Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den som inte hanns med...

Featured Replies

Publicerat

Självklart ville jag vara med på vårtävlingen men allt sket sig mot slutet och kniven blev inte klar i tid.

Problemet var att jag ville fälla in lite bagghorn i knivskaftet. Men infällningen blev riktigt usel. Jobbade lite med det och lade sedan ner det hela ett tag. Men nu har jag fixat till det sista. Kniven är inte i tävlingsskick, infällningarna är på tok för fula, men den är i bruksskick.

Bladet är ett fulltångeblad av egen design, marss-500 heter det rosttröga stålet. Slidan är i restläder och en bit valnöt jag hittade i ladugården när vi köpte stället. Skaftet i ek och bagghorn. Hornet är från en förvildad värmlandsbagge jag sköt härom året.

P1010843.JPG

P1010847.JPG

P1010851.JPG

Publicerat

Fasen va häftig :D

ser ut som en riktig brukskniv som kan göra det mesta. coolt med infällnigen :wub: måste testa det själv en dag.

gillar slidan åxå. har inte fått tummen ur o göra en slida i både trä och läder.... fasen va sugen man blev på det nu då :lol:

kul riktigt kul kniv. fick många nya ideer så tack så mycket :wub:

Ha det bäst

Eas

Publicerat

Den där var riktigt häftig, ju! Lång och smal och med file work. :) Me like!! :)

Publicerat

Tuff j..vel det där! Ser helt livsfarlig ut :lol: Du behöver ingen annan kniv då den där funkar till allt. Coolt gjort.

/M

Publicerat

That's a knife :) En häftig rackare.

Publicerat
  • Författare

Tack för de vänliga orden mina vänner. Jag får jobba mer på det där med infällda material. Det blir säkert bättre i framtiden....

Längden gör att den nog passar bättre till styckningen än till urtagning och passning. Eller till bröd och fläsk vid lägerelden?

Publicerat

Snyggt som fan!

Är det en isoleringskniv från början eller är jag ute och cyklar?

Ha d

Publicerat

Kanon!!!

Jag höll ju också på med infällning (även om min var av epoxy) fast min sket sig helt och fick mejslas bort... <_<

Gillar dit egna blad och det där bladet kan man med lätthet detaljstycka ett djur om man vill :wub:

Har ett experiment med två stycken lårben från älg som jag har kokat ur (de är itusågade på mitten) och sedan har jag blekt dem och nu skall de torka så fukten inne i ledkulorna försvinner.

Har förhoppningar om att använda dessa i knivar framöver.

Har några horn från gutebaggar hemma men de är lite för risiga för att funka... Tycker det brukar vara så med slidhorn på en del djur, att de liksom delar sig på mitten...

Snyggt vart det hur som haver!

Det är snart en ny tävling och jag hoppas du hinner med den!

Publicerat
  • Författare

Snyggt som fan!

Är det en isoleringskniv från början eller är jag ute och cyklar?

Ha d

Tack.

Nope, inte isoleringskniv. Ett stycke rostfritt stål av sorten marss-500 (har jag för mig det hette, köpt från Nordells för kanske 10 år sedan) som jag slipade fram bladet ur. Därefter härdning och anlöpning. Så bladet är tämligen hemmagjort. Nu föredrar jag egentligen svartsmidda blad, med det blev det här för det matchade min idé.

Publicerat
  • Författare

@wizard. Får jobba lite på det där med infällning, effekten är bra men det var svårt att få till. Det lockar att använda mer slidhorn, de blir så attans fina när man slipar dem. Kanske skulle det funka att ånga och platta ut ett stycke och and¨vända till en slida. Tror nog att gethornen som ligger och väntar på att användas skulle passa bäst i så fall....

Lårbenen borde definitivt gå att använda på något kul sätt.

Publicerat

Kul, inte lätt att bli nöjld första gången man provar nya tekniker dock. Men en häftig kniv är det.:P

Publicerat

Den vart riktigt tuff. En kniv i min smak. :)

Seved