Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kolvkamshöjning

Featured Replies

Publicerat

Hej på er,

Har insett att jag måste höja kolvkammen på min tikka t3 hunter. har ett 50 sikte på och det är, trots lågt montage, alldeles för högt så jag inte kan ligga an med kinden mot kolvkammen. Har funderat på om det är en bra idé att använda kolvkamshöjarna av neoprene eller om det är värt pengarna att låta göra en justerbar kolvkam.

Är det någon som har erfaranheter av de båda? För, respekive nackdelar?

/Jon

Publicerat

Tycker nog att det är värt pengarna att göra en riktig höjning. Har fått för mig att dessa neoprenprylar inte riktigt sitter fast utan att de kan få för sig att glida lite.

Gör du en riktig höjning kan den justeras om du tex byter glugg eller om du får för dig att börja med liggande skytte mm

Priset brukar vara någon tusenlapp och om du tänker ha kvar bössan ett tag så är det helt klart värt pengarna.

Publicerat

Hej på er,

Har insett att jag måste höja kolvkammen på min tikka t3 hunter. har ett 50 sikte på och det är, trots lågt montage, alldeles för högt så jag inte kan ligga an med kinden mot kolvkammen. Har funderat på om det är en bra idé att använda kolvkamshöjarna av neoprene eller om det är värt pengarna att låta göra en justerbar kolvkam.

/Jon

Tycker nog att det är värt en riktig höjning. En i neoprene är svårt att få till bra plus att den inte sitter som berget utan ofta rör sig lite grann.

Är det en träkolv ska det inte vara några problem att göra en riktigt kolvkammshöjning men om den är i plast kan det bli problem om den är ihålig.

mvh

Publicerat

Hej på er,

/Jon

Själv har jag en höjare i neopren och tycker den funkar perfekt. Dock så måste man tejpa fast mellanläggen man lägger under neoprenet annars glider det runt på kolven. fördelen men en "vanlig" höjare är att den är mycket snabbare att justera plus att man kan justera den i sidled.

Publicerat

Har för mig kolvkam.se gör kolvkamshöjningar i plast oxå.

Publicerat

Om du tänker göra en fast höjning så rekomenderar jag att köra med Neoprene ett år så du vet att du får det rätt. Kör du en ställbar finns inte den problematiken. Dock ovanligt att de justerbara är justerbara mer än i höjdled.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar.

Kolvkam.se gör höjningar som är justerbara i både höjd- och sidled. Eftersom jag har en träkolv så är det ju inga problem. På er verkar det också som om neoprenehöjarna halkar runt lite (förutsatt att man inte tejpar fast inläggen).

Sammanfattningsvis låter det som om det är bäst att låta göra en justerbar hos kolvkam.se. Dom tar runt 3 000 spänn för att göra det. :ph34r:

:rolleyes:

Publicerat

Jag har en vanlig neoprenstruma på min T3:a (lite), ej avsedd för höja kolvkammen utan endast som ammunitionhållare på höger sida. Den sitter supertajt med ett lager fasttejpat sittunderlag under.

Medium-höga Warne-ringar och en SuB 3-12x50 blir peffa!

Klart att en ställbar "proffsbyggd" kolvkam är snyggare, men jag tror inte att jag skjuter bättre med en sådan. Ska man alternera mellan öppna rm och kikare, är det ett annat läge..

/Må

Publicerat

Hej!

Jag har också en T3a och gjorde följande:

Jag köpte en kolvkamshöjning i gummi för typ 80 spänn, sedan en ammohållare (Ej med höjning) för drygt en hundrin och körde in höjningen under den.

Det sitter faktiskt riktigt tight, och glider inte omkring som man kan tro.

Försöker bifoga en bild så får vi se om den kommer med...

Mvh: Fredrik

post-3526-0-57663600-1304673684_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Fredrik,

Är din neoprenestruma gjord i ett stycke eller försluts den undertill med kardborre? (jag har en vänsterbössa och måste vända ammohållaren. alternativet är ju iofs att strunta i att ha strumpa med ammohållare. erfarenheter?

Publicerat

Om du tänker göra en fast höjning så rekomenderar jag att köra med Neoprene ett år så du vet att du får det rätt. Kör du en ställbar finns inte den problematiken. Dock ovanligt att de justerbara är justerbara mer än i höjdled.

På brorsans blaser som har höjning från kolvkam.se så är den justerbar i sidled iaf

Publicerat

Har gjort kolvkamshöjning hos Jocke Smålänning och även den går att ändra i sida o höjd.

Tycker att den är något bättre än kolvkam.se även om funktionen är likvärdig. Den har en knapp som man trycker in och behöver ej några verktyg.Går snabbare än att skruva på skruvarna.Men hur ofta är det så bråttom? .Båda gör jobb i plast och syntet.Man fyller stocken och blir både snyggt och mycket funktionellt. :D

post-4723-0-49769900-1304700697_thumb.jp

post-4723-0-20473600-1304700762_thumb.jp

Publicerat

Fredrik,

Är din neoprenestruma gjord i ett stycke eller försluts den undertill med kardborre? (jag har en vänsterbössa och måste vända ammohållaren. alternativet är ju iofs att strunta i att ha strumpa med ammohållare. erfarenheter?

Hej, jo den är gjord i ett stycke. Eftersom den inte är gjord för höjning blir det riktigt tight när man sätter in höjningen under, så den sitter på plats.

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej på er,

/Jon

Jag skulle satsa på en justerbar för jag har själv det på min Blaser r93 och jag är väldigt nöjd med det. Men jag kan inte säga något om neoprene har aldrig provat det.

• 5 weeks later...
Publicerat

Hej på er,

/Jon

Jag tycker du ska ställa dig frågor som vilken jakt du kommer bedriva och hur det ser ut utseendemässigt. Att göra en sänkbar kolv är ju snyggare och en från neoprene kan se snygg ut på en svart kolv men är inte snyggt på en träkolv. Sedan om man tänker på jakt, är man en som smyg och vakjagar mycket så kanske de räcker med att ha kolvhöjd som är fast eftersom man kollar i siktet hela tiden, är man en lite mer allroundjägare så man byter mellan kikarsikte och öppnariktmedel ofta så är det nästan ett måste att ha en kolvkam man kan höja och sänka enkelt.

Publicerat

Jag kör neoprenekådisen på min studsare och den halkar runt en del (orkar inte hålla på och kludda med tejp). Vid mängdskytte brukar jag få dra den till rätta lite då och då. Inget superallvarligt tycker jag men lite lagom småirriterande.

När budgeten tillåter tänker jag låta bygga om till permanent höj- och sänkbar lösning.

Mvh.

//F

Publicerat

När budgeten tillåter tänker jag låta bygga om till permanent höj- och sänkbar lösning.

Mvh.

//F

Behöver inte bli så blodigt. Du hade en träbössa va?

http://www.mj-allservice.se/

Han gjorde ett gängskydd åt mig, snabbt, snyggt och prisvärt. Iof inget träarbete, men....

mvh/Må

Publicerat

Han gjorde ett gängskydd åt mig, snabbt, snyggt och prisvärt. Iof inget träarbete, men....

mvh/Må

Rätt prisnivå...

Någon som har en justerbar kolvkam härifrån?

Publicerat

Inte kolvkam men han har kortat och gängat pipa och återmonterat öppna riktmedlen blev riktigt bra,kan rekommenderas.

En bekant har gjort ställbar kolvkam hos honom på sin blaser proff och han är riktigt nöjd med det ./även jag funderar på att göra det

Rätt prisnivå...

Någon som har en justerbar kolvkam härifrån?

Publicerat

mvh/Må

Tjena. Förstod av Christian att vi sågs på Virå senast. Visste inte vad du hade för nick.

Kalastips om kolvkammen. Tackar. Ska ha det i åtanke när det blir aktuellt.

Mvh. Fitzo

• 4 years later...
Publicerat

Hej! Vad får man betala för en kolvkamshöjning?

Vänligen

/DH

Publicerat

Man betalar ca 150 kr för skruv och kydex och sedan pysslar man i två timmar.post-2892-0-06972300-1443611370_thumb.jp

Publicerat

Man betalar ca 150 kr för skruv och kydex och sedan pysslar man i två timmar.attachicon.gif1443611323547.jpg

Vart hittar du dom skruvarna? Jag har varit på jakt efter något liknande länge, men har aning om vart man hittar dylika.
  • 1 year later...