Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rovdjurstankar

Featured Replies

Publicerat

Läste som vanligt Jägarförbundets bloggar och kom till denna.

Blogg

Kan inte låta bli att tycka att den är mycket tänkvärd.

//

Publicerat

jo

Publicerat

Läste som vanligt Jägarförbundets bloggar och kom till denna.

Blogg

Kan inte låta bli att tycka att den är mycket tänkvärd.

//

+1

Publicerat

Gillar kommentaren:

Kerstin skriver:

4 maj, 2011 kl 08:59

Några planterade tallar förekommer inte längre i Sverige. P g a de alltför stora viltstammarna är det inte längre någon idé att plantera tall utan stängsel.

Där verkar vi ha någon som VERKLIGEN vet vad hon pratar om! ^_^

För övrigt var det mycket bra skrivet!

Publicerat

Gillar kommentaren:

Där verkar vi ha någon som VERKLIGEN vet vad hon pratar om! ^_^

För övrigt var det mycket bra skrivet!

Iofs.. stämmer "i princip" i södra sverige.. Att plantera tall utan att hägna är ett dyrt sätt att mata älgarna.. :(

Publicerat

Spännande att så få "skogsmänniskor" inte insett att det är monokulturen med granifiering som är det största hotet mot tallen. Dessutom är inte älgen eller annat klövvilt de djur som står för det största betestrycket på den svenska "skogen". Det är faktiskt skogssork! Ut och jaga sork för att rädda tallen! :D

Ett annat intressant fenomen är ju att älgstammen ÖKAR i de vargtätaste områdena. Behovet av jakt med löshund är alltså störst där det inte går att släppa hunden! :excl:

Publicerat

Spännande att så få "skogsmänniskor" inte insett att det är monokulturen med granifiering som är det största hotet mot tallen. Dessutom är inte älgen eller annat klövvilt de djur som står för det största betestrycket på den svenska "skogen". Det är faktiskt skogssork! Ut och jaga sork för att rädda tallen! :D

Ett annat intressant fenomen är ju att älgstammen ÖKAR i de vargtätaste områdena. Behovet av jakt med löshund är alltså störst där det inte går att släppa hunden! :excl:

Mina tallar som är hägnade klarar sig bra mot både sork o granar faktiskt. Medans däremot de som r utanför hägnet är rent bedrövliga av älgbetande. Vetenskap eller inte, så är min verkligenhet iaf.

Publicerat

Jo, precis. Men betande älgar och hjortar går ju på det som finns. Om trädslagsfördelningen var bättre skulle de skona tallen på ett helt annat sätt. Själv har jag satsat på älgbeten i alla ledningsgator och undviker barrplantor i närheten annat än i skydd av uppvuxna träd som skärm.

Dagens älgproblem kan ju jämföras med det moderna jordbruket där monokulturen leder till ökad kemikalieanvändning istället för mångfald. Kanske kommer någon giftblandare snart på att vi kan spruta bort älgar likaväl som rapsbaggar?

En gigantisk systemmiss kan man säga...

Därmed inte sagt att älgbetet på tall inte är ett reellt problem, det vet jag själv att det är :(

Publicerat

Jo, precis. Men betande älgar och hjortar går ju på det som finns. Om trädslagsfördelningen var bättre skulle de skona tallen på ett helt annat sätt. Själv har jag satsat på älgbeten i alla ledningsgator och undviker barrplantor i närheten annat än i skydd av uppvuxna träd som skärm.

Dagens älgproblem kan ju jämföras med det moderna jordbruket där monokulturen leder till ökad kemikalieanvändning istället för mångfald. Kanske kommer någon giftblandare snart på att vi kan spruta bort älgar likaväl som rapsbaggar?

En gigantisk systemmiss kan man säga...

Därmed inte sagt att älgbetet på tall inte är ett reellt problem, det vet jag själv att det är :(

Jo, om vi då pratar realla monokulturer. Men jag vill inte påstå att vi i Gudrunbältet lider av betesbrist. Har aldrigt varit så mycket älgmat som nu, men tro inte tallarna blir mer skonade för det..

Publicerat

Iofs.. stämmer "i princip" i södra sverige.. Att plantera tall utan att hägna är ett dyrt sätt att mata älgarna.. :(

Det kan säkert stämma på sina ställen jo...

Men "i princip" och "södra sverige" är lite skillnad mot "förekommer inte längre i Sverige"

Dessutom är jag rätt säker på att många många tallar som finns i Sverige idag är planterade av människor i något skede ^_^

Publicerat

Nej, jag bor själv där.

Men så har det nog inte varit så mycket nyplanterat på aldrig så många år. Och mycket älg.

Det finns ju ytterligare ett varningens finger att lyfta: odlade plantor som vuxit upp i matjord och i princip helt saknar betesskyddande metaboliter. Saftiga, välgödslade och gröna i stora massor som man bara behöver skopa i sig.

När jag bodde i Skåne hade vi samma problem med bok. Inte en planta blev högre än 30 cm...

Ett gammalt knep att skydda tallen är att vänta med plantering tills björkslyet kommit upp tillräckligt och sedan se till att "knäckfälla" i lagom mängd. Inget 100%-igt men det funkar.

Bäst är tydligen annars blädning och luckföryngring, men det är ju knappt tillåtet. Så gjorde mina "förfäder". Visserligen i kombination med ett ruggigt jakttryck på allt ätbart...

Publicerat
  • Författare

jag skulle nästan vilja påstå att vi på mina marker har under 1% betesskador på Tallen av älg.

Detta pga att vi inte har några Älgar på markerna under vintern, de vandrar ner till MaxW´s marker och därikring ;)

//

Publicerat

Intressant tanke där Skuris: alla marker kanske inte passar till just det trädslag som skogsindustrin och SVO vill att vi ska plantera? ;)

Publicerat

Kan ju dela med mig lite av vad jag har lärt mig det senaste året... Blir skogsbruksingenjör...

Bok (+ i princip alla ädla lövträd) är som godis. Alla sådana försök bör stängslas in ordentligt.

Dessutom så fort man planterar något nytt för området så tenderar älgen att vilja gå och smaka på det.

Sedan har det visat sig att älg och älg är inte likadana. Vissa föredrar växt A medan andra föredrar växt B, och detta kan variera ganska mycket lokalt. Har fått berättat om granplantager som blivit ordentligt älgmumsade. Men det är klart det finns kraftigare tendenser...

Älgen tenderar dessutom att beta av plantor som redan är "försvagade" av något annat... Detta pga. att starkare plantor är friskare och kan producera mera "försvarsämnen" som smakar illa, än de svagare... + att det ofta är samma plantor/ungträd som blir betade.. (så låt gärna bli att ta bort träd som älgen betat på förrän beståndet nått älgsäker höjd) Sedan kan man börja fundera på plantmaterialet man får från plantskolorna... Oftast har det matats och sköts som en baby, så sen när dom planteras ut på ett hygge så mår dom inte riktigt bra... (min egen jämförelse: sätt ut en "pappa betalar" kille ensam i skogen)

Sedan lite av mina egna spekuleringar blandat med lite "info"... (OBS! jag är inte insatt i detta ämne) Jag vet att det tidigare var mycket populärt att odla tall... Man odlade tall i princip överallt, oberoende av skogstyp... Senare märkte man att "OJ, när vi sätter tall på allt för bördiga marker så blir det mycket, stora och grova kvistar" = dålig stockkvalitet... Och nu vet jag inte vem som säger att tallen ska försvinna eller så... Men detta kan vara en bakgrund till varför man planterar gran på många ställen (där det före tallgenerationen också vuxit gran)... och någon ser i något papper att tallplantproduktionen har minskat och tror att tallen är utrotningshotad... Man lärde sig av detta att man inte ska sätta vadsomhellst hejvillt överallt, och det naturliga föryngringen (med fröträd) av tall går bra på rätt marker = plantbehovet minskar...

NÅ! vad vet jag egentligen ^_^

Vad skogsindustrin gör och säger, vet jag inte heller ordentligt... Så det säger jag ingenting om... (pluggar på finska sidan och det ser lite annorlunda ut här)

"Rätt trädslag på rätt mark" tycker jag och det är väl en bra början?

Publicerat

Jag tycker ditt resonemang låter mycket verklighetsnära! Tänk att ni får lära er sådant nuförtiden :lol:

En kul grej är att det bästa sättet att föryngra bok (förutom stängsel) är att ha gott om gris i skogen. Trots att de äter bokollon med stor aptit verkar de lämna de som kommit tillräckligt långt i groningsprocessen. Kanske en smakförändring?

Dessutom brukar de ner dem lagom långt i jorden, och håller sorkarna i schack.

När vi hade utegångsgrisar fick vi faktiskt röja boksly med röjsågen efter några år!

Och då var stängslen bara 35 cm höga, så rådjur, dovhjort och kronhjort kunde gå fritt.

Publicerat
  • Författare

Runt mina marker här hemma så sattes det av Södras plantörer ca 3500 Tall 2006.

Detta ska då ställas mot närmare 1000.000 granar som åkte i backen.

Av dom 3500 Tallar så satte vi 3000 av dom på mina marker.

Nu är det ju så att många av de stormskadade markerna var granmarker och där ska inte vara något Tall.

Men inte var det alla marker som var det.

Jag har gång på gång påtalat för Södra att de kan dela ut en Tallplanta för var 100 gran som planteras men de tycker inte det är en bra idé. Det kanske det inte är heller vad vet jag, jag är ju mekaniker :lol:

Vi kommer aldrig ifrån att de med vinterbets marker för Älg kommer att få mycket större skador en de med marker som ser ut som mina, igår hade vi ex mins 4 Älgar inne på marken. Glöm att det ser ut så under Feb månad.

//

Publicerat

En sak som både skogsägare och jägare ibland glömmer idag är den blandade skogen.

Det man ser på nyplanteringar är Gran, Tall och i undantagsfallet på mindre lägder Björk.

Förr innan avverkningen inriktade sig mot 40-60år skog så var ju det mer blandad skog med stora "riktiga" tall och gran skogar, dessa ser man ju sällan nu för tider eftersom man inte som förr avverkade vid 100-120år.

Då fick man ju även naturliga blandskogar där älgen och andra djursbetesskador inte visade sig på samma sätt.

Klart som korvspad att älgen letar sig fram mot ung tall om den finns tillgänglig...

Jag personligen blir lite trött på när folk BARA ser sitt egenintresse för ögonen.

Vill vi ha en fin fauna, där jakt ingår som EN del, måste vi också acceptera de andra delar i denna eller hur?

Då måste vi acceptera betesskador, rovdjur, mijlöskadade stråltanter etc etc

Som skogsägare bör man plantera/acceptera vissa blandskogar där älgen KAN beta, som sedan Björken kommer upp som sköld för planterna för att sedan överta osv.. Då kan man röja björk som ved innan den ruttnar o få del av det osv.

Som jägare bör vi beskatta det som är möjligt att beskatta, vi bör även visa hänsyn till övrigt vilt som finns i "våra" skogar och inrikta vår jag utifrån den samt hjälpa till med att skapa förutsättningar för ökad reproduktion i den.

Det jag menar är att om man nu tycker att Lodjuren inkräktar på "vår" jakt kanske man skulle jaga lite räv för att hjälpa rådjuren tex osv

Man skall inte heller förringa den nya jakt som uppstår iom rovdjuren.

// Jonas

Publicerat

En sak som både skogsägare och jägare ibland glömmer idag är den blandade skogen.

Det man ser på nyplanteringar är Gran, Tall och i undantagsfallet på mindre lägder Björk.

Förr innan avverkningen inriktade sig mot 40-60år skog så var ju det mer blandad skog med stora "riktiga" tall och gran skogar, dessa ser man ju sällan nu för tider eftersom man inte som förr avverkade vid 100-120år.

Då fick man ju även naturliga blandskogar där älgen och andra djursbetesskador inte visade sig på samma sätt.

Klart som korvspad att älgen letar sig fram mot ung tall om den finns tillgänglig...

Jag personligen blir lite trött på när folk BARA ser sitt egenintresse för ögonen.

Vill vi ha en fin fauna, där jakt ingår som EN del, måste vi också acceptera de andra delar i denna eller hur?

Då måste vi acceptera betesskador, rovdjur, mijlöskadade stråltanter etc etc

Som skogsägare bör man plantera/acceptera vissa blandskogar där älgen KAN beta, som sedan Björken kommer upp som sköld för planterna för att sedan överta osv.. Då kan man röja björk som ved innan den ruttnar o få del av det osv.

Som jägare bör vi beskatta det som är möjligt att beskatta, vi bör även visa hänsyn till övrigt vilt som finns i "våra" skogar och inrikta vår jag utifrån den samt hjälpa till med att skapa förutsättningar för ökad reproduktion i den.

Det jag menar är att om man nu tycker att Lodjuren inkräktar på "vår" jakt kanske man skulle jaga lite räv för att hjälpa rådjuren tex osv

Man skall inte heller förringa den nya jakt som uppstår iom rovdjuren.

// Jonas

+1 på detta.

Just blandade skogar funkar iallafall på mina jaktmarker för att få lite betesskador, nu är jag förvisso varken skogsägare eller kunnig om skogsbruk men jag rör mig ju mycket i mina egna marker, vi har gott om gran och tall men även björk och asp står där, vi har däremot inte så gott om betesskador från älg (bäver är en annan sak) trots att vi har 15 älgar per 1000 ha i vinterstam.