Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilkatvå läderverktyg skulle ni inte klara er utan.

Featured Replies

Publicerat

Jag tänkte beställe lite läderverktyg men upptäkte att jag inte vet vad man behöver. I nuläget använder jag två nålar, en smörkniv och en mattkniv eller slöjdkniv.

Publicerat

Jag kör med en enkel brytbladskniv, det tycker jag funkar bra både för att skära till och tunna ut kanter. Sporre för att märka ut sömmen är kanon, kantjärn blir snyggt. Falsben kan man fixa själv, behöver egentligen inte köpa. Ett par olika sylar är bra att ha, någon böjd och någon rak.

Det är väl en bra bas, du fixar mycket med det.

Publicerat

svirvel kniv samt en grunduppsättning med punsar...och en remskärare....håltång! :D

Publicerat
  • Författare

Ok, då skall vi se.

Kantjärn låter intressant. Vad har man ett sånt till?

Är punsar bara till för att trycka mönster eller har dom en annan funktion?

Vad heter det verktyget som man använder för att göra försänkningar i sömmar med?

Brytbladskniv. Check. Jag föredrar dock att slipa bladen till mattkniven då det är lärorikt.

Falsben tror jag fyller samma funktion som min smörkniv.

Sporre har jag faktiskt men jag behöver öve mer med den. I nuläget blir tet bättre mer linjal och syl. Ska plocka hem passaren från jobbet också.

Publicerat

det som man gör försänkning för söm med kallas för syrännejärn och kan med fördel användas tillsammans med sporre för att få en rak och snygg linje.

punsar och svirvelkniv är för läderplastik och dekorationsarbeten.

ett tips när man har sytt ihop någonting och vill polera kanterna så blöt dom lite och slipa med en vanlig porslinspropp från elcentralen hemma! :-)

Publicerat
  • Författare

det som man gör försänkning för söm med kallas för syrännejärn och kan med fördel användas tillsammans med sporre för att få en rak och snygg linje.

punsar och svirvelkniv är för läderplastik och dekorationsarbeten.

ett tips när man har sytt ihop någonting och vill polera kanterna så blöt dom lite och slipa med en vanlig porslinspropp från elcentralen hemma! :-)

Toppen.

Publicerat

fasen det blir svårt om det bara gäller 2 st.. har nämligen en hel del jag inte kan vara utan.

så som, vass kniv,sporre med olika mm hjul,kant skärare i olika mm,syrinnehjärn, sylar böjd o rak,falsben,stål ritverktyget, läder hyvel. gummi klubba, punsel settet, håltagnings pipor o en hel del förbruknings varor som lim,färger, slippapper, vaxad o ovaxad tråd och givet vis nålar i olika dimensioner.

ja... dom 2 ungifär :lol:

MVH

Eas

Publicerat

fasen det blir svårt om det bara gäller 2 st.. har nämligen en hel del jag inte kan vara utan.

så som, vass kniv,sporre med olika mm hjul,kant skärare i olika mm,syrinnehjärn, sylar böjd o rak,falsben,stål ritverktyget, läder hyvel. gummi klubba, punsel settet, håltagnings pipor o en hel del förbruknings varor som lim,färger, slippapper, vaxad o ovaxad tråd och givet vis nålar i olika dimensioner.

ja... dom 2 ungifär :lol:

MVH

Eas

+1 :D

Publicerat

Hålpipor och lasknålar. Men lasknålar behövs inte till att göra knivslidor. Skulle inte bli så bra resultat tror jag... :lol: Eller det kanske det skulle kunna bli...? Hm.... Får fundera på det. ^_^