Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

holosight eller???

Featured Replies

Publicerat

Jag har köpt en Akkar halvautomat 12/76 nu har jag dått en ide om att montera ett holosight.det finns frästa spår i lådan

Nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av holosight,eller om jag är ute och cyklar som vanligt

Publicerat

Hej

Om det är Docters Holosight du pratar om så är du inte alls ute och cyklar.. De är vad jag lärt mig de bästa rödpunktsiktena tillsammans med Aimpoint som finns på marknaden. Holosighten har fördelen av att vara klart mindre, vilket är en fördel om du ska montera det på ett hagelvapen eller kombivapen där man inte har något övrigt kikarmontage. På en studsare hade jag själv valt en Aimpoint eftersom man troligtvis vill ha ett montage för kikare att växla mellan.

Mvh Kalle

• 3 weeks later...
Publicerat
Hej

Om det är Docters Holosight du pratar om så är du inte alls ute och cyklar.. De är vad jag lärt mig de bästa rödpunktsiktena tillsammans med Aimpoint som finns på marknaden. Holosighten har fördelen av att vara klart mindre, vilket är en fördel om du ska montera det på ett hagelvapen eller kombivapen där man inte har något övrigt kikarmontage. På en studsare hade jag själv valt en Aimpoint eftersom man troligtvis vill ha ett montage för kikare att växla mellan.

Mvh Kalle

Kalle varför föredrar du holosight framför aimpoint på en kombi förutom smidigheten...?? Jag försöker själv komma på om jag ska ha Leupold 1-4 "billigast" eller meopta 1-4 med större synfält. Eller Aimpoint eller varför inte holosight...? Har du nåt klokt at säga..??

• 3 weeks later...
Publicerat

Hej

Om du bara skall ha ett rödpunktsikte på kombin hade jag nog valt holosighten eftersom det är så litet och smidigt. Om du ändå vill kunna växla mellan rödpunkt och kikare så tror jag det blir smidigare med aimpoint eftersom det nog passar bättre in med ett skenmontage (antar jag), men jag kan ha fel, det kanske funkar vilket som.

Mvh Kalle

Publicerat

Jag får för mig att det är mycket bättre synfält i Holosight än i Aimpoint, ingen tub att behöva se igenom...???

• 2 years later...
Publicerat

Sitter o tittar på rödpunkt eller holosight som ska beställas från staterna.

Vad föredrar ni?

Är det bara storleken som är skillnaden eller finns det andra för-/nackdelar för respektive typ?

Publicerat
Sitter o tittar på rödpunkt eller holosight som ska beställas från staterna.

Vad föredrar ni?

Är det bara storleken som är skillnaden eller finns det andra för-/nackdelar för respektive typ?

rödpunkt kan ju även komma med lite förstorande effekt?

men jag tror en holosight är mycket smidigare att sikta med ?

Publicerat
Hej

Om du bara skall ha ett rödpunktsikte på kombin hade jag nog valt holosighten eftersom det är så litet och smidigt. Om du ändå vill kunna växla mellan rödpunkt och kikare så tror jag det blir smidigare med aimpoint eftersom det nog passar bättre in med ett skenmontage (antar jag), men jag kan ha fel, det kanske funkar vilket som.

Mvh Kalle

Det ska finnas samma möjligheter till montage på en Doctersight som på en Aimpoint. Fördelarna med Doctersight är vikten (1/5 del) och synfältet (inget "rör" att titta igenom). Nackdelen är att den inte är svensk, värna svensk industri i dagsläget!!!! :huh:

Publicerat

Varför vill du ha en rödpunkt på ett hagelvapen? Använder du slug huvudsakligen eller? Hagelskytte mot rörligt mål "känns" galet svårt om man ska hålla på och rikta med rödpunkt tycker jag..

Vill understryka att jag själv aldrig testat så jag spekulerar alltså.. Kompisen hade ngn idé om att han medelst svintrång borrning, aimpoint och halvautomat skulle kunna lirka ned höghöjdstrut.. Han var tacksam för att han hade en hagelbock med även den morgonen för det enda han dräpte med bössan var en sittande kaja :huh:

Mvh!

Publicerat
Varför vill du ha en rödpunkt på ett hagelvapen?

Om frågan är ställd till mig så svarar jag :"Den ska sitta på min gamla 9.3x57:a som jag ska ha till grisbössa tänkte jag"

Publicerat
Om frågan är ställd till mig så svarar jag :"Den ska sitta på min gamla 9.3x57:a som jag ska ha till grisbössa tänkte jag"

Tror inte det var riktat till dig. Du kan för övrigt kalla din bössa för "halvmånen" tycker jag...

Publicerat

Docter är bra.

Haft ett men sålt det...

Mitt problem var att det kom tex små snökristaller eller barr eller annat där själva rödljuset kommer ifrån och sen speglas på linsen.

Punkten blev allt annat än koncentrerad när den gick genom iskristall..

O barr så var de ju ganska mörkt..

Vatten o fukt på lincen är ju oxå dumt..

Aimopint så få man ju samma "skit" på linserna så problemet är väl ungefär dessamma...

2 lincer som samlar skit o Doctern har oxå dessa eftersom de är 2 sidor men dessutom skit i lampan eller va de nu är...

Fast de är väl bara jag som e lite gnällig idag :huh:

Publicerat

Där är skälet till att jag är skeptisk mot Docter.. en granplantering så är siktet kört tills du fått möjlighet att göra det rent.

Mvh!

Publicerat

Nu tänker ni som hundförare, va?

jag som i bästa fall är pass-skytt påverkas inte så mycket av det, eller tänker jag fel?

Publicerat
Nu tänker ni som hundförare, va?

jag som i bästa fall är pass-skytt påverkas inte så mycket av det, eller tänker jag fel?

Där har vi nog pudelns kärna :(

Passkytt får inte de problemen och kan ju ha bättre koll på linserna mest hela tiden.

Var på G o skriva nått lite lätt retsamt men lät bli.. :huh::(

Publicerat
Var på G o skriva nått lite lätt retsamt men lät bli.. :huh::(

kommentera min "särskrivning" av passkytt? :(

Publicerat
kommentera min "särskrivning" av passkytt? :huh:

Närå, är halvt analfabet o skriver värre än en kratta..

Till o med yngsta dottern 9 år stavar bättre än jag..

Tänkte mer på att som passkytt fins de kankse inte så mycke mer o göra långa tider än putsa linserna :(

Publicerat

Jag har hört att det är väldigt viktigt att man hamnar på samma sätt (eller hur man ska säga) vid anläggning, annars tar inte skottet där det tog förra gången........hoppas ni fattar hur jag menar, lite svårt att förklara :huh:

Aimpointen ska inte vara lika tuff på det som holosighten på grund av att den har två linser istället för en......ska väl "räta upp" eventuella sneanläggningar.

Är det nån som vet vad jag pratar om som kanske kan förklara bättre......

Publicerat

Låter som något paralaxfel, olika träffpunkt beroende på olika anläggning?

Varit nyfiken på det här doctersiktet, innan jag sålde drillingen så lurade jag på ett sånt men insåg det omöjliga.. Man drabbas ju av naturen i en högre utsträckning än AndreasA som mest sitter på sin ryggsäck och putsar linser :D och givet det så skulle det bli ett jävla putsande. Sen är det en ganska liten "ruta" på siktet verkar pilligt att komma åt och torka vettigt..

Sen är jag allergisk mot riktmedel på hagelbössor :D

Mvh!

Publicerat

Holosightet jag har projecerar punkten ~40m framför siktet så om jag lägger huvudet 3cm fel till höger stämmer punkten ändå vid 40m, men vid 80m träffar det 3cm till höger. Vilket är bra nog pressision för mig när det ändå inte förstorar.

Vill du prova hur det är så lägg bössan på något, rikta den mot punkter på olika avstånd och rör på huvudet, tittar du på något på 40m (eller vad ditt sikte nu har för avstånd) ska punkten alltså vara stilla på målet.

Publicerat
Låter som något paralaxfel, olika träffpunkt beroende på olika anläggning?

Varit nyfiken på det här doctersiktet, innan jag sålde drillingen så lurade jag på ett sånt men insåg det omöjliga.. Man drabbas ju av naturen i en högre utsträckning än AndreasA som mest sitter på sin ryggsäck och putsar linser :mad: och givet det så skulle det bli ett jävla putsande. Sen är det en ganska liten "ruta" på siktet verkar pilligt att komma åt och torka vettigt..

Sen är jag allergisk mot riktmedel på hagelbössor B)

Mvh!

Man får ju med ett skydd till Doctorn som man kan använda om man vill. Sätt en liten fiskelina i det så försvinner det inte när man sliter av skyddet vid hastiga anläggningar. Själv tänkte jag montera ett sånt på drillingen i snabbfäste så man kan ta av siktet när man är hundförare o sätta på det när man sitter. Det blir ju sällan längre avstånd vid skottläge som hundförare snarare hagelskytte eller så räcker de öppna riktmedlen.

Zeiss har väl förövrigt ochså ett allternativ men det är ju inte heller svenskt.