Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

konfirmationspresent

Featured Replies

Publicerat

Jag har nämnt det i dagboken, men kniven blev såpass bra att den förtjänar en egen tråd.

Jag har en del gamla blad liggande bland annat detta, ett Brusletto av vettig kvalitet, men med en stil jag inte gillar riktigt, inte en brukskniv i min smak. Jag har också en kollega vars son läser jägarexamen och konfirmation i SJFs regi. Han har inga jägare i sin närhet mer än mig så jag har tagit mig lite an honom. Han är en spenslig liten spellevink, ungfär som jag var i hans ålder. :blush:

I väntan på de nyligen beställda bladen från Nordells så föddes tanken på att ge honom en lite vettig konfirmationspresent.

Bladet är lite "Bowiestuk" men bara 12 cm och jag kan villigt erkänna att jag inspirerats av Kimmos bilder på Randallknivar. Resultatet blev som nedan.

post-2426-0-84169300-1304540865_thumb.jppost-2426-0-11477600-1304541216_thumb.jppost-2426-0-60981900-1304541271_thumb.jp

Bilderna kunde vara bättre, men jag orkar inte nu i kväll -_-

Skaftet är ganska litet, bara 10 cm. Älghorn, röd vulkanfiber, ebenholz, koppar och masurbjörk. Den är lite för liten för mina relativt fullvuxna nävar men ligger ändå rätt skönt i handen, till Björn som ska få den blir den förhoppningsvis kalasbra. Han lär hinna växa ifrån den men förhoppningsvis ha ett trevlig minne från sina första jaktår.

Publicerat

Den var fin, Markus! Han kommer säkert att bli jätteglad! :)

Publicerat

Hej Markus.

Jätte fräänt. Man kan se Randall influenserna tydligt. Speciellt med guarden o mellan läggena.

Bra jobbat.

Publicerat

Otroligt vacker gåva,

inte bara kniven som sådan men tanken bakom den.

En annan sak, spenslig som ung, hur menar du nu då, har du slutat med att vara det.

Christian

Publicerat

Kan du ta an mig också? :D verkar va fina förmåner iallfall :lol:

Nej men jag skulle bli hur glad som helst så han blir nog också det!

Publicerat
  • Författare

Tack ska ni ha, kul att ni gillar den, jag blev själv mer nöjd med den än jag egentligen förväntat.

@Chris, min dotter som snart fyller 12 är nu lika lång som jag var i åttan, de första 10 åren i min nuvarande längd vägde jag in 15 kg lättare än nu :blush: Jag menar SPENSLIG

Publicerat

OT- som sagt men det är allt att vara ganska smidig då eller hur? ;)

Nåja det viktiga var det jag skrev över min lilla kommentar.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Helt OK Chris, jag varken skäms för det eller tar illa upp ;)

Jag är glad att du gillar kniven (on topic igen)

Publicerat

Snyggt! :D

Duttat och tryckt till med hjälp av min iFåne

Publicerat

Snygg kniv, och jag håller med Christian, tanken är enormt fin. Annat de än att bara köpa något för att köpa något. Gillar när det är lite tanke bakom presenter. Han blir riktigt nöjd!

Publicerat

Fruktansvärt ful Markus! :ph34r:

Nä'rå bra jobbat och som ovan sagt, en fin gåva som egentligen inte kan mätas med en köpt dito. Det ligger en del hjärta bakom sånt här! -_-

Publicerat

*applåder!*

Den fick du till banne mig!

Man ser klart och tydligt Randall inspirationen och hade man inte vetat annat så... :blush:

En mycket fin present!

Publicerat

Fin kniv, jag tror att han ska bli väldigt glad över kniven hade iaf jag vart, knivar är alltid skoj, och han kommer garanterat att få användning för den :)

Mvh:strid

Publicerat
  • Författare

Kul att ni gillar den ;)

Sitter och tråcklar med en slida till, också lite Randallstuk. Jag är INTE duktig på läderarbete och jag har inte gjort på detta viset förr. Jaja, det blir som det blir :(

Publicerat

Det blir bra Markus. Kör hårt

Publicerat

Kul att ni gillar den ;)

Sitter och tråcklar med en slida till, också lite Randallstuk. Jag är INTE duktig på läderarbete och jag har inte gjort på detta viset förr. Jaja, det blir som det blir :(

Ingen kan vara bra på allt. ;) Tror nog han uppskattar den ändå. Den skyddar ju trots allt en vacker kniv - som är HANS. ;)

Publicerat
  • Författare

Jag kör hårt Kimmo :lol:

post-2426-0-81696400-1304616156_thumb.jp

Får väl ta lite bättre bilder när det är klart.

Jag tror också han blir nöjd, han ser inte bristerna i detaljfinish, (som jag stirrar mig blind på mer än helheten :blush: )

Publicerat

Fin kniv :). Bra jobbat.

Seved

Publicerat
  • Författare

Jag vet inte om man ska göra en sådan här slida i torrt läder, men jag har blött det för att det blir lite smidigare att jobba med. Jag har tagit lite bilder innan den har torkat, nu ska slidan forma sig lite med kniven i är det tänkt.

post-2426-0-55931900-1304620101_thumb.jppost-2426-0-05542100-1304620133_thumb.jppost-2426-0-44348300-1304620143_thumb.jppost-2426-0-93517700-1304620159_thumb.jppost-2426-0-23308700-1304620179_thumb.jp

Det jag tänkt med hela kniven är att det ska kännas lite som en miniatyr av Kimmos häftiga Randallknivar. Det mest konkreta jag tolkat i den från Randall är parerstången, inläggen närmast, slidans utformning med fästet runt kniven längst ned, formen på slidan med söm runt om och skaftet som sticker upp ovanför bältesloopen. Det sista blir ju lite knepigt när kniven är såpass liten (jämförelsevis) .Jag tycker att sammantaget så ser den ganska välproportionerlig ut, men ganska nätt.

Finishen lämnar en del att önska, framförallt på slidan, men det är svårt med läderslöjd, tycker jag. Trä är mycket lättare att ha att göra med :blush:

Publicerat

Den blev superbra. :wub: tycker att du lyckats väl med både kniv o slida. ^_^

det kommer bli bästa presenten på den konfirmationen.

MVH

Eas

Publicerat

Snygg!! Det blir garanterat en hit :) Han är lyckligt lottad i mentorsväg den lille spelevinken.

/M

Publicerat

Det där kommer han att bli jätteglad över! När saker inte är perfekta - det är då man ser att det är handgjort. :) Fast de syns ju inte på de flesta knivar här.... att de är handgjorda alltså. ^_^