Publicerat Maj 3, 201115 yr Hejsan, mitt namn är Magnus, bor i falun. Jag har precis kommit ut ur garderoben som kniv pulare. Har hållt på i ca 3 månader, och gjort 3 knivskaft, en till min bror som jaktkniv, en täljkniv till mig själv, och en som jag inte riktigt vet Har sett och läst om alla fina knivar som ni har gjort och fått mycket inspiration. Så nu tänkte jag lägga upp lite bilder på en liten fulltangare som jag har gjort och skulle vilja höra vad ni tycker om den. Blad M.eklund AEB-L stål. Skaft är i stabbad rötad björk, och mässings pins, och ett mässings rör. bladet är 60mm hela kniven är 146mm MVH: strid
Publicerat Maj 3, 201115 yr Wow! Den var fin, du! Du har fått en otrolig finish på skaftet! Kul att du gör oss sällskap och delar med dig. Välkommen!
Publicerat Maj 3, 201115 yr Författare Tackar, har lärt mig mycket av att läsa här på forumet, och mer kommer jag garanterat lära mig MVH:strid
Publicerat Maj 3, 201115 yr Fint kniv jobb du gjort, här är en kille som kan slidor, kolla och njut Knivslidor
Publicerat Maj 3, 201115 yr Hej o välkommen till världens bästa forum det var ju en mycket trevlig o fin kniv du har gjort gillar att på din första bild så blir formen på skaftet o mönstret i träet ett huvud på en ripa tänkte att det var meningen först men så såg jag att det inte var fallet. kanske en bild eller 2 på dina andra alster ? MVH Eas
Publicerat Maj 3, 201115 yr Till den där tror jag en sidosömms slida i svart skulle bli kanon bra. :-)
Publicerat Maj 3, 201115 yr Skulle föreslå att slidan blir i samma ton som den mörkaste på knivskaftet - i övrigt så kan jag inget om knivslidor. Ser bara om jag gillar det eller ej.
Publicerat Maj 4, 201115 yr Hej & Välkommen hit för resten! Du kan ju göra en presentation av dig här i tråden. http://www.jaktsidan.se/ipb/forum/16-medlemmarna/
Publicerat Maj 4, 201115 yr Författare Tackar, nu ligger en liten presentation uppe på rätt sida, ja en svart med sido söm låter inte fel. Då jag bara gjort en Slida innan i kydex ska det bli skoj att prova på läder, sitter och väntar på en leverans med lite rårands läder, ska göra tre slidor. Jag ska låna brors jaktkniv och ta lite bilder på den, slänga upp dom här för er att se och bedömma den är för övrigt i Stabbad alrot, tenn och semsskinn men det kommer bild senare. Mvh: strid
Publicerat Juni 1, 201115 yr Författare Här kommer bilder på slidan, det är den 3:E som jag har tillverkat själv. så vad tycker ni Mvh:strid
Publicerat Juni 1, 201115 yr Mycket trevlig kniv. Själv funderat på att skafte ett mikael eklund fulltångeblad. Knivsliran blev ju snygg.. Blir lite taggad att göra en första fulltånge MVH Jimmy
Publicerat Juni 1, 201115 yr Författare detta var första fulltången jag gjorde, andra kniven totalt men jag lärde mig mycket på den, TEX en pelarborr är verkligen att föredra mvh: strid
Publicerat Juni 1, 201115 yr Riktigt najs liksom! Jo det är många verktyg man vill ha... Pelarborr är absolut något jag saknar här hemma...
Publicerat Juni 2, 201115 yr Oj, det är raskt marscherat. Jag kör med lite längre skaft ifall friktionen blir lägre allt eftersom man använder kniven. Mönstret på slidan är verkligen kanon fint. Jag har kollat på dekoration på fynd i vikingagravar och enkla mönster med trianglar, linjer och prickar är vanligt förekommande.
Publicerat Juni 2, 201115 yr Den var kanon både kniv o slida. o det e fasen så svårt o göra fina mönster i slidorna på frihand. själv när jag gör de så ritar jag upp mönstret på samma papper jag gjorde slidmallen på o sen försöker hålla mig till det. men det e svårt i och med att lädret ändrar sig eftersom olika torrt osv osv. skall nu i helgen försöka göra min första fulltangare... om jag kan få tag i pinns det vill säga. MVH Eas
Publicerat Juni 2, 201115 yr skall nu i helgen försöka göra min första fulltangare... om jag kan få tag i pinns det vill säga. Jag har Corby nitar hemma om du behöver. (givetvis har jag specialborren till försänkningen oxå )
Publicerat Juni 2, 201115 yr Författare Jag köpte en pelarborr på claes ohlsson för typ 900 spänn funkar suveränt. sen kör jag med mässings pinnar från järnia typ 1 meter långa och kostade hmm 30:- eller liknande Men jag måste fixa något som gör det enklare att få raka hål och så men det ska jag nog lösa säkert X) Mönstret på slidan är gjort med sömmförsänkaren eller vad den kallas i brist på annat Mvh: strid