Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Helikopterjakt på svin

Featured Replies

Publicerat

Inte helt förenligt med det vi i Sverige kallar god jaktetik. -_-

Men man förstår ju hur de ser på de förvildade svinen, ungefär som vi betraktar råttor.

Publicerat

dom är kanske lite mer resultatinriktade än vad "vi" är.

Publicerat

De har en ekologisk/ekonomisk katastrof att hantera,

valet är gift eller heli-avlivning, att tala om jakt i samband med detta är ett rent formfel.

Amrisarna har helt enkelt varit för slöa på att reagera på detta och har därmed inte tagit nödvändiga åtgärder med statliga program för att utrota de förvildade tamsvinen.

I Kalifornien utgör de ett reellt hot mot många andra arter av däggdjur och fåglar då de som vi alla vet är extremt duktiga på att finna föda och tillgodogöra sig den, det finns nästan inga naturliga fienden/predatorer för dessa djur.

Till saken hör att med de gigantiska gårdar och odlingsmetoder som används exempelvis i Texas har en bonde/brukare/ägare inga som helst möjligheter att bevaka sina fält och skydda dem mot dessa djur.

I valet mellan gift och heli-avlivning är i varje fall min uppfattning klar, gift är förkastligt.

/Christian

Publicerat

I valet mellan gift och heli-avlivning är i varje fall min uppfattning klar, gift är förkastligt.

/Christian

+1 jättemycket.

//

Publicerat

Man kan säga mycket om detta, risken är att det blir högtravande. Disgusting critters användes i texten, så kallar vi knappt en råtta.

Man kan dock inse att balansgången för när en viltstam övergår från tillgång till belastning är synnerligen subjektiv. Vi ser små tendenser även här, kanske framförallt är det fällorna jag tänker på.

Inget lätt skytte, men vad spelar det för roll när man inte gör eftersök. :wacko:

Publicerat

Ur ett AM perspketiv skulle man nog kalla vår svenska etik för högtravande.

att kalla råttor o dylikt för äckliga torde vara relativt vanligt speciellt om man frågar en tjej.

det vore intressant med en analys av varför vi i Sverige har så höga etiska krav på vår jakt.

någon som känner sig manad?

MKJ, Chris.... ;)

Publicerat

det vore intressant med en analys av varför vi i Sverige har så höga etiska krav på vår jakt.

MKJ, ;)

För att vi ska kunna försvara den gentemot vårt högtravande samhälle...?

Publicerat

Pratar vi om varför allt är fel i USA?

Jo, därför att Europa skickade alla extrem kristna till en-och-samma kontinent.

Dom som var förföljda i Europa, tog sitt pick och pack och drog, till land of the free!

Sen eftersom att det fanns en massa dårar där, med konstiga värderingar, drog sig andra dårar med konstiga värderingar dit.

Sen att dom gör något extremt idag, åka till mars? 2500hp diesel motor för bil, störst bäst och vackrast...

Dom är extrema i allt dom gör, and damn proud!

Framgången har sitt pris.

Publicerat

Sedan ska vi nog inte nämna den svenska JAKTEN i jämförelse med detta.

Har ni sett hur man "jagar" kanin i Australien eller gråsparvar i Kina? Jämför vi det med svensk jakt blir det också väldigt haltande.

Det är ju många år sedan vi var tvingade att anstalta utrotningsjakt och "man-ur-huse", tack och lov.

I USA har man annars en annan tradition när det gäller "varmint"-jakt. .22 Stinger säger allt...

Publicerat

Måste bli en j-dra massa kött som ligger o ruttnar..

Kan väl inte va helt lyckat i grödor som ska skördas ?

sen tror jag inte liknande skulle funka här i landet.

Va en helikopter inventering på älg här i kommunen för nått år sen..

De lyckades få se hela 3 grisar i en vass... då flög de ändå över 60 000 Ha....

Publicerat

NS- de samlar in kropparna,

se på slutet av filmen, varje gång de fäller en gris slår skytten in en waypoint i en gps och sen far man för att hämta resterna,

ingen idé att föda en massa coyotes eller hur, utöver dina tankar om ruttnande kött i gröda.

/Christian

Publicerat

Fan, jag vart sugen på att prova!

Får lite vietnamfilms känsla!

Publicerat

Fan, jag vart sugen på att prova!

Får lite vietnamfilms känsla!

Hade du sökt flygbasjägar utbildningen hade du fått ditt lystmäte av låga inflog med helikopter och bekämpande av markmål med helautomatiska vapen. Till och med rockmusiken och solbrillorna var närvarande i mellanåt. ;)

Publicerat

Samma typ av jakt bedrevs i NZ på allehanda klövvilt. Man delade in områdena i kilometerrutor och gjorde dylika heliräder på hjortar mm vart 5e år. Jag träffade en yrkes jägare där som under en period livnärde sig på helikopterjakt då den var fri på statlig mark.. Dom sköt 600 kronhjortar på 3 dagar som gick till slakterierna.. :wacko: Jag frågade vad han tyckte var en bra kaliber för hjortjakt,, han svarade ; inte större än att ett 4000skottspack går under sätet på helikoptern...:blink: Lite annan syn där.. Jag fick frågan om varför jag smög i kring på dagtid i bergen i hopp om att få fälla hjortar.. det var ju bara åka med bilen längs grödorna på natten med strålkastaren .. det var ju mycket lättare -_- Ja vad svarar man på det ...

Publicerat

NS- de samlar in kropparna,

se på slutet av filmen, varje gång de fäller en gris slår skytten in en waypoint i en gps och sen far man för att hämta resterna,

ingen idé att föda en massa coyotes eller hur, utöver dina tankar om ruttnande kött i gröda.

/Christian

Ok.. missade det.

Hmm.. fan vilket skitgöra o plocka reda på allt de där..

Publicerat

MKJ,

Ja, det misstänker jag också var ett av argumenten när prästerskapet i en viss organisation satte igång indoktrineringen gällande hur högt värde viltet har, alltså hur högt egenvärde viltet har.

Publicerat

Detta är väl avskjutning för att stammen har blivit på tok för stor, för mig är det stor skillnad mot vad jag kallar jakt.

Men visst är det stora problem är denna avskjutning bevisligen effektiv så det är säkert befogat.

Publicerat

Jag ser inget märkvärdigt i detta, för problemet finns där och de andra alternativen är mindre bra.. Jag kan se helikoptrar svepa över skånes slätter om 15-20 år... :wacko:

Publicerat

Jag har aldrig haft något emot "pest-control" vilket detta är !

Jag har däremot mycket svårt att acceptera användande av gift (1080, Pindone m.fl.), vilket nog är det enda som får mig att få avsmak då det gäller Nya Zeeland (samtidigt inser jag att det behövs på vissa svårtillgängliga ställen)

Har själv skjutit kaniner "i lampans sken", hellre 2 dollar kilot och användande av köttet till hundmat än att sprida Pindone. Inkomsten för de duktiga; 200-400 dollar/natt går faktiskt att leva på trots avbräck för ammo och soppa till quad:en.

Raggarö

Publicerat

Jag ser inget märkvärdigt i detta, för problemet finns där och de andra alternativen är mindre bra.. Jag kan se helikoptrar svepa över skånes slätter om 15-20 år... :wacko:

Ska du sluta vaka gris llr ? :)