Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hålspets/spitzer/helmantel?

Featured Replies

Publicerat

Skillnad mellan dessa kultyper?

Vid övningskytte och vid tex fågeljakt?

Publicerat

Hålspets- kan vara en HP på en jaktkula eller en matchkula,

det ena är ett sätt att säkerställa expansion, det andra ett resultat av tillverkning.

Matchkulor kan vara ok till toppfågel, Scenar exempelvis.

Spitzer- spetsig kula, till skillnad från trubbiga, eller i varje fall en beskrivning av en kula som har en längre ogiv än en trubbig,

exemppel, Scenar är en slags spitzer kulan, Oryx är det inte.

En spitzer kan vara en helmantel eller inte och anger inte något särskilt om kulans egenskaper i övrigt.

Helmantel är en beskrivning på en kula som har en hel mantel/sluten mantel framtill, kallas FMJ, full metal jacket, en TFMJ är en total full metal jacket och beskriver en kula som är helt omsluten av manteln, inte helt vanliga då det kostar extra att skapa en sådan.

Helmantel kan vara en passande kula för toppfågel och träning på elektron älg där det inte får riva i duken eller riva fågeln.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Hålspets- kan vara en HP på en jaktkula eller en matchkula,

det ena är ett sätt att säkerställa expansion, det andra ett resultat av tillverkning.

Matchkulor kan vara ok till toppfågel, Scenar exempelvis.

Spitzer- spetsig kula, till skillnad från trubbiga, eller i varje fall en beskrivning av en kula som har en längre ogiv än en trubbig,

exemppel, Scenar är en slags spitzer kulan, Oryx är det inte.

En spitzer kan vara en helmantel eller inte och anger inte något särskilt om kulans egenskaper i övrigt.

Helmantel är en beskrivning på en kula som har en hel mantel/sluten mantel framtill, kallas FMJ, full metal jacket, en TFMJ är en total full metal jacket och beskriver en kula som är helt omsluten av manteln, inte helt vanliga då det kostar extra att skapa en sådan.

Helmantel kan vara en passande kula för toppfågel och träning på elektron älg där det inte får riva i duken eller riva fågeln.

/Christian

Funderingarna dök upp när jag hittade en SBT(spitzer boat tail) match kula(Sierra SBT match king). Den torde då funka bra till fågel och tavla om jag förstått det rätt?

HP match är det verkligen något att skjuta fågel med? Eller är det så att den ändå håller ihop utan att expandera. Jag har alltid förknippat HP med expansion utan vidare reflektion... -_-

Publicerat

Jag har skjutit tjäder med HP match, den hann nog aldrig expandera särkilt mycket innan den var igenom fågeln. Jag har även grävt ut sådana ur sandvallen och kan säga att expanderar gör dom.

Publicerat

jag har några kulor som heter sierra spitzer och dom har jag använt till allt.

Publicerat

tjohhhooo,

nu är det läge att sortera, sålla o hålla ordning på saker,

Sierra har följande pilar:

Matchking, en HPBT, tävlings/träningskula

Gameking, en SPBT och HPBT kula för jakt

Blitzking, en plastspetsad kula som är lättexpanderad

Pro-hunter, en lite billigare jaktkula som är en FB och lite tyngre

Varminter, en HP kula, i de flesta kalibrar som är enkom för att göra sönder saker med

Ergo:

HP är inte alltid en jaktkula, enbart meddelar att det är en hålspets

BT berättar att kulan har en skålad häl, dvs en boat tail, kan sitta på vilken kula som helst

GK- står för gameking, ie jakt

MK- matchking

FB- flatbase är en kula som är helt platt baktill.

RN- round nose, en trubbig kula

Spitzer- är en spetsigare kula med vad som kan förväntas vara bättre balistiskt

Nåja kanske lite prenentiöst men samtidigt kan det vara bra att alla har termerna klara för sig.

/Christian

Publicerat

En kompis åker Sierra Spitzer i sin 22-250 i herrejösses fart och som jag uppfattat hans målande beskrivningar av träff i vilt så är det en varmintkula.. Kollat lite på den och jag har för mej att det var en vanlig blyspets? I 22.cal då rå..

Mvh!

Publicerat

Farten dödar brukar det heta,

spitzern i .224 är lätt och med tunn mantel klart att den ger explosiv effekt i en 22-250, men visst är det roligt :D

å andra sidan med 45 grains .224 varminter från Sierra i en 22 hornet får man precis lagom precision o expansion.

/Christian

Publicerat
  • Författare

tjohhhooo,

nu är det läge att sortera, sålla o hålla ordning på saker,

Sierra har följande pilar:

Matchking, en HPBT, tävlings/träningskula

Gameking, en SPBT och HPBT kula för jakt

Blitzking, en plastspetsad kula som är lättexpanderad

Pro-hunter, en lite billigare jaktkula som är en FB och lite tyngre

Varminter, en HP kula, i de flesta kalibrar som är enkom för att göra sönder saker med

/Christian

Jepp.... Var nog lite snabb när jag tittade, spitzer är en game king!

(Får skylla lite på att det snurrade en hel del kulor och vikter i huvudet. HP, FMJ, BT, Norma, Swift, Sierra och allt annat jag tittade på)

Publicerat

HP-match-kulor har generellt en tendens att expandera explosivt vid anslag. Titta på bilden på den här sidan:

http://ammo.ar15.com/project/Self_Defense_Ammo_FAQ/index.htm#RIFLE AMMUNITION

Att döma av den här skulle jag inte rekommendera HP-match-kulor till fågel. Nr 5 ovanifrån är en .224 Sierra Match King 77 gr skjuten i 5,56x45 mm NATO-hastigheter. Explosiv expansion efter fem centimeters penetration med massa små fragment som flyger åt alla håll och kanter.

Publicerat

HP-match-kulor har generellt en tendens att expandera explosivt vid anslag. Titta på bilden på den här sidan:

http://ammo.ar15.com/project/Self_Defense_Ammo_FAQ/index.htm#RIFLE AMMUNITION

Att döma av den här skulle jag inte rekommendera HP-match-kulor till fågel. Nr 5 ovanifrån är en .224 Sierra Match King 77 gr skjuten i 5,56x45 mm NATO-hastigheter. Explosiv expansion efter fem centimeters penetration med massa små fragment som flyger åt alla håll och kanter.

-Tja ovanstående är säkert sant för en del matchkulor och hastigheter men det är inte allmängiltigt,

väldigt belysande dock för hur effektiva vissa så kallade icke jaktkulor är medium dock, väldigt imponerande enligt mig.

/Christian

Publicerat

-Tja ovanstående är säkert sant för en del matchkulor och hastigheter men det är inte allmängiltigt,

väldigt belysande dock för hur effektiva vissa så kallade icke jaktkulor är medium dock, väldigt imponerande enligt mig.

/Christian

Du har helt rätt i att inte alla hålspets-matchkulor uppför sig så. På bilden under på sidan jag länkade till ser man längst ner resultatet av en .308 175 gr SMK vid ca 805 m/s.

Den penetrerar över 10-12 cm innan sårkaviteten börjar expandera. Sedan får man en rejält expanderad sårkavitet samtidigt som det största fragmentet ändå peneterar 60 cm.

Men kollar man på de andra hålspets-matchkulorna verkar explosiv expansion vara mer regel än undantag.

Får man fråga i vilka hastigheter man inte ser denna typ av effekt, är det vid låga eller höga? Är novis på området.

En fråga till också, är det tillåtet att jaga ex rådjur med en SMK 77 gr i 223 Rem? Kravet är ju att det måste vara expanderande ammunition som används. SMK är ju egentligen inte designad för att expandera, det är väl så att säga mer en bieffekt av designmålet att få hög precision än ett designmål i sig.

Publicerat

Din fråga har besvarats efter en omfattande diskurs av en handläggare på NVV och via Robsoft,

oaktat om en SMK fungerar så är det tillverkarens etikett på kulan som avgör dess legalitet,

så svaret är att med en SMK är det inte legalt att jaga rådjur, men med en Berger VLD hunting är det helt legalt.

Tramsigt, fjånigt osv, ja kanske det men det viktigaste är att alla vet var gränsen går och nu vet du.

en SMK oaktat om det är en 69/77/80/90 grain i .224 är ganska vek och även om den säkerligen skulle fungera till jakt så skall man åminnas att det blir en mindre djupverkan än med andra kulor av annan design,

bättre eller sämre är inte en fråga av relevans då det inte är legalt att bruka dem.

/Christian