Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Choker.

Featured Replies

Publicerat

Vilka choker ska användas till vilken jakt/skytte?

Min teori:

Full o 3/4 till jakt på markvilt, med blyhagel.

1/2 o 1/4 till sjönära jakt med stålhagel, samt skjutbana med stålhagel.

För visst är full choke den trängsta, och 1/4 den mest öppna. Förutom helt slät choke förstås, vad man nu ska med den till på en dubbelpipig bössa. (Får ju inte skjuta slug med den, och det är väl det som är tanken med helt slät choke...)

Både Classicbössan och Browningen levereras med fem choker. Dessa är märkta med små streck. Är det en standardmärkning, eller är streckens betydelse olika för olika fabrikat?

Publicerat

vad man nu ska med den till på en dubbelpipig bössa.

Skjuta skeet exempelvis.

Många fabrikat har färre streck för trängre borrning men jag vet att det finns undantag. Perazzi har jag för mig kör tvärtom men jag är inte helt hundra. Men jag tror.

//F

Publicerat

Vilka choker ska användas till vilken jakt/skytte?

Min teori:

Full o 3/4 till jakt på markvilt, med blyhagel.

1/2 o 1/4 till sjönära jakt med stålhagel, samt skjutbana med stålhagel.

För visst är full choke den trängsta, och 1/4 den mest öppna. Förutom helt slät choke förstås, vad man nu ska med den till på en dubbelpipig bössa. (Får ju inte skjuta slug med den, och det är väl det som är tanken med helt slät choke...)

Både Classicbössan och Browningen levereras med fem choker. Dessa är märkta med små streck. Är det en standardmärkning, eller är streckens betydelse olika för olika fabrikat?

Både Browning och Beretta märker sina choker med streck, 1 streck=full 5 streck=cylinder. Precis som du skriver är full trängst, men det finns ju även extra full och även "turkey chokes" som är extremt trånga.

Jag har sällan full choke till jakt, men det är ju en smaksak, för det mesta har jag 1/4-1/2 till den mesta jakten.

Sen beror det ju på vad du skjuter för duvor på banan, skeet ska du ju ha så öppet som möjligt dvs cyl eller skeet, till trap är ca 1/2 lämpligt. Tänk på att stål skjuter ungefär en trånborrnings grad trängre än bly, ibland ännu trängre.

Publicerat

någon standard finns inte.

beretta kör även stjärnor på sidan.

streck eller hack brukar återfinnas längst upp på de flesta.

sen finns det även choker det står skeet på. gissa varför ;)

vad man ska ha för choke tilll vilket skytte eller jakt beror ju på ganska mkt. så som hur snabb man är, ammo, estimerat avstånd etc.

tämligen individuellt.

Publicerat

hejsan

choken beror på avstånd, mål och hagelstorlek.

det är tätheten i träffbilden man eftersöker.

tex

järpe, 9or = öppen choke

ripa, 7or = skeet (1/8) choke

ripa sent på säsongen eller längre håll = 6or 1/4 choke

kråka/mås 6or kortare håll = 1/4 choke

kråka/mås 5or = 1/2 choke

kråka/mås 5or längre håll = 3/4 choke

på bana: skeet= 9or, 1/8

trap=7 1/2or, 1/4, 3/8 eller 1/2 beroende på avståndet du väljer att träffa duvan

sporting= 6or eller 7or, 1/4, 3/8 eller 1/2 lite beroende på vilka avstånd du väljer att skjuta på

1/1 choke borde väl användas till 1or till nåt lämpligt vilt? eller 3or på lite längre håll?

nu finns det ju naturligtvis andra varianter och ideer....

vänligen nils

Publicerat

Kör konsekvent nu mera med fullchoke. Liite trixigare att träffa helt rätt på nära håll men i gengälld så kan jag skjuta klenare hagel, billigare plugg, och ha god effekt ut på längre håll. Detta då på kråkorna och truten.. Kajor och änder, slaskjakt i största allmänhet så kommer jag att åka kvartborrning tror jag.

Mvh!

Publicerat

hej hipshot

till kråka, använder du trap ammo , eller vad använder du ?

vänligen nils

Publicerat

hej hipshot

till kråka, använder du trap ammo , eller vad använder du ?

Hittar du en blytrap med bra fjong i.. Gamebore/Eley/motsvarande så funkar det men ska jag använda dem så är det tveklöst fullchoke i bössan. Annars 6-7,5:or whatever som man har typ.

Mvh!

Publicerat

Hittar du en blytrap med bra fjong i.. Gamebore/Eley/motsvarande så funkar det men ska jag använda dem så är det tveklöst fullchoke i bössan. Annars 6-7,5:or whatever som man har typ.

Mvh!

Uppfattar jag det rätt att du kör 24g 7:or med full-choke på kråka?

Publicerat

OM jag kör 24 gr blytrap på kråka så kör jag fullchoke..

Iofs så åker jag fullchoke oavsett vad jag stoppar i :lol:

Vad jag säger är att så länge man håller sig inom 35 m så överlever ingen kråka om du träffar med trap och fullchoke.

Mvh!

Publicerat

Tackar! Det är kul med fågeljakt [läs hageljakt], så jag inser att jag gjorde rätt som signade på för 686:an med choker idag! Det sitter halv och 3/4 i, så jag får väl komplettera med full direkt vid avhämtning sen :D

Publicerat

Skjuter du mycket?

Du bor inte nära Öster-Malma va?

Edit: Husqvarna stod det i signaturen. Grejen är att på Öster-Malma har de en gårdsbutik i Ladugården och i denna hittade jag Beretta Victorytuber till snuskigt bra pris.

Mvh!

Publicerat

Skjuter du mycket?

Du bor inte nära Öster-Malma va?

Edit: Husqvarna stod det i signaturen. Grejen är att på Öster-Malma har de en gårdsbutik i Ladugården och i denna hittade jag Beretta Victorytuber till snuskigt bra pris.

Mvh!

Jag kan inte påstå att jag skjutit mycket, jag är noob! Men jag har på känn att jag kommer att skjuta mycket! :D

Ibland passerar jag Nyköping på vägen till/från Tjockhult, men sällan under normala öppettider :(

Japps, och det är korrekt att jag bor i Vätterbygden, dock inte i Husqvarna.. men jag är född där!

Publicerat

hej hipshot

tror att fler med mej skulle uppskatta att få ta del av ditt nuvarande favoritrecept på kråkammo... :blush:

vänligen nils

Publicerat

hej hipshot

tror att fler med mej skulle uppskatta att få ta del av ditt nuvarande favoritrecept på kråkammo... :blush:

vänligen nils

Ok here comes!

Nirvana vore att få tag på en pall med 28-32 grams laddade us 7 dvs 2,5 mm hagel. Drog iväg 4500 Rio Winner 28 grams 2.41 mm hagel och det gick jävligt bra måste jag säga. Kände väl att då hållen låg på plus 30-35 så fick man väl avliva fåglarna i skyddet men en absolut majoritet var döda. Drog även änder och gäss med dem på skoj :lol:

Så det fungrar.

Ett annat recept som är grymt är äldre trapplugg. Fick av svärfar en rejäl laddning Winchester 100 trap AA dvs 32 grams laddad trap.. Ett helvetes drag och ruskigt mycket död!

Med detta vill jag ha sagt att man behöver inte nödvändigtvis us 6 för kråkorna. Och att antalet gram hagel även är en faktor att ta hänsyn till. Skjuter gärna med traphagel (2,41 mm) men väljer us 7 (2,5 mm) om jag har möjlighet. Inte gärna under 28 gram även om det fungerar utan helst 32 gram.

Tänk att det ska vara så förb-t svårt att ge ett rakt och enkelt svar :angry: Kan möjligen bero på tre-fyra glas rötjut :wub:

Och facit? 32 grams laddad blytrap!

I valet billig 24 grams trap och dyra us 8 jaktplugg? Väljer nog 24 grammarna och fullchoke. Fast öppnare borrning så är det us 6 som gäller.

Edit: Mitt nuvarande favvorecept? Fullchoke faktiskt. Ärligt talat så finns ingen logik när det gäller mina plugg, har en salig röra av plugg i garaget. Fått rätt mycket från olika håll och nöter på dem så gott det går. Tom dräpt kråka med 24 grams laddad ståltrap! Inget att rekomendera, kräver max 30 m och hund typ..

Mvh!

Publicerat

Ok here comes!

Nirvana vore att få tag på en pall med 28-32 grams laddade us 7 dvs 2,5 mm hagel. Drog iväg 4500 Rio Winner 28 grams 2.41 mm hagel och det gick jävligt bra måste jag säga. Kände väl att då hållen låg på plus 30-35 så fick man väl avliva fåglarna i skyddet men en absolut majoritet var döda. Drog även änder och gäss med dem på skoj :lol:

Så det fungrar.

Ett annat recept som är grymt är äldre trapplugg. Fick av svärfar en rejäl laddning Winchester 100 trap AA dvs 32 grams laddad trap.. Ett helvetes drag och ruskigt mycket död!

Med detta vill jag ha sagt att man behöver inte nödvändigtvis us 6 för kråkorna. Och att antalet gram hagel även är en faktor att ta hänsyn till. Skjuter gärna med traphagel (2,41 mm) men väljer us 7 (2,5 mm) om jag har möjlighet. Inte gärna under 28 gram även om det fungerar utan helst 32 gram.

Tänk att det ska vara så förb-t svårt att ge ett rakt och enkelt svar :angry: Kan möjligen bero på tre-fyra glas rötjut :wub:

Och facit? 32 grams laddad blytrap!

I valet billig 24 grams trap och dyra us 8 jaktplugg? Väljer nog 24 grammarna och fullchoke. Fast öppnare borrning så är det us 6 som gäller.

Edit: Mitt nuvarande favvorecept? Fullchoke faktiskt. Ärligt talat så finns ingen logik när det gäller mina plugg, har en salig röra av plugg i garaget. Fått rätt mycket från olika håll och nöter på dem så gott det går. Tom dräpt kråka med 24 grams laddad ståltrap! Inget att rekomendera, kräver max 30 m och hund typ..

Mvh!

Kort och koncist! ;)

//F

Publicerat

Har man kulorna ( :P ) så är i mitt tycke den absolut bästa kråkpluggen Hull Suvereign Fitasc 28g bly. (1600 fps!!!)

Den är utvecklad för att smula lerduvor på 80+ meter och som exempel håller en 7:a fortfarande över 100 m/s vid 80 meter!

Föregångaren till denna fanns i 32 och 36g laddningar med filtförladdning men de tillverkas inte längre sedan regeländringen i fitasc.

Den billigare varianten heter Hull Pro One och är också riktigt trevlig!

Dock vill jag påpeka att detta inte är någon billig ammunition.

Publicerat

Kort och koncist! ;)

Gör det bättre själv efter en lång kväll med Dunken.. drummel! :blush::lol:

Har man kulorna ( :P ) så är i mitt tycke den absolut bästa kråkpluggen Hull Suvereign Fitasc 28g bly. (1600 fps!!!)

Den är utvecklad för att smula lerduvor på 80+ meter och som exempel håller en 7:a fortfarande över 100 m/s vid 80 meter!

Föregångaren till denna fanns i 32 och 36g laddningar med filtförladdning men de tillverkas inte längre sedan regeländringen i fitasc.

Den billigare varianten heter Hull Pro One och är också riktigt trevlig!

Dock vill jag påpeka att detta inte är någon billig ammunition.

Och att tillgången är kass?! Nu har jag inte orkat grotta i exakta priser men en snabbkoll i listan över plugg att köpa på tex Essexguns i England ger åtminstonde mej stånd! Utbudet är sjukt och kollar man enbart sportingplugg så hittar man nog allt vad man behöver för fågeljakt! Prismässigt ligger de väl som här förmodar jag. Lerduveskyttet är ju på frammarsch så snart börjar väl handlarna plocka hem bättre plugg, rätt kul för det kan tvinga Gyttorp att snäppa upp sig några nivåer..dessvärre lär väl pluggen vara fyllda med stålhagel :angry:

Mvh!