Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

precisionen i äldre kronammo 6,5

Featured Replies

Publicerat

Har en del äldre kronammo i 6,5x55 och funderar lite över precisionen i den. När jag testade den för första gången i förmiddags gick skyttet uselt och jag började fundera på i vilken mån det berodde på ammon eller i vilken mån jag skall börja söka andra förklaringar. Givetvis borde jag har kontrollskjutit mot någon annan ammo. Till saken hör att jag misstänker att min kronammo kommer från flera olika leveranser, där ligger givetvis en delförklaring, en varierande sidvind är givetvis en annan. Men det förklarar ändå inte att jag hade gles träffbild på över 20 cm på 200 m (när 20 skott projicerats på samma tavla).

Någon som vet hur precisionen brukar vara i äldre kronammo 6,5?

Publicerat

Den varierar så klart,

som ny hade den säkert som krav att klara tätare träffbilder än vad den nu presterar,

de har talats om att den skulle klara 20 cm på 300 meter, men givetvis att den nästan alltid sköt bra mycket bättre än så,

tänk på att om det är kron ammo så är den vad då 30-50 år gammal, man har ingen aning om hur den lagrats och då hamnar man i det att den nog skjuter ganska så illa.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack. Ungefär som jag misstänkte.

Publicerat

Den jag sköt i dåvarande Tikka 690:n sköt riktigt bra - bättre än handladdad Norma BTHP 139:or :blush:

Publicerat

Kron-ammo tillverkades väl mer för kvantitet än kvalitet, så det kan nog skifta kraftigt mellan olika partier. Hade m45:a i lumpen och man kan väl inte skylla allt på ammon, men träffbilden var mer "ladugårdsvägg" och "väderstreck" än 20cm :P:lol:

Publicerat

Kron-ammo tillverkades väl mer för kvantitet än kvalitet, så det kan nog skifta kraftigt mellan olika partier. Hade m45:a i lumpen och man kan väl inte skylla allt på ammon, men träffbilden var mer "ladugårdsvägg" och "väderstreck" än 20cm :P:lol:

Har du testat den i moderna bössor?

Publicerat

Har du testat den i moderna bössor?

Som jag sa, man kan nog inte skylla allt på ammon i det läget! :P

Publicerat

har skjutit mycket med arméns prickskytte patron å den har då funka alldeles utmärkt i min hdf. Näst intill hål-i-hål bilder.

Publicerat

Har själv skjutit massor av kronans pilar i både m/96 och civila bössor och även om det sällan har varit på mer än 200 meters håll så har jag inte haft några problem.

Min sexochenhalva är dock omriven för att tycka om kronplugg. (jämtländsk bössa :blush:)

Publicerat
  • Författare

Ja ja, det är väl bara att mala på ett par vändor till och se hur det artar sig. Får väl köra en felsökning på (och ordentlig rengörning av) bössan också för säkerhets skull. Och givetvis referensskjutning med annan ammo. Det var ju trots allt någon månad sedan jag luftade den bössan senast.

Publicerat

Kronans M/41 prj "prickskytte" tillverkades definitivt för kvalitet.

Tittar nostalgiskt på mina ljusbruna askar...

Långa fina 9 grams torpeder. Kan skjuta jättebra.

Det har skjutits många bra resultat i nationellt skytte med dom. Även i hyfsat modern tid.

I en jaktstudsare med 57-61 cm pipa får du dock räkna med Vo på 700-760 m/s. Men det räcker långt.

mvh Danne

Publicerat
  • Författare

Ja ja, det är väl bara att mala på ett par vändor till och se hur det artar sig. Får väl köra en felsökning på (och ordentlig rengörning av) bössan också för säkerhets skull. Och givetvis referensskjutning med annan ammo. Det var ju trots allt någon månad sedan jag luftade den bössan senast.

Ingen ordentlig rengöring ännu, bara boresnake direkt efter skyttet. En vända till med kronammon gav liknande träffbild spridningsbild. Testade därför tre 3-skottsserier med norma jaktmatch. Största spridning 40 mm respektive 32 mm bästa resulterade i en tät treklöver.

Ergo: för precisionsövningar skall jag nog använda jaktmatchen istället.

Frågan är då hur jag på ett konstruktivt sätt kan träna med den kronammo jag har i skåpet. Förslag?

Publicerat

Frågan är då hur jag på ett konstruktivt sätt kan träna med den kronammo jag har i skåpet. Förslag?

Älgbanan på 80 meter duger den gott till skulle jag kunna tycka.

Publicerat

Ingen ordentlig rengöring ännu, bara boresnake direkt efter skyttet. En vända till med kronammon gav liknande träffbild spridningsbild. Testade därför tre 3-skottsserier med norma jaktmatch. Största spridning 40 mm respektive 32 mm bästa resulterade i en tät treklöver.

Ergo: för precisionsövningar skall jag nog använda jaktmatchen istället.

Frågan är då hur jag på ett konstruktivt sätt kan träna med den kronammo jag har i skåpet. Förslag?

Korthåll, stående skytte mot reaktiva mål eller löpande mål.

Om inte annat så skänk bort den/sälj den till annan som kan poffa upp den.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Bra förslag som ligger i linje med vad jag funderat på.

Publicerat
  • Författare

Testade därför tre 3-skottsserier med norma jaktmatch. Största spridning 40 mm respektive 32 mm bästa resulterade i en tät treklöver.

P1010899.JPG

Publicerat

Det där är välskjutet för att vara med JM,

hatten av.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Det där är välskjutet för att vara med JM,

hatten av.

/Christian

Tackar,

sedan gäller det "bara" att kunna lyckas upprepa det hela...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.