tjocklek, materialet som kulan är tillverkad av med mera.

Men, om jag tittar i Hornadys laddmanual (Där jag inte har tillgång till någon av kruten som nämns) är båda dessa kulor upptagna under samma rubrik och man rekommenderar alltså exakt samma krut och exakt samma laddningar för båda kulorna.

Innebär detta att det borde gå att använda laddatan från Vihtavouris datablad för Hornady's 60 gr HP och lita på att min- och max-vikterna stämmer även för Hornady's 60 gr Spirepoint?

Det verkar ju rimligt men ville kolla om det är någon som har avvikande åsikt (Och gärna varför isåfall - så man lär sig något på kuppen).

Publicerat

Kulor är mycket riktigt olika hårda och ger olika friktion. Om Hornady, som dessutom gjort kulorna, anser att de är jämförbara kan du dock lugnt använda samma laddata för bägge. Börja i vanlig ordning lågt och arbeta dig upp.

Lycka till & välkommen till träsket ;) !