Publicerat Maj 6, 201115 yr Har en del äldre kronammo i 6,5x55 och funderar lite över precisionen i den. När jag testade den för första gången i förmiddags gick skyttet uselt och jag började fundera på i vilken mån det berodde på ammon eller i vilken mån jag skall börja söka andra förklaringar. Givetvis borde jag har kontrollskjutit mot någon annan ammo. Till saken hör att jag misstänker att min kronammo kommer från flera olika leveranser, där ligger givetvis en delförklaring, en varierande sidvind är givetvis en annan. Men det förklarar ändå inte att jag hade gles träffbild på över 20 cm på 200 m (när 20 skott projicerats på samma tavla). Någon som vet hur precisionen brukar vara i äldre kronammo 6,5?
Publicerat Maj 6, 201115 yr Den varierar så klart, som ny hade den säkert som krav att klara tätare träffbilder än vad den nu presterar, de har talats om att den skulle klara 20 cm på 300 meter, men givetvis att den nästan alltid sköt bra mycket bättre än så, tänk på att om det är kron ammo så är den vad då 30-50 år gammal, man har ingen aning om hur den lagrats och då hamnar man i det att den nog skjuter ganska så illa. /Christian
Publicerat Maj 6, 201115 yr Den jag sköt i dåvarande Tikka 690:n sköt riktigt bra - bättre än handladdad Norma BTHP 139:or
Publicerat Maj 6, 201115 yr Kron-ammo tillverkades väl mer för kvantitet än kvalitet, så det kan nog skifta kraftigt mellan olika partier. Hade m45:a i lumpen och man kan väl inte skylla allt på ammon, men träffbilden var mer "ladugårdsvägg" och "väderstreck" än 20cm
Publicerat Maj 6, 201115 yr Kron-ammo tillverkades väl mer för kvantitet än kvalitet, så det kan nog skifta kraftigt mellan olika partier. Hade m45:a i lumpen och man kan väl inte skylla allt på ammon, men träffbilden var mer "ladugårdsvägg" och "väderstreck" än 20cm Har du testat den i moderna bössor?
Publicerat Maj 6, 201115 yr Har du testat den i moderna bössor? Som jag sa, man kan nog inte skylla allt på ammon i det läget!
Publicerat Maj 6, 201115 yr har skjutit mycket med arméns prickskytte patron å den har då funka alldeles utmärkt i min hdf. Näst intill hål-i-hål bilder.
Publicerat Maj 6, 201115 yr Har själv skjutit massor av kronans pilar i både m/96 och civila bössor och även om det sällan har varit på mer än 200 meters håll så har jag inte haft några problem. Min sexochenhalva är dock omriven för att tycka om kronplugg. (jämtländsk bössa )
Publicerat Maj 6, 201115 yr Författare Ja ja, det är väl bara att mala på ett par vändor till och se hur det artar sig. Får väl köra en felsökning på (och ordentlig rengörning av) bössan också för säkerhets skull. Och givetvis referensskjutning med annan ammo. Det var ju trots allt någon månad sedan jag luftade den bössan senast.
Publicerat Maj 6, 201115 yr Kronans M/41 prj "prickskytte" tillverkades definitivt för kvalitet. Tittar nostalgiskt på mina ljusbruna askar... Långa fina 9 grams torpeder. Kan skjuta jättebra. Det har skjutits många bra resultat i nationellt skytte med dom. Även i hyfsat modern tid. I en jaktstudsare med 57-61 cm pipa får du dock räkna med Vo på 700-760 m/s. Men det räcker långt. mvh Danne
Publicerat Maj 13, 201115 yr Författare Ja ja, det är väl bara att mala på ett par vändor till och se hur det artar sig. Får väl köra en felsökning på (och ordentlig rengörning av) bössan också för säkerhets skull. Och givetvis referensskjutning med annan ammo. Det var ju trots allt någon månad sedan jag luftade den bössan senast. Ingen ordentlig rengöring ännu, bara boresnake direkt efter skyttet. En vända till med kronammon gav liknande träffbild spridningsbild. Testade därför tre 3-skottsserier med norma jaktmatch. Största spridning 40 mm respektive 32 mm bästa resulterade i en tät treklöver. Ergo: för precisionsövningar skall jag nog använda jaktmatchen istället. Frågan är då hur jag på ett konstruktivt sätt kan träna med den kronammo jag har i skåpet. Förslag?
Publicerat Maj 13, 201115 yr Frågan är då hur jag på ett konstruktivt sätt kan träna med den kronammo jag har i skåpet. Förslag? Älgbanan på 80 meter duger den gott till skulle jag kunna tycka.
Publicerat Maj 13, 201115 yr Ingen ordentlig rengöring ännu, bara boresnake direkt efter skyttet. En vända till med kronammon gav liknande träffbild spridningsbild. Testade därför tre 3-skottsserier med norma jaktmatch. Största spridning 40 mm respektive 32 mm bästa resulterade i en tät treklöver. Ergo: för precisionsövningar skall jag nog använda jaktmatchen istället. Frågan är då hur jag på ett konstruktivt sätt kan träna med den kronammo jag har i skåpet. Förslag? Korthåll, stående skytte mot reaktiva mål eller löpande mål. Om inte annat så skänk bort den/sälj den till annan som kan poffa upp den. /Christian
Publicerat Maj 16, 201115 yr Författare Testade därför tre 3-skottsserier med norma jaktmatch. Största spridning 40 mm respektive 32 mm bästa resulterade i en tät treklöver.
Publicerat Maj 16, 201115 yr Författare Det där är välskjutet för att vara med JM, hatten av. /Christian Tackar, sedan gäller det "bara" att kunna lyckas upprepa det hela...