Publicerat Maj 5, 201114 yr Finns saker som tyder på att det kan bli en grym fågelsäsong till hösten. MYCKET höns på vägarna i kombination med lämmelår. Trevligt för spetsägarna till hösten.
Publicerat Maj 5, 201114 yr Jo allt verkar rätt för ett kronår Har aldrig sett lika mycket sork som detta år och avelsfåglar har det varit gott om längs vägarna men slänger in en brasklapp att man aldrig kan veta hur det blir med föryngringen ändå Men ett kronår skulle sitta som en fläskläpp i år då jag har en 1åring på G medan den äldre "bara" är 8 och still going strong Inser att jag måste åka till Vindeln med ett lass fågel för att röka allt för att skapa plats i frysen
Publicerat Maj 5, 201114 yr Det kryllar av sork och det är gott om hönor efter vägarna, ser riktigt ljust ut, hoppas bara att vädret i kläckningen blir optimalt så får jag nog kul med min ettåring och min 11 veckors valp i höst
Publicerat Maj 5, 201114 yr Det kan bli kash av sork o lemmäl sånt har hänt förr. ja jag är pessemist men hoppas jag har fel och det blir bättre med fågel i år
Publicerat Maj 5, 201114 yr Det kan bli kash av sork o lemmäl sånt har hänt förr. ja jag är pessemist men hoppas jag har fel och det blir bättre med fågel i år Precis och man ska inte glömma att stora mängder sork och lämmel i första han föder stora mängder av rovdjur så det kommer allt surt efter med goda sork år
Publicerat Maj 5, 201114 yr Finns saker som tyder på att det kan bli en grym fågelsäsong till hösten. MYCKET höns på vägarna i kombination med lämmelår. Trevligt för spetsägarna till hösten. Hoppas på det så "Myran" får en bra start Bara det inte blir FÖR mycket lämmel...kommer ihåg hur det var i Härjedalen för 10 år sedan...helt grönjävligt...lämmel i varenda grästuva...överallt
Publicerat Maj 6, 201114 yr Precis och man ska inte glömma att stora mängder sork och lämmel i första han föder stora mängder av rovdjur så det kommer allt surt efter med goda sork år Jo men man kan ju verkligen hoppas att det blir ett riktigt bra fågel år, det borde ju vända snart.
Publicerat Maj 6, 201114 yr tyckte det var en uppgång redan förra hösten och nu tror jag bara vädret kan ställa till det från att bli ett riktigt bra år med tanke på observationer och sork i varenda tuva
Publicerat Maj 6, 201114 yr Jag tycker också att det var en rejäl uppgång redan förra året och med dom förutsättningar som finns så kan nog detta år bli kanonbra. Jag ska upp till marken våran i morgon och kolla läget, och jag hoppas på att se mååånga hönor efter vägarna på marken.
Publicerat Maj 6, 201114 yr Det ser ut som man prickat valpköp med en hyffsad tillgång på fågel. Det känns skönt. Förra gången jag jagade in hund var 2008 och då var det väldigt ont om fågel. Trots mycket tid i skogen och en sökvillig valp dröjde det en månad in i jakten innan första fågeln fälldes. Typiskt nog för ett klent fågelår, blev valpens första fågel en vuxen tjädertupp.
Publicerat Maj 6, 201114 yr Även jag tror på ett riktigt kanonår, dock så gäller det ju samtidigt att jaga så mycket predatorer som möjligt i de marker som man ämnar jaga fågel i.
Publicerat Maj 7, 201114 yr Var ute på jaktmarken idag några timmar, med promenad och muurikkamat på schemat. Under den timmeslånga promenaden lyckades 6 tjäderhönor visa sig samt att det hördes något uppflog. Ser bra ut...
Publicerat Maj 7, 201114 yr Även jag tror på ett riktigt kanonår, dock så gäller det ju samtidigt att jaga så mycket predatorer som möjligt i de marker som man ämnar jaga fågel i. Helt klart! Konstigt bara (och synd) att samma resonemang inte låter sig överföras på högviltet...åtminstone inte om man skall vara 'politiskt korrekt' Sent from my U20i using Tapatalk
Publicerat Maj 7, 201114 yr Här har vi nog bästa fågelåret jag någonsin varit med om på dessa marker. Vi har gått hårt åt rävarna i vinter iofs, gnagarna tycker jag inte är fler än vanligt däremot småfågeln, kanske också kan ha inverkan. Så fort valparna sticker ut sina små söta huvuden ur gryten så blir det rävjakt här.
Publicerat Maj 7, 201114 yr Här har vi nog bästa fågelåret jag någonsin varit med om på dessa marker. Vi har gått hårt åt rävarna i vinter iofs, gnagarna tycker jag inte är fler än vanligt däremot småfågeln, kanske också kan ha inverkan. Så fort valparna sticker ut sina små söta huvuden ur gryten så blir det rävjakt här. inte kan ni väl skjuta små söta valpar......vad ska dom trädkramande djuraktivister till teater människor säga .... kanske man ska gå hårt på dom när dom sticker ut sina huvuden
Publicerat Maj 7, 201114 yr Som sagt det skall bli mycket intresant och kolla in jaktmarken i sommar för o se hur det ser ut. Men en sak som är trevligt är att jag har sett en tjäder höna några hundra meter från byn. Det är ju bara att hålla alla tummar att det blir ett bra år och att det hålleer i sig ett antal år framåt.